ANNONS
Annons

Bästa Marcoobjektiv till min eos 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annelaisan

Avslutat medlemskap
Vilket Marcoobjektiv ska jag köpa?
Har en Canon eos 60D.
Vilket märke ska jag köpa och vill mest fota insekter, blommor mm.
Eller ja Marco överhuvudtaget! 😃
Vore tacksam för hjälp!
 
För det första så finns det inga dåliga macroobjektiv att köpa.
De är skarpa och av bra kvalité både optiskt o mekaniskt. O fungerar precis som ett vanligt obektiv men tillåter dig en bättre närgräns.

För det andra så väljer man macroobjektiv efter den motivtyp man skall fotografera.
Lite grovt:
Blommor o närbilder så passar vidvinkligare
porträtt normal till tele
insekter som man vill ha ett långt arbetsavstånd till, tele

Sen finns bälg oxå men då är det lite speciellt.
Själv fotar jag aldrig macro. It aint my cup of tea.

Det finns flera trådar i ämnet här på FS, bara och söka o läsa
 
60-100 mm

Insekter kräver lite avstånd för att inte smita. 90-100 mm behövs.

Blommor o liknande klarar du med samma brännvidd, men skärpedjupet blir lite större med 50-60 mm (dvs om di vill ha det).

Summa summarum: 90-100 mm. Där är det din budget och spendersamhet som gör utslag. Det finns inga dåliga makroobjektiv. Det finns ett dyrare 100 mm med IS (skakreducering) från Canon därmed skiljer sig lite från resten som saknar IS. Här kan du se de flesta som finns på marknaden:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=3&subMONTH=999&subMF=999&objtype=43&sortera=utpris

Det finns en hel del makroobjektiv till salu här på FS. Många har köpt makroobjektiv, använt dem mycket lite, tröttnat och säljer. Du bör kunna hitta sparsamt använda objektiv, ex vis Canon 100 mm/2,8 IS inom din budget. Jag har själv ett 100 mm / 2,8 utan IS och saknar IS.. Rekommenderar Canon 100 mm/2,8 IS, begagnat.
 
När jag använde min 7D så använde jag Canon EF-S 60/2,8 USM Macr och var väldigt nöjd med det, ligger riktigt bra till i pris också:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF-S6028

Nu när jag har 6D så passar tyvärr inte det objektivet... Så har fått investera i ett nytt, Canon 100 mm IS som också är ett väldigt bra objektiv me lite dyrare.

/Michael
 
Då tycker jag du ska köpa detta. Ett av de bästa som går att få för pengar enligt min mening:)

Anders W
Redigerad: En länk till objektivtest.se (tidigare tidningen Fotos tester). Tamron SP90
En komplettering till Annelie.
Ja blanda inte ihop denna glugg med Tamrons lite äldre 90 mm macro. Det är i och för sig riktigt bra den med och dessutom ca 2000:- billigare. Men den nya med stabilisering (VC) är helt suverän. Dessutom är den ett riktigt bra porträttobjektiv.
Anders W
 
En komplettering till Annelie.
Ja blanda inte ihop denna glugg med Tamrons lite äldre 90 mm macro. Det är i och för sig riktigt bra den med och dessutom ca 2000:- billigare. Men den nya med stabilisering (VC) är helt suverän. Dessutom är den ett riktigt bra porträttobjektiv.
Anders W

Samt har intern fokusering :)
 
Jämfört Canon och tamron, den eg skillnaden är att brännvidden på Canon är 100 och på tamronet 90. Vad är då att föredra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.