Annons

Bästa ISO3200 DSLR + Obj för runt 12000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Mangehl

Medlem
Hej, min kamera blev nyligen stulen så jag jagar en ny. Förut hade jag en k100d, och den är det inget fel på som så, men jag funderade på om man skulle ta och byta upp sig lite när man ändå är ute och handlar.

Det enda egentliga kravet jag har är att den ska kunna fota ISO3200 minst, då jag fotar mycket i mörker, samt att jag behöver ett objektiv till som det är lite zoom i samt ok vidvinkelläge. (förut hade jag ett Sigma 17-70mm, vilket fungerade bra)

Mina val som det verkar är att stanna med k100d, eller byta upp sig till en Nikon d80/Canon d30 eller något annat för runt 8000-10000 och sen köpa ett hyfsat objektiv till det. Tänkte mig en maxgräns på runt 12000, men alla förslag är välkomna!
 
Vad jag kan se så är 5d lite dyr..

Jo, att använda bilderna är att föredra, 40d är något högt i pris men värd att kolla på.
 
Sony's A700 lär vara ganska bra på att hantera bruset.
Kolla senaste "Kamera & Bild" nr 11 / 2007
(kanske inte finns i butikerna riktigt än)
 
Tack för tipset, en sak som verkligen intresserar mig med A700 är det fina omfånget på kit-objektivet. Men hur bra är det? Om någon har någon erfarenhet.
 
Eller använda iso 1600 och pusha upp den i RAW konverteraren till ISO 3200. Nästan samma sak... och sen brusreduceringsprogram.

/Rommél
 
Japp! ISO 1600 till 3200 motsvarar 1 exponeringssteg. Dvs fotografera i RAW, ISO 1600. När du sedan öppnar den i Photoshop så ändra epxoneringen till +1. Detta motsvarar ISO 3200 (Fast digitalt förstärkt). Jmf Äkta ISO 3200 som förstärkt signalen från börkan. Men såvida det inte är riktigt riktigt mörkt där du fotar så tror jag inte du märker så stor skillnad. Du lär ju inte använda såna bilder till WOW bilder för då ska man ju ha stativ osh lägsta ISO tal.
Sen använder man ett bra brusreduceringsprogram!

/Rommél
 
Aha, då förstår jag, tack. Det är ju också en lösning såklart. Det jag fotar är konserter och då är det tillåtet med lite risig kvalitet för att få en skarp och ljus bild.

Tack för tipset iaf.
 
Mangehl skrev:
Hej, min kamera blev nyligen stulen så jag jagar en ny. Förut hade jag en k100d, och den är det inget fel på som så, men jag funderade på om man skulle ta och byta upp sig lite när man ändå är ute och handlar.

Det enda egentliga kravet jag har är att den ska kunna fota ISO3200 minst, då jag fotar mycket i mörker, samt att jag behöver ett objektiv till som det är lite zoom i samt ok vidvinkelläge. (förut hade jag ett Sigma 17-70mm, vilket fungerade bra)

Mina val som det verkar är att stanna med k100d, eller byta upp sig till en Nikon d80/Canon d30 eller något annat för runt 8000-10000 och sen köpa ett hyfsat objektiv till det. Tänkte mig en maxgräns på runt 12000, men alla förslag är välkomna!

Som Nikon-fotograf känns det som jag svär i kyrkan, men har du kikat på Canon 40D? Mycket prisvärd kamera enligt min uppfattning, går helt klart att köra på 3200 (även om den trivs bättre på 1600).

Fördelen med just Canon och Nikon som system är ju det fullkomligt enorma utbudet av begagnade och alldeles utmärkta objektiv som finns till dem.
 
Usch vad surt angående din K100D. Är du säker på att du inte får ut den på försäkringen?

40D är ett bra alternativ Inet och Datorbutiken ligger också bra i pris och är några jag vet fungerar bra. Annars finns ju scandinvianphoto också som jag själv gärna handlar hos.
 
Allemyr skrev:
Usch vad surt angående din K100D. Är du säker på att du inte får ut den på försäkringen?


Ja otroligt surt, väldigt irriterande att folk ska förstöra så, men jag fick pengar på försäkringen i förra veckan för kamera + objektiv vilket blev ca 8000:- så det är jag glad för iallafall.

Hur är det med det kitobjektivet då? Bra?
En sak som stör mig aningens är väl bristen på bildstabilisering, också värt när man fotar i mörker.Fast IS på det objektivet kanske står för Image Stabilisation?

Tack för alla svar iallafall!
 
Mangehl skrev:
Fast IS på det objektivet kanske står för Image Stabilisation?

Ja, IS är Canons förkortning för bildstabilisering i linsen. De har nyligen annonserat ett par nya billigare gluggar med IS, dessutom har Sigma och Tamron några med stabilisering för Canon.

Min gissning är att det kommmer att komma fler och fler gluggar med stabilisering till Canon över tiden och att pristillägget för IS kommer att bli mindre och mindre.

Mvh
Anders
 
Canon 40D

Canons nya 40D är mycket bra.
Den klarar höga ISO bra samt att den har live veiw som kan vara mycket användbart!
Var och tittade och kände och klämde på den igår.
Synd att liveview inte finns på 5D!!!
 
Mangehl skrev:

Hur är det med det kitobjektivet då? Bra?
OM du menar 17-85 ihop med Canon's 40D så kan jag rekommendera den kombinationen.
Jag har själv 17-85 till min 30D och är väldigt nöjd, det är en bra allroundglugg, det finns dock medlemmar här på Fotosidan som inte gillar den.
Vad det är som inte är bra med just 17-85:an överlåter jag till dessa medlemmar att svara på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.