Annons

Bästa kompaktkameran för inomhusbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gunsan

Avslutat medlemskap
Jag har varit trogen Canon IXUS i många år, nu har jag en IXUS 850 IS.I stort sett är jag nöjd med den förutom till inomhusbilder som gärna blir brusiga.
Jag vill ha en i någorlunda samma storlek, dvs den skall gå ner i jeansfickan.
Har läst inlägget om kompaktkameror, men ingen har talat om just inomhusbilder.
Vem kan råda mig? För att jag skall överge min lilla IXUS gäller det att den är markant bättre i ljssvagare miljöer.Visst skulle jag också vilja ha RAW.
Tack på förhand!

"Inomhusbilder" är ju lite diffust, men när det handlar om brus så bör du leta efter en med så stor sensor som möjligt och så hög ljusstyrka hos objektivet som möjligt. Det gäller att ha lite koll, för en större sensor kan mycket väl vara överlägsen även om objektivet är avsevärt ljussvagare.

En annan aspekt är bildvinkeln. Många kompakter har knappt någon vidvinkel alls att tala om, och det vill man kanske ha inomhus (och till annat också för den delen). Det är nog ganska få som behöver snäva telebrännvidder inomhus, så där borde du kunna gallra bort ganska många kameror.

Jag tänker inte råda dig till någon särskild kamera eftersom jag har för liten personlig erfarenhet av kompaktkameror, men antagligen är det smart att först sätta upp några kriterier, sedan söka rätt på vilka kameror som faller inom dessa, och sist kolla recensioner och tester av dessa kameror.

Tillägg: Och en budget kan vara bra att utgå ifrån:) De kompakter som har lågt brus och dessutom vidvinkel, brukar tyvärr vara de dyraste.

Fujifilm ??

Tack för svar. Jag har kollat kring lite och hittat Fujifilm FinePix F100fd och Fujifilm FinePix F200EXR.

Har nån av er erfarenhet av dessa? Är skillnaden i pris värd den nya dyrare?
Har också sett att IXUS med nya sensorn digic4 får bra betyg på brus.

Så...jag är fortfarande en sökare LOL

Vem kan ge mig mer kött på benen?
Tack

"Inomhusbilder" är ju lite diffust, men när det handlar om brus så bör du leta efter en med så stor sensor som möjligt och så hög ljusstyrka hos objektivet som möjligt. Det gäller att ha lite koll, för en större sensor kan mycket väl vara överlägsen även om objektivet är avsevärt ljussvagare.

En annan aspekt är bildvinkeln. Många kompakter har knappt någon vidvinkel alls att tala om, och det vill man kanske ha inomhus (och till annat också för den delen). Det är nog ganska få som behöver snäva telebrännvidder inomhus, så där borde du kunna gallra bort ganska många kameror.

Jag tänker inte råda dig till någon särskild kamera eftersom jag har för liten personlig erfarenhet av kompaktkameror, men antagligen är det smart att först sätta upp några kriterier, sedan söka rätt på vilka kameror som faller inom dessa, och sist kolla recensioner och tester av dessa kameror.

Tillägg: Och en budget kan vara bra att utgå ifrån:) De kompakter som har lågt brus och dessutom vidvinkel, brukar tyvärr vara de dyraste.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf200exr/
Riktigt bra kritik. Är sugen på en sån själv, men plånboken tillåter inte...

Fujifilms tidigare kompakter har också fått väldigt fin kritik när det gäller brus, så det verkar som ett säkert köp. Sen ska man nog inte förvänta sig samma kvalitet på bruset som med en nyare systemkamera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto