Annons

Bästa ljusstarka normalzoomen?

Produkter
(logga in för att koppla)
nackdelen är att du inte får någon vettig vidvinkel med 24mm på en cropkamera. Men är det det området man är ute efter så fungerar det säkert utmärkt. Men jag anser i allafall att på ett allround-objektiv ska man har bra vidvinkel, och på en crop 1,6x är 18 ett mimimum.

Det är ju inget dåligt objektiv.

jag kan ju bara svara för mig sälv, har ett 17-70 sigma idag och har aldrig tänkt på att vilja ha mer vidvinkel men ofta skulle jag vilja haft lite mer än 70mm så att gå ner till 55mm tror jag att jag skulle störa mig på.

skulle 24-105 L finnas i 2,8 skulle det nog vara en klar vinnare för mig
 
Spontant tänker man väl på hur kul det är att hänga på ett kilo objektiv på en crop-kamera för att bara erhålla ett ganska begränsat zoomomfång, om än med bländare 2.8. Jag skulle inte göra det i alla fall.

där är väll den ända nackdelen jag kan komma på med 24-70 L att det är stort och tungt, men tankarna som jag tänkt är att köper jag ett 24-70 L så behöver jag förhoppningsvis inte tänka på ett nytt objektiv på väldigt länge och så slipper jag den plastiga känslan.
men övertyga mig gärna att 17-55an är minns lika bra för som sagt risken finns att man knappt orkar släpa med sig kameran om den väger för mycket :)
 
Optiskt tror jag inte att 24-70 slår 17-55. Har iofs aldrig testat ett 24-70, men många anser 17-55/2.8 skulle kunna vara ett L-objektiv vad gäller kvalitet.
Personligen upplever jag inte 17-55 som plastigt.
/L
 
Kan varmt rekommendera Sigmas EX 24-70/2,8 DG HSM. Mindre, smidigare och billigare än Canons. Skärpan är lika bra/bättre än Canons enligt tester, dock inte vädertätad och antagligen inte samma andrahandsvärde.

Vet inte hur det är med Canons nya 24-70 med IS (eller om det bara var ett rykte?) kommer en sådan lär du nog kunna hitta de "gamla" 24-70 beggade till ett bra pris.
 
Vet inte hur det är med Canons nya 24-70 med IS (eller om det bara var ett rykte?) kommer en sådan lär du nog kunna hitta de "gamla" 24-70 beggade till ett bra pris.

Ja kommer en ny version så puttar det nog ner beggatpriserna på "ettan" lite grann.
I nuläget så ligger väl ett 24-70 L på 8-10k ser det ut som.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.