Annons

Bästa lösningen - bärbar resedator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag och min familj kommer troligtvis i december åka på en resa och där det kommer av privata skäl vara väldigt viktigt att dokumentera resan och säkerhetskopiera både filmer och bilder löpande. Vi har även behov av att blogga samt använda enheten för DVD-filmer samt enklare spel.

Vi har därför börjat se på att köpa en mindre bärbar dator som kommer vara praktisk ha under resan. Budget är upp till ca 4000 SEK. Är det någon som har etts par konkreta exempel på bra och lämplig dator? Gärna även i så falll med länk på pris och försäljningsställe.

Om inte - vad är det som är en ok standard i dag med tanke på ovanstående behov? Kunskaperna på datorer är som ni säkert förstår av min frågeställning begränsade.....

Vi för säkerhetsskull (med tanke på vilket forum jag ställer frågan till:) betona att datorn inte är tänkt för bildredigering.

Tack på förhand.

Bosse
 
Skall du inte bildbehandla, och bara använda enklare spel (tolkat som små nätspel, kortspel mm) så klarar nog vilken modern dator som helst uppgiften utan problem.

Skulle inte satsa på en dator med allt för liten skärm, kan vara jobbigt att använda om man måste skrolla av och an hela tiden. Så satsa på något med en skärm över 14 tum, dock gör ju större skärm att datorn snabbt blir släpbar istället för bärbar så du borde hitta en storlek som du tror passar dig.

Lagringen sedan klarar du bäst genom att ha en rymlig extern hårddisk dit du kopierar allt. Dessa finns i små paket nuförtiden, tex en sådan --> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=479387 som nog är praktisk om man reser med tanke på att den väger just över 300g.
 
Jag köpte en Asus Eee PC 1015PEM just för samma syften som du beskriver, och den har funkat mycket bra. Den har dubbla kärnor, bra batteritid, inbyggd SD-kortläsare, 250 GB, möjlighet till extern lagring via molnfunktioner som ingår m.m. Den är dessutom billig, c:a 2500:-. Minnet är 1 GB, men jag köpte till ytterligare 1 GB för några hundringar, vilket jag rekommenderar. Visserligen bara 10" skärm, men jag tycker det bara är en fördel då den är mycket behändig att ha med sig. Har t.o.m. kört Lightroom på den, även om det blir i pilligaste och långsammaste laget.

Länk http://www.asus.se/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1015PEM/
 
Jag tillhör inte direkt de "hippa" personerna här i världen.
Köpte min första digitalkamera i somras pga en famljeresa.

Köpte också en bärbar dator i stället för att köpa till mer minne.
Den har ett par givna syften/krav.
1 ladda ner bilder från kameran som kopieras när man kommer hem.
2 se på film i bilen.
3 billig

För att se på film valdes en med intern DVD. Känns krångligt att ha den separat.
Med intern DVD blir skärmen ca 15".
En spänningsomvandlare från bilens 12V.

Det blev en HP compaq, 2800 kr från Komplett.
Kvalitén är nog inte den bästa och den är slö men den fungerar för det den skall.
Jag laddade ner googles gratis bildbehandlingsprogram för att sortera och slänga bilder direkt. Det fungerar och datorn räcker i kapacitet för det enkla.

Batteriet havererade efter en månad - fick ett nytt. Som tur var hann vi hem.
Nu är en USB-port Ofungerandes. Jag skall felanmäla det.

En granne som pysslar mycket med datorer sa att HP är bra men han sa att man skulle undvika compaq-serien som är en billigare serie.
 
Hej alla, och tack för att ni tagit er tid för att svara.

Ja, en dator med intern DVD vill vi gärna ha. Vet inte om det går att få tag på för de pengar jag satt som budget. Att ta med sig en extern hårdisk kan vara ett alternativ men samtdigt vill vi resa så lätt som möjligt. Börjar man plocka med sig allt som är bra att ha så tenderar det att svämma över :)

Tanken är att säkerhetskopiera till datorn. Filmen kommer även finnas på videokameran och bilderna från den vanliga kameran på CF-kort. Tack för varningen om Compaq - den hade vi sett på Elgiganten för ett lågt pris. Asus har jag haft tidigare som jobbdator och den var riktigt bra. Men det är ju klart - priset var ju även 4x så mycket minst :)

Återigen - tack för era svar.

//Bosse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.