Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kameran 16000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dreifa

Ny medlem
Hej!

Har nu bestämt mig för att pensionera min gamla Pentax K100D och skaffa nytt! 16000 kr har jag sparat ihop men nu när jag börjar leta kameror blir jag så förvirrad! En massa olika märken och en massa olika funktioner osv, jag förstår inte riktigt skillnaden mellan alla kameror.

Vad skulle ni rekommendera för kamera i 16000 kr-klassen, och varför? En-två tusenlappar till går att lägga på till priset, men inte mer.

Begagnat kan vara ett alternativ, vad tycker ni om det? Någon äldre kamera som går att få tag på begagnat för 16000 som kan vara bättre än de nya "värstingarna"?

Tack på förhand!

Vad fotar du, hur fotar du och varför fotar du?

Lite svårt att rekommendera en utrustning om vi inte vet vad du skall göra med den ... Varför är du missnöjd med din K100 kan vara en bra start för oss att få reda på.

Om man skall köpa begagnat eller nytt är nog upp till var och en, begagnat gör att man får råd med saker man annars inte skulle haft råd med men det kommer till priset av osäkerhet (ingen garanti, okänt hur grejjerna har behandlats tidigare etc).

Jag skulle råda dig att först och främst fundera på vad för objektiv och annan utrustning du vill ha. För 16000 får du ju ganska mycket, och det vore väl synd att lägga allt för mycket på ett nytt hus. Satsa på några bra objektiv som passar dina motiv, kanske en bra blixt om du behöver det och glöm inte att räkna med stativ, filter, väska osv i kalkylen. Det som blir över köper du ett begagnat kamerahus för - Blocket och Fotosidans annonssidor svämmar över av mer eller mindre nya kamerahus.

- då kommer din kreativitet inte att begränsas av din utrustning, och du kan enkelt uppgradera ditt hus om några år om huset känns trångt, men slipper förhoppningsvis köpa nya objektiv på ett bra tag.

Per

Köp en Nikon eller Canon så vet du vad du får!
Vore jag i din situation skulle jag köpa en Nikon D300!
Maken till kamera får man leta efter , ja det skulle vara D3 i så fall men den kostar ju 3 ggr mer.

Hej!

Haha, just det där är så väldigt svårt för mig att precisera. Jag satsar på att skaffa mig en ordentlig bredd. Har hitintills i min korta karriär aldrig känt något behov av att "nischa" mig mot någonting speciellt, det mesta är än så länge roligt att fota!

Här är några av mina bilder, dock fungerar inte sidan ordentligt i Firefox och tja, bläddringen mellan bilderna är väl inte den bästa...
http://x03.guc.se/~cfeinste/projekt/galleri/portratt/index.html

Som du sertycker jag om mycket färg och kontraster!

Missnöjd med kameran jag har är jag inte direkt, men jag känner att jag vill ta det ett steg längre nu. Tycker inte om hur den kameran återger färgerna, det blir lätt en gulton över bilderna. Sedan blir det "skarvar" mellan vissa färgnyanser.

Vill ha en kamera med mindre ISO-brus och som är snabbare än den jag har. Jag vill snabbt kunna ändra t.ex. ISO-inställningar utan behöva krångla i menyer som på K100D.

Ett plus skulle vara om man kunde ställa in så att kameran tar svartvita bilder direkt, så att man slipper ändra det i efterhand.

Eftersom du troligen har ett eller flera Pentax objektiv så är väl en K20d bästa valet, kanske det ryms en FA-glugg i budgeten också.

/kent

Dreifa skrev:

Ett plus skulle vara om man kunde ställa in så att kameran tar svartvita bilder direkt, så att man slipper ändra det i efterhand. [/B]

Efter som du gillar kontrast så är det är inget speciellt bra sätt att få svartvita bilder, har inte hört om någon kamera än som ger nåt annat än en flat tråkig svartvit bild.

Har du bara kitobjektivet så kan du välja i princip vilket kamera som helst av canon 40d, sony a700, nikon d300, pentax k20d. Det skiljer inte nämvärt mycket mellan dem i realiteten.

Din första investering borde vara en Photoshoplicens och en kurs i programmet. Det kommer ge betydligt mer än en ny kamera.

Sen tycker jag inte det är vettigt att lägga 15k på ett kamerahus om man har en budget på +-16k.

Man skall alltid sträva åt att lägga så mycket som möjligt på objektiven och så lite som möjligt på kamerahuset. Det senare kommer nämligen dels snabbt tappa värde men framförallt så är det en hejdundrande utveckling på digitala systemhus.

Mitt förslag är att du pallar dig ner till någon kameraffär, tyvärr finns det väl ingen vettig i Uppsala, men Stockholm är ju nära. Kläm och känn för att se vilken du trivs bäst med. Sen kan du köpa den föregående modellen begagnad.

Det viktigaste för dig är nog att veta vilket system (Nikon, Canon, Pentax ex) du skall köpa in dig på. Jag skulle helt klart rekommendera Nikon eller Canon eftersom deras begagnatutbud slår konkurrenternas med hästlängder. Särskilt Nikon vars objektiv fungerar på alla kameror sen typ 50 år tillbaks (nästan).

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto