Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kameraförsäkringen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ställt följande fråga till Folksam:
Fråga:
Scenariot:
Man har 5 hemförsäkringar. Man har 5 prylar. Man är på resa utomlands. Alla 5 stjäls på hotellrummet(eller man blir rånad) vid ett och samma tillfälle o var o en av prylarna kostar som maxbeloppet.
Kan du då få ut försäkringsbeloppet för 1 sak från varje försäkringsbolags hemförsäkring?
Dels om man är särbo men bor i vardagen på samma adress.
Dels om man är sambo och skrivna på samma adress.
Dels om man är gift och skrivna på samma adress

Hoppas jag har rutat in frågan tillräckligt o ska bli intressant vad de svarar.

Exemplet som Martin beskriver ovan gällande två personer med två försäkringsbolag och två produkter är helt riktig. Där ser jag inga konstigheter.

Gällande exemplet med 5 produkter så får jag avvakta och se vad Erik får för svar där.

Tja men det är ingen skillnad i jämförelse mot att man har speciella sakförsäkringar.
Ja det är värt det, självriskerna är småpotatos i jämförelse mot dyra objektiv, 10 000 o uppåt.
Tricket är att sakförsäkringen är rätt så dyr o gäller endast specade prylar. Hemförsäkringarna är väldigt billiga o gäller för allt möjligt o omöjligt.

Jo med fel försäkring kan det bli meningslöst.

Självrisk 1800kr, objektivets marknadsvärde bedöms till 5-6 000, du betalar försäkring för hela kameraväskan plus datorprylar vilket kan kosta flera tusen per år...

Jo med fel försäkring kan det bli meningslöst.

Självrisk 1800kr, objektivets marknadsvärde bedöms till 5-6 000, du betalar försäkring för hela kameraväskan plus datorprylar vilket kan kosta flera tusen per år...
Ja där har sakförsäkringen en klar fördel.
Där är specat av både dig o försäkringsbolaget vad värdet är. Inga överraskningar alltså.

Om du får nyprisersättning vid stöld är det bra.
Det får man inte. Jag får själv ange vad det är värt med tanke på vad det kostar att köpa det begagnat. Tex har jag en d3100 från 2011 som används i riskmiljö eller barnen får använda.
Jag anger då vad den är värd begagnad.
Sen har jag ett par nya prylar o just dem är försäkrade till nypris. O det är just pga dem som fotovärdet har stigit.

Min gamla 80-200 skjutzoom är ute på annons här på FS men inte ett bud. Tänkte att ngn skulle vara intresserad för en billig peng. Men skillnaden är stor mot de nya med afs.

Det får man inte. Jag får själv ange vad det är värt med tanke på vad det kostar att köpa det begagnat. Tex har jag en d3100 från 2011 som används i riskmiljö eller barnen får använda.
Jag anger då vad den är värd begagnad.
Sen har jag ett par nya prylar o just dem är försäkrade till nypris. O det är just pga dem som fotovärdet har stigit.

Min gamla 80-200 skjutzoom är ute på annons här på FS men inte ett bud. Tänkte att ngn skulle vara intresserad för en billig peng. Men skillnaden är stor mot de nya med afs.

Då kan du väl klara dig med den vanliga försäkringen, räcker väl upp till 50 000kr så om du bara inte blir av med allt på en gång räcker den bra utan extra kostnad.

Då kan du väl klara dig med den vanliga försäkringen, räcker väl upp till 50 000kr så om du bara inte blir av med allt på en gång räcker den bra utan extra kostnad.
Nej det är just det som är tricket.
De 50000 skulle vid ett inbrott på ett hotellrum/fjällstuga där allt blir stulet inte räcka.
De räcker till skor kläder solglasögon väskor skidor men sen blev det inget över till min... vår kamerautrustning...

Sen kan man givetvis fundera på vad som stjäls egentligen

De 50000 skulle vid ett inbrott på ett hotellrum/fjällstuga där allt blir stulet inte räcka.
De räcker till skor kläder solglasögon väskor skidor men sen blev det inget över till min... vår kamerautrustning...

Jag är mer orolig för att halka i vattnet eller tappa ett objektiv än för stöld.

Kolla över så ni inte har dubbla hemförsäkringar eller utöka den till högre belopp för styvöre. Alternativ teckna en andra annan hemförsäkring hos ett annat bolag så kommer den att täcka upp ännu mer ifall du blir bestulen i fjällstugan. För stöld på folksbokförd plats så är det ex hos Folksam 1.5 MKr de ersätter (OBS, skilj detta från husförsäkring då det är ett annan sak).

En hem/villaförsäkring kostar under 500kr för den största. Två st sådana kostar alltså 1000 kr/år och allrisk på dubbla. Nu vet jag inte vad de andra har men ex Folksam kostar 430 kr för stor, 80.000 max allrisk och 800 självrisk. Dvs har två personer i hushållet Folksam så är man alltså försäkrade utanför hemmet för 160.000 kr med totalsjälvrisk på 1600 kr för en kostnad på 1000 kr/år.

Kolla över så ni inte har dubbla hemförsäkringar eller utöka den till högre belopp för styvöre. Alternativ teckna en andra annan hemförsäkring hos ett annat bolag så kommer den att täcka upp ännu mer ifall du blir bestulen i fjällstugan. För stöld på folksbokförd plats så är det ex hos Folksam 1.5 MKr de ersätter (OBS, skilj detta från husförsäkring då det är ett annan sak).

En hem/villaförsäkring kostar under 500kr för den största. Två st sådana kostar alltså 1000 kr/år och allrisk på dubbla. Nu vet jag inte vad de andra har men ex Folksam kostar 430 kr för stor, 80.000 max allrisk och 800 självrisk. Dvs har två personer i hushållet Folksam så är man alltså försäkrade utanför hemmet för 160.000 kr med totalsjälvrisk på 1600 kr för en kostnad på 1000 kr/år.
Hemma är inget problem.

Din teori om dubbla försäkringar är fortfarande inte besvarad om den fungerar. Jag väntar fortfarande svar från Folksam.

Hemma är inget problem.

Din teori om dubbla försäkringar är fortfarande inte besvarad om den fungerar. Jag väntar fortfarande svar från Folksam.

Visst är den besvarad, ringde till Folksams handläggare igår. Man kan aldrig få ut dubbel ersättning för en och samma sak, men man kan klart använda multipla försäkringar sålänge man är villig att betala självriskerna.

Det fanns flera om o men.
I princip så är det ja.
Ett stort OM är om man inte är mantalsskrivna på samma adress, särbo alltså.

Det fanns flera om o men.
I princip så är det ja.
Ett stort OM är om man inte är mantalsskrivna på samma adress, särbo alltså.

Om man nu är särbos är det ju ännu enklare. Ena parten har en kamera, hemförsäkring med allrisk på adress1, den andra, en annan kamera, en annan hemförsäkring med allrisk på adress2. Båda MÅSTE utnyttjas olika hemförsäkringar eftersom en hemsförsäkring inte gäller någon annan än de som bort den adress de är mantalsskrivna på. Dvs, står försäkringen på Mamma så innefattar de pappan och alla barnen på adressen och med allrisk så innefattar det oföutsedda saker utanför hemmet. Den gäller alltså inte kompisar, särbos, pojkvänner etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar