Annons

Bästa kameraförsäkringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerK

Aktiv medlem
Fotosidan vill se mig tillbaka som plusmedlem. Man lockar bl.a. med en förmånlig kameraförsäkring. Kostnad "hela världen" är 4,2% - 2100/år för en utrustning på 50000kr.
Hmmmm.
Jag landade för ett par veckor sedan i havet tillsammans med min Nikon D800, så för mig är frågan aktuell. Senast jag skadade en kamera var för 14 år sedan. Hade jag haft Geverts kameraförsäkring hade jag betalat in 29400 sedan dess. Nu har jag i stället ett tillägg på hemförsäkringen på 250kr per år 250 x 14 = 3500. 29400 - 3500 = 25900kr! Så vilken försäkring är bäst?
Svaret är att det bästa är att vara sitt eget försäkringsbolag: Tänk att spara 2100 kr/år i en stabil fond med låg avgift. Efter 14 år har man sannolikt 50000 - 60000 lite beroende på konjunkturcykler.
Hemföräkringens tillägg gäller inte så mycket, men gäller alla dina apparater som TV, dator, telefon mm.
Sedan beror det lite på om du har ett högriskbeteende, använder ofta din utrusting i extrema väder och besvärlig terräng t.ex.
Elelektronikbranschen inklusive foto tjänar big money på tilläggsförsäkringar. Så vem är förloraren?

Fotosidan vill se mig tillbaka som plusmedlem. Man lockar bl.a. med en förmånlig kameraförsäkring. Kostnad "hela världen" är 4,2% - 2100/år för en utrustning på 50000kr.
Hmmmm.
Jag landade för ett par veckor sedan i havet tillsammans med min Nikon D800, så för mig är frågan aktuell. Senast jag skadade en kamera var för 14 år sedan. Hade jag haft Geverts kameraförsäkring hade jag betalat in 29400 sedan dess. Nu har jag i stället ett tillägg på hemförsäkringen på 250kr per år 250 x 14 = 3500. 29400 - 3500 = 25900kr! Så vilken försäkring är bäst?
Svaret är att det bästa är att vara sitt eget försäkringsbolag: Tänk att spara 2100 kr/år i en stabil fond med låg avgift. Efter 14 år har man sannolikt 50000 - 60000 lite beroende på konjunkturcykler.
Hemföräkringens tillägg gäller inte så mycket, men gäller alla dina apparater som TV, dator, telefon mm.
Sedan beror det lite på om du har ett högriskbeteende, använder ofta din utrusting i extrema väder och besvärlig terräng t.ex.
Elelektronikbranschen inklusive foto tjänar big money på tilläggsförsäkringar. Så vem är förloraren?

Tror det är viktigt att man tittar på villkor gällande hemförsäkringen, Jag har tillägg själv och den summan täcker gott och väl värdet på min utrustning samt har en låg självrisk. Nu gäller det ju även andra saker hemma så ekonomiskt går det att räkna hem med gott samvete. Då summan för tillägget är så låg så frigör det att man fortfarande kan ha buffertsparande på sidan om.

Tar hellre en självrisk och lagningen betald än tar från mitt sparkonto för att stå för lagningen själv.
Blir det så illa att det blir inlösen så kan jag ta den summan och ta från sparkonto för att köpa annan utrustning isf.

Med det sagt så finns det väl inget sätt som dåligt så länge man själv blir nöjd med utfallet :)

Det är inte hela sanningen.
Om du blir bestulen på hotellrummet så får du en maxersättning. Normalt mellan 35-50 000 beroende på försäkring. Men då skall den täcka ALLT.
Kameror dator telefon kläder väskor sockar ryggsäckar skor simfötter solglasögon glasögon tandborste keps osv

Med 5 i familjen så är det inte mycket pengar. I princip får du stå för hela kamerautrustningens kostnad själv.

Dessutom avskrivs värdet, efter 6 år får du 20% av anskaffningsvärdet.

Ja givetvis är det bästa att vara sin egen bank men har du råd när det händer?
Jag har inte råd att ersätta min utrustning o tittar just nu efter komplement till hemförsäkringen.

Om du blir bestulen på hotellrummet så får du en maxersättning. Normalt mellan 35-50 000 beroende på försäkring. Men då skall den täcka ALLT.
Kameror dator telefon kläder väskor sockar ryggsäckar skor simfötter solglasögon glasögon tandborste keps osv

Med 5 i familjen så är det inte mycket pengar. I princip får du stå för hela kamerautrustningens kostnad själv.

Jag har inte råd att ersätta min utrustning o tittar just nu efter komplement till hemförsäkringen.

Håller med i det du skriver Erik, mitt exempel var utifrån mig själv och då självklart på tu man hand med kamera och natur. I exemplet du beskriver så hamnar jag i samma situation där mitt tak på 80 000 kr kanske inte räcker för allt som fanns i rummet.

Om du tittar på komplement så är konsumenternas.se en bra sida för då får du upp lite mer information kring just otursskyddet och villkoren.

Om man får 20% för en kamera om 6 år, hemförsäkringen kostar 400kr per år för allrisk, självrisk 800 kr (stor allrisk folksam, upp till 80.000).
5d Mk3 för 32.000 kr får man alltså 5600 kr tillbaka av folksam efter självrisk. Ny 5D Mk3 lär kosta 6000 kr då. 5D Mk2 kostar väl runt där och är ännu inte 6 år gammal ännu.
Är man 5 i hushållet och med i facket båda föräldrar så har man oftast dubbla hemförsäkringen via facket. Många har betalkort och betalar man med kortet så ingår en hel del försäkring. Köper man till för 200kr på flygbolaget så täcker det in ytterligare. Man förlorar inte så mycket man tror om man räknar på allt.

Jag förstår inte hur du räknar Martin.
Alltså du får ju inte ersättning från flera bolag för samma pryl. Du får inte dubbla ersättningen för att ni är två.
Självrisken får du betala per försäkring men det är bara kaffepengar i sammanhanget.
O ersättningsgraden 20% gäller ALL kamerautrustning. Av 100 tusen i nyanskaffningsvärde återstår bara 20 000, inte mycket o hänga i julgranen.

Om det bor möjligt att veta hur tid det finns för att spara så klart det inte behövs så stort behov av försäkringar.

Själv så planerar jag att kameran ska bli "någonting" om först 7 år och då är den iaf inte värd något.

för privat person så finns det specialförsäkring bla trygghansa har det. Jag har haft kameror försäkrade för länge sedan när jag inte hade företag o har idag försäkring på exlusiva klockor. Den funkar så att du skaffar ett värderingsintyg på det du ska ha försäkrat sedan så betalar du din premie i procent på värdet runt 3% per år o jag har 1000 kr självrisk på mina klockor.

Jag förstår inte hur du räknar Martin.
Alltså du får ju inte ersättning från flera bolag för samma pryl. Du får inte dubbla ersättningen för att ni är två.
Självrisken får du betala per försäkring men det är bara kaffepengar i sammanhanget.
O ersättningsgraden 20% gäller ALL kamerautrustning. Av 100 tusen i nyanskaffningsvärde återstår bara 20 000, inte mycket o hänga i julgranen.

Nej inte för samma pryl men man kan dela upp det. I dagens samhälle är vi mer försäkrade eller rättare kan vi utnytttja våra gratisförsäkringar bättre.
Ta mitt exempel. Vår familj har de flesta försäkringar samlade till ett bolag bilket medför mer eller mindre gratis hemförsäkring. Tilläggsförsäkring ca 400kr för allrisk för största belopp.
Sen har frugan hemförsäkring och allrisk liten via facket. Något som inte går att ta bort.
Sen har vi huset belånat till en viss bank och lönekontona där. Därför har vi förmånskort/betalkort som är gratis. Via detta handlas allt. Betalar man med detta kort ingår allrisk i de flesta produkter, även hemelektronik utan självrisk.

Dvs, händer det något så kan man altså utnyttja 3 olika försäkringar. Klart så får man inte för samma produkt, vilket jag aldigt nämnt. Man delar upp det på vilka som är mest fördelaktigt.

En annan sak med förssäkringar man oftast inte tänker på är att vissa kort ingår reseförsäkringar om man betalar med dessa. Allt kostnadsfritt förstås.

Sen tror alla man förlorar det värde man betalat vid nypris. Det gör man aldrig. Blir en kamera stulen för 30000kr och man får 10.000 kr av försäkringsbolaget och jag köper likadan kamera för 10.000 kr begagnat så har man inte förlorat 20.000 kr utan man har förlorat 0 kr samt lite tid och frustration.

för privat person så finns det specialförsäkring bla trygghansa har det. Jag har haft kameror försäkrade för länge sedan när jag inte hade företag o har idag försäkring på exlusiva klockor. Den funkar så att du skaffar ett värderingsintyg på det du ska ha försäkrat sedan så betalar du din premie i procent på värdet runt 3% per år o jag har 1000 kr självrisk på mina klockor.

Det är ju inte så långt ifrån vad Gefvert erbjuder. Jag har utrustning för 47000:- försäkrat, grundpremien är 400:- + 2,7% av värdet = 1557:- i årspremie. Det blir ca 3,3% , detta gäller iofs bara inom norden.Enligt Gefvert så behövde man å andra sidan bara ringa om man åkte längre och hur länge man var borta så gällde försäkringen ändå. Vet inte om de höjer premien för den tid du har angett så att du betalar vid nästa förfallodag men jag antar det.

Dvs, händer det något så kan man altså utnyttja 3 olika försäkringar. Klart så får man inte för samma produkt, vilket jag aldigt nämnt. Man delar upp det på vilka som är mest fördelaktigt.

En annan sak med förssäkringar man oftast inte tänker på är att vissa kort ingår reseförsäkringar om man betalar med dessa. Allt kostnadsfritt förstås.

Sen tror alla man förlorar det värde man betalat vid nypris. Det gör man aldrig. Blir en kamera stulen för 30000kr och man får 10.000 kr av försäkringsbolaget och jag köper likadan kamera för 10.000 kr begagnat så har man inte förlorat 20.000 kr utan man har förlorat 0 kr samt lite tid och frustration.
Ja det kan du OM eet gäller 3 stölder. Vid ett olyckstillfälle hjälper bara en försäkring dig. Såvida inte försäkringarna täcker olika saker,tex bilinbrott där bilförsäkringen täcker bilen o hemförsäkringen bilens innehåll. Eller att du har sakförsäkrat exv kameran o får en stöld på hotellrummet.
Vid bilinbrottet kanske du kan använda 2 hemfrösäkringar OM ni är särbos.
Men det är ja bara vad JAG tror.

Ja de ingår när man betalar med kort. Men läs det finstilta NOGA. avbeställningsskydd har jag för mig inte ingår.

Fast nu finns inte mina prylar till det värdet efter 6 år. Ersättningsgraden 20% räcker inte att köpa begagnade 2,8-zoomar.

Senast ändrad:
Avbeställningsskydd ingår och som all annan sådan försäkring så gäller det sjukdom och läkarintyg.
Det gäller inte per skadetillfälle utan det går bra att nyttja olika f-bolag på olika saker vid samma tillfälle. Tänk annars ifall man har separata försäkringar på allt, ex Gefvert på kamera, telefonförsäkring via ett och resten via hemförsäkring.

Det gäller inte per skadetillfälle utan det går bra att nyttja olika f-bolag på olika saker vid samma tillfälle.
Det tror jag inte alls att du kan.
Som sambo/gifta så kan man inte använda olika hemförsäkringar för att täcka ett högre belopp. Men jag kan ju ha fel.
Har du tecknat separata sakförsäkringar så gäller de specifikt för de sakerna. men du betalar oxå extra för det, de är alltså utanför hemförsäkringens belopp o kräver oxå sin egen självrisk.

Dubbla försäkringar

Dubbelförsäkrad
Om du tecknar en ny försäkring men glömmer att säga upp den gamla är du dubbelförsäkrad. Likaså om två i familjen har varsin hemförsäkring på samma adress. Hemförsäkringar ger aldrig dubbel ersättning även om du är dubbelförsäkrad, trots att du betalar dubbel avgift.

http://www.hemhyra.se/tips/hemforsakringen-sa-blir-den-ratt

Det faller ju naturligtvis på sin orimlighet, jag tecknar fem hemförsäkringar, "tappar" min kamera i golvet får ersättning från fem försäkringsbolag!

Men när det gäller olycksfallsförsäkringar som ger pengar för invaliditet, dödsfall, ärr , sveda och värk osv så kan du normalt dubbla dessa. Kostnadsersättningar kan naturligtvis inte betalas dubbelt, ersättning för resor, förstörda kläder osb.
http://www.lararforsakringarbloggen.se/?p=1478

Hmmmm.

Jag kör fondmodellen, är rätt rätt om mina grejer.

Har man två kameror och några objektiv, en laptop drar det iväg.

Tycker försäkringen helt enkelt är för dyr och de försäkringspengar jag sparat in genom åren skulle nog räcka till ett par D800.

Värdeminskningen är ett större problem än risken för skada / stöld.

Det är OK att ha två hemförsäkringar på två olika bolag och kräva ersättning fån båda för förlust/skador som sker på samma tillfälle så länge det inte gäller samma sak.
Dvs om sambon och jag tappar var sin 80.000 kr kamera i havet på samma tillfälle så kan jag få ut min del från ex folksam och hon ifrån länsförsäkringar på sin kamera.
Samma sak gäller ju om jag har en Canon 1DX för 50.000 kr och ett objektiv för 50.000 kr optimerar man det helt enkelt på att ta kameran från ex Folksam och objektivet från LF.

Det faller ju naturligtvis på sin orimlighet, jag tecknar fem hemförsäkringar, "tappar" min kamera i golvet får ersättning från fem försäkringsbolag!
/url]
Fast nu är scenariot inte riktigt så.
Du har 5 försäkringar. Du har 5 prylar. Alla 5 stjäls vid samma tillfälle o var o en kostar som maxbeloppet.
Kan du då få ut försäkringsbeloppet för 1 sak från varje försäkringsbolag?

Fast nu är scenariot inte riktigt så.
Du har 5 försäkringar. Du har 5 prylar. Alla 5 stjäls vid samma tillfälle o var o en kostar som maxbeloppet.
Kan du då få ut försäkringsbeloppet för 1 sak från varje försäkringsbolag?

Antagligen. Å andra sidan så får man betala fem självrisker, så fråga är om det är vär det.

Antagligen. Å andra sidan så får man betala fem självrisker, så fråga är om det är vär det.
Tja men det är ingen skillnad i jämförelse mot att man har speciella sakförsäkringar.
Ja det är värt det, självriskerna är småpotatos i jämförelse mot dyra objektiv, 10 000 o uppåt.
Tricket är att sakförsäkringen är rätt så dyr o gäller endast specade prylar. Hemförsäkringarna är väldigt billiga o gäller för allt möjligt o omöjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar