Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa jpeg-komprimeringssätt för bästa skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-T

Medlem
I princip samtliga mina bilder som jag laddar upp på fotosidan tappar i skärpa jämfört med originalet eftersom jag väljer en lägre jpeg-kvalitet för web-versionen av bilden.

Jag använder Photoshop Album 2.0 kompirmerare och ställer ner kvalitets-slidern från 12 motsvarande ca 2.5 Mb per bild (upplösning 2000 x 3008) så att det blir ca 150-250 kb per bild (upplösning ca 7-800 x 4-500).Är inte riktigt nöjd med förlusten i skärpa; har någon något tips på hur man ska göra för att få bättre skärpa med bibehållen bildstorlek pixel- och bytemässigt? Finns det några andra, bättre komprimerare än PS Album?

Mvh!

Johan

Jag har aldrig använt Photoshop Album och vet inte riktigt hur den fungerar men ofta kan man ställa in en massa parametrar på JPEG-komprimeringen. Först har vi nersamplingen som avgör hur mycket färginformation som förloras. Detta brukar anges med beteckningarna 2h2v, 2h1v, 1h1v (alternativt 411, 422 eller 2x2,1x1,1x1, 2x1,1x1,1x1) där 1h1v betyder att ingen information slängs bort. Sedan har vi den diskreta cosinustransformen. Här kan du med fördel välja "Floating point" för att minimera avrundningsfelen. Dagens datorer är så snabba att den extra tid det tar att göra FP-beräkningar spelar mindre roll. Annat var det på 386-tiden... Därefter har vi reduceringssteget. Det är ofta detta steg som styrs av kvalitén som man ställer in. Ju bättre kvalité desto större filer och mindre förstörs. Exakt hur kvalitétsfaktorn styr reduceringssteget är lite utav svartkonst och olika program gör lite olika. Här kan det skilja rejält mellan olika program. Tyvär brukar inte programmakarna vara så villiga att dela med sig av sina hemligheter så man får helt enkelt prova sig fram med olika inställningar och olika program. Någon generell regel finns inte, tyvär. Mitt råd är att prova på och fråga andra vilka erfarenheter dom har. Detta är en bra tråd att dela med sig av info. Själv använder jag GIMP som jag ofta tycker ger bra resultat.

De bilder som du ska ladda upp på fotosidan ska du först själv förminska (antal pixels) eftersom fotosidan inte visar mer än 600x600 eller 1024x1024 i förstorat läge. Efter förminskningen ska du gärna köra oskarp mask (USM) t ex med radius 0,5 och amount 80-100%. En bild på 1024x1024 förminskas automatiskt av FS för visning i defaultläge och kan då upplevas som oskarp. Om man tittar på den i förstorat läge så får man tillbaka orginalkvaliten (från uppladdad bildfil). En bild i 600x600 visas i orginalkvalitet redan i normalvisningsläget. Om du förminskar till 600x600 så kan du säkert använda JPG-komprimering 9-11 utan att överskrida 250 kb.

Jag har en del liknande problem när jag laddar upp vissa bilder.Allt ser bra ut tills sista uppladdningen,sedan blir det mindre bra.Har provat med dom tipsen som står här innan men helt bra blir det inte.Nu kan säkert ett av problemen vara att jag fortfarande?bara kör dia men lite bättre måste det väl gå att få.Så är det någon som sitter inne med dom kunskaperna så vore jag tacksam om ni delade med er. Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar