Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa hårdisken för att tanka över bilder på fältet?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Vilken portabel hårddisk tycker ni är bäst för att tanka över minneskort på fältet utan dator? vettig hastighet om skapligt stor.

compactflash är det som jag använder mest

Jag har inget bra svar, men en motfråga: är det inte enklare med tillräckligt många minneskort? Eller är det både och, som backup, alltså?

Per.

Jag har inget bra svar, men en motfråga: är det inte enklare med tillräckligt många minneskort? Eller är det både och, som backup, alltså?

Per.

Jag har tillräckligt med minneskort, men vill ha en säkerhetskopia så snart som möjligt när man gör viktiga jobb. Så tanken är inte att radera minneskort på plats utan att säkerställa att bilderna finns kvar.

ett alternativ är att köpa en Canon 1DS MKIII som har 2 minneskortplatser. men det är lite utanför min budget i dagsläget.

Bästa vet jag inte, men jag använder Jobo Giga one, funkar utmärkt för mina behov, strålande när man inte har datorn med sig för backup/överföring.

//mikael

Beror såklart på under vilka förhållanden det ska användas, men ett alternativ som jag valde var att köpa en mini-pc med hyfsat stor hårddisk. I mitt fall har jag 160 Gb vilket räcker för mina förhållanden.
Fördelen är då att jag har en enhet som jag kan använda till mycket annat också. Förutom vanligt datoranvändande kan jag t.ex. lätt grovsortera bilderna efterhand.
För mig är det kanonbra, men ska man ut i fält under en vecka är det kanske inte optimalt...

/Arne

Varför inte bara en billig laptop?
Då kan du sortera lite också på den större skärmen och lättare visa kunderna hur bilderna blir.

Sen köper du en växelriktare så får du 230 volt och kan ladda alla batterier med vanliga laddare plus att du ute i fält kan driva andra saker som går på 230 volt.
(Jag har så och det funkar kalasbra)

en tanke oxå, blir dokc lite mycket prylar med sig.. men vi får se var t det landar...

Tack alla för tipsen..

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto