ANNONS
Annons

Bästa kameran för 5000-6000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Libo

Medlem
Jag ska köpa kamera och håller på med marknadsundersökning (läs googla) men jag blir lätt förvirrad av alla tester och recensioner.

Den får kosta ca. 5000-6000 kr och de märken jag mest gillar av tidigare erfarenhet är nikon, canon och pentax.

Jag uppskattar en kamera med hög ljuskänslighet och snabb, lätt, skakreducering (tror jag det heter), Vill kunna filma tex barnen då och då. Har erfarenhet av en pentax kx och tycker den uppfyller många saker jag vill ha, men det har ju kommit nytt sedan den och vilka är det då?

Kan egentligen också tänkamig spegellösa (heter det då kompakt systemkamera?) men har egentligen en förkärlek för "traditioenalla" kamerahus. Fick tipset om en olympus E-PM2 men nix, jag tycker den hade för krånglig meny och ett himla letande där för att hitta det mest nödvändiga och dessutofanns det ingen blixt utan den skulle sättas på. Känns krångligt.

Snälla kunniga, ge mig era bästa tips :)

K30

K30 har mycket av det K5 har förstår jag när jag läser recensionen, K5 är en mycket trevlig kamera.
Ett gott köp som det verkar, återstår då bara ett ljuskänsligt skarpt objektiv:) Titta här på Fotosidan, fina objektiv dyker upp med jämna mellanrum.

Ja den låter väldigt trevlig, gillar att den har vädersäkrat kamerahus.

Vd finns det för motsvarighet hos nikon och canon? Blir det då generellt mkt dyrare? Har för mig att canon och nikon är mkt kostnad för bara märket men det kanske är fel. Får man kanske mer kamera för pengarna hos pentax?

K-30 är noterat och ska kollas in, tack för det!

Ja den låter väldigt trevlig, gillar att den har vädersäkrat kamerahus.

Vd finns det för motsvarighet hos nikon och canon? Blir det då generellt mkt dyrare? Har för mig att canon och nikon är mkt kostnad för bara märket men det kanske är fel. Får man kanske mer kamera för pengarna hos pentax?

K-30 är noterat och ska kollas in, tack för det!

Nikon och Canon har inget att komma med jämfört med Pentax K-30, den har överlägsen funktionalitet. Kolla in paket med kamerahus, vädertätat 18-55 och 50-200 WR: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200

Det Nikon och Canon har är större märkesbundet objektivutbud, det kan vara viktigt. Det kan bara du avgöra.

Fast, ärligt talat, då K30 med 18-55 kostar 6000:- på prisjakt skulle jag skjuta till 1000:- till för K5+18-55. Sensorprestandan är snarlik (enl vissa är K5 bättre och enl andra är K30 bättre). K 5 är ett rejält bygge i metall mot K30 i plast.

Hos Nikon skulle jag hålla ögonen på D7000 som idag blev ersatt. Den går just nu med 18-105 för 8000:- men bör falla en del närmaste månaden då de sista exen säljs. 18-105 är också mer flexibelt än 18-55.

Hos Canon får du 60D+18-55 IS för 6000:-. Det som är bra med Canon är att deras 55-250 IS ör både bra och prisvärd - skarpare än motsvarigheterna 55-200 Pentax och 55-200 VR och 55-300 VR Nikon. 55-250 kan msn få för bara ca 1200 beg och ca 2000:- ny (version två - ungefär samma som version ett).

K30 har mycket av det K5 har förstår jag när jag läser recensionen, K5 är en mycket trevlig kamera.
Ett gott köp som det verkar, återstår då bara ett ljuskänsligt skarpt objektiv:) Titta här på Fotosidan, fina objektiv dyker upp med jämna mellanrum.

Håller med den är åtminstone tåligare än de flesta andra lågprismodeller
https://www.youtube.com/watch?v=qtF4z7uKYoY

Liten jämförelse mot Canon 650D
https://www.youtube.com/watch?v=x-x4lCFBCeM

https://www.youtube.com/watch?v=vz9-UqhYxaw

Fast, ärligt talat, då K30 med 18-55 kostar 6000:- på prisjakt skulle jag skjuta till 1000:- till för K5+18-55. Sensorprestandan är snarlik (enl vissa är K5 bättre och enl andra är K30 bättre). K 5 är ett rejält bygge i metall mot K30 i plast.

Hos Nikon skulle jag hålla ögonen på D7000 som idag blev ersatt. Den går just nu med 18-105 för 8000:- men bör falla en del närmaste månaden då de sista exen säljs. 18-105 är också mer flexibelt än 18-55.

Hos Canon får du 60D+18-55 IS för 6000:-. Det som är bra med Canon är att deras 55-250 IS ör både bra och prisvärd - skarpare än motsvarigheterna 55-200 Pentax och 55-200 VR och 55-300 VR Nikon. 55-250 kan msn få för bara ca 1200 beg och ca 2000:- ny (version två - ungefär samma som version ett).

Även K-30 har stomme av metall (rostfritt stål) medan K-5 har stomme av magnesiumlegering.

Nikon och Canon har inget att komma med jämfört med Pentax K-30, den har överlägsen funktionalitet. Kolla in paket med kamerahus, vädertätat 18-55 och 50-200 WR: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200

Det Nikon och Canon har är större märkesbundet objektivutbud, det kan vara viktigt. Det kan bara du avgöra.

Det där är som du säkert inser inte sant utan subjektiv tyckande.

Rent praktiskt kan man säga att två viktiga skillnader i den prisgruppen är Pentax' vädertätning i både hus och objektiv medan Nikons och Canons modeller har vinklingsbar skärm, vilket många här på FS tycker är avgörande viktigt att ha.

Pentax har bildstabilisering i huset men det är inte säkert att det kommer vara viktigt för dig.

Men skulle jag vara i ditt läge med din budget skulle jag nog välja Pentax för byggkvalitén och bildkvalitén. Men skulle jag filma mycket är vinklingsbar skärm en klar fördel.

.

Fast K-30 har har bättre video och dessutom Autofokus när man filmar

Även K-30 har stomme av metall (rostfritt stål) medan K-5 har stomme av magnesiumlegering.

F u de allra billigaste kamerorna har de flesta en metallstomme (dock ofta svårt att få reda på exakt vad i stommen som är metall). F u stommen så har bättre kameror bättre material i spegelhus osv. Utöver dessa förstärkningar har K5 ett metallhus mot K30 som har plast på en stomme/ram som är delvis i metall (likt de bättre plastkamerorna från alla tillverkare)

Fast K-30 har har bättre video och dessutom Autofokus när man filmar

Fast autofokusen skall ju gärna vara användbar vid video. Vad jag förstått från K01 med samma live view autofokus fungerar detta sådär.

Skall man ha autofokus vid filmning är det vissa spegellösa som gäller eller en Sony SLT kamera.

Kanske en Canon 550D med bildstabiliserade 18-55 IS:
http://www.fotokungen.com/utforsaljning--demoartiklar-c-304-1.aspx

Och sen 55-250 IS
http://www.fotokungen.com/canon-efs-55250456-is-ii-p-5390-c-241.aspx

Lite lite över budget (6280:- totalt), men då får du en bra kamera och två helt ok stabiliserande objektiv som sträcker sig från vidvinkel till ordentlig tele..

Vill du hålla dig en bit under budget, kan du istället för 55-250 IS köpa något trevligt, skarpt fast objektiv att komplettera med. Tex pankaksobjektivet 40/2.8 för runt 1900:- eller 50/1.8 för tusenlappen.

Jag ska köpa kamera och håller på med marknadsundersökning (läs googla) men jag blir lätt förvirrad av alla tester och recensioner.

Den får kosta ca. 5000-6000 kr och de märken jag mest gillar av tidigare erfarenhet är nikon, canon och pentax.

Jag uppskattar en kamera med hög ljuskänslighet och snabb, lätt, skakreducering (tror jag det heter), Vill kunna filma tex barnen då och då. Har erfarenhet av en pentax kx och tycker den uppfyller många saker jag vill ha, men det har ju kommit nytt sedan den och vilka är det då?

Mitt bästa tips om du köper nytt: Pentax K-30! Biggest bang for the buck! Dom andra har inte en suck!

Begagnat: Pentax K-5 (men K-30 har nog bättre video?)

Hälsningar Pentaxguden

Det där är som du säkert inser inte sant utan subjektiv tyckande.

Rent praktiskt kan man säga att två viktiga skillnader i den prisgruppen är Pentax' vädertätning i både hus och objektiv medan Nikons och Canons modeller har vinklingsbar skärm, vilket många här på FS tycker är avgörande viktigt att ha.

Pentax har bildstabilisering i huset men det är inte säkert att det kommer vara viktigt för dig.

Men skulle jag vara i ditt läge med din budget skulle jag nog välja Pentax för byggkvalitén och bildkvalitén. Men skulle jag filma mycket är vinklingsbar skärm en klar fördel.

Ja visst spetsade jag till påståendet. Men lista funktionerna mellan märkenas respektive modeller i respektive klass och jämför funktionalitet.

Men visst, det är så att man behöver välja ut en kamera med just de funktioner man tycker sig behöva. Att en kamera då har flest funktioner, om just den funktion man behöver saknas, hjälper ju inte i det läget.

Men håll med om att K-30 är mycket kamera i sin klass och för sitt pris? Jag tror det är så Pentax konkurrerar. Canon och Nikon säljer mer på sina märken.

Tittar man i prisspannet 5000:- och under finns paket med t ex Canon 600D och 550D, Nikon D5100 och D3200 (skulle nog ta den senare) och även Sony A37 och A57 som nu är utgående och därför börjar bli riktigt prisvärda. Alla märken är bra - det finns inga dåliga kameror idag (åtminstone bland de stora märkena).

Jag läser och läser....

Jag är sååå nära på köpknappen på pentax k-30. ska bara tänka lite till. Alternativet till den, som jag ser det, är Nikon D3200. Jag tror jag skulle bli nöjd med båda men kanske nöjdast med k-30, mycket för vädertätningen. Jag jobbar endel ute i skogen där jag då också skulle fota. Jag kör i alla fall med det argumentet för att få köpet sanktionerat här hemma ;)

Då K30+18-55 ligger på 6000:-, K5+18-55 kostar 7000:- och D7000+18-105 ligger på 8000:- kan det vara idé att vänta någon månad om D7000 är aktuell. Den är ersatt, för att göra sig av med lagret kommer priset att gå ner på kameran och då lär den även säljas med 18-55 som är billigare d u (om nu priset och kamerahuset är viktigast). Är K5 intressant får du nog slå till innan dessa försvinner (ersatt av K5II). För K30 lär priset vara ungefär samma nu som om någon månad så där spelar det ingen roll.

Kan egentligen också tänkamig spegellösa (heter det då kompakt systemkamera?) men har egentligen en förkärlek för "traditioenalla" kamerahus. Fick tipset om en olympus E-PM2 men nix, jag tycker den hade för krånglig meny och ett himla letande där för att hitta det mest nödvändiga och dessutofanns det ingen blixt utan den skulle sättas på. Känns krångligt.

/
Skrev Camilla Läckberg med den bästa datorn i viss prisklass ? Nej det går inte att resonera så, dagens kameror i samma prisklass är lika bra allihopa, åtminstone själva kamerahuset. Det är upp till dig att finna med ditt fotokunnande rätta kombinationer med ljus, tid och komposition till det tänkta motivet, Det finns också lättläst, bra och billig litteratur, exvis tidningen Foto:s häften systemkameraskolan, bildskolan etc. Struntar man i det här kan du lika gärna ha en kompaktmodell och köra på automatik. Men-
det du istället bör kanske ge akt på vid köp är objektivets prestanda, det som följer med kameran (kit) är oftast sämre än de du hittar att köpa som tillval .I det fallet kan du nog få fram bra tips här på FS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar