Annons

Bästa fotobok av egna bilder? Jämförelse kvalité mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska göra en fotobok. Vilka företag tycker ni ger bäst böcker (till resonabelt pris) Vill göra den online.

Någon som har erfarenhet av flera företag/fotoböcker?

Hälsningar
Susan
 
Blurb är bra värde för pengarna. Vill man betala mer för speciella böcker (bröllop o dyl) finns antagligen bättre alternativ med tjockare papper och bättre bindning.
 
Kan bara dela med mig av min erfarenhet när det gäller fotoböcker från företaget Extrafilm. Beställde fotoböcker därifrån till jul som vi skulle ge bort i julklapp till vänner men när de kom till oss så var bilderna färglösa (nästan gråa) och vissa var alldeles för ljusa. Jag reklamerade dessa böcker till Extrafilm och jag fick då svaret att deras s.k "Färgförbättrings system" inte kan hantera bilder med EXIF information i, så om man ska beställa av dom så måste man ta bort denna informationen, om man nu har den i sina bilder. Kan vara bra att känna till eftersom det inte står något om detta på deras hemsida.

Mvh Magnus
 
Jag kan bara rekommendera myphotobook med snabb leverans (1 vecka) samt bra kvalitet och bra priser.
Såg att du ville göra den online, vet inte om det är möjligt med myphotobook men deras prog.vara är lätt att använda.
MvH PE Svahn
 
Jag reklamerade dessa böcker till Extrafilm och jag fick då svaret att deras s.k "Färgförbättrings system" inte kan hantera bilder med EXIF information i, så om man ska beställa av dom så måste man ta bort denna informationen, om man nu har den i sina bilder.

Hmm ... vänta nu ...

De känner alltså till att deras utrustning inte kan hantera bilder med EXIF, men informerar inte om det och/eller har något system för att plocka bort informationen innan filen skickas till utskrift ...

Känns som om det företaget behöver se över sina arbetsprocesser...
 
Hmm ... vänta nu ...

De känner alltså till att deras utrustning inte kan hantera bilder med EXIF, men informerar inte om det och/eller har något system för att plocka bort informationen innan filen skickas till utskrift ...

Känns som om det företaget behöver se över sina arbetsprocesser...

Japp, så är det. Jag påpekade detta för dem att om de inte kan hantera detta internt så måste det stå på hemsidan, detta svarade de inte på. Blev ju lite panik när jag fick böckerna den 18 december och de skulle ges bort i julklapp. Fick göra egna med bilder som jag framkallat från ett annat labb.
 
Jag kan bara rekommendera myphotobook med snabb leverans (1 vecka) samt bra kvalitet och bra priser.
Såg att du ville göra den online, vet inte om det är möjligt med myphotobook men deras prog.vara är lätt att använda.
MvH PE Svahn

jag menade att jag ville kunna skicka produkten över nätet, sen om det var via programmvara på datorn spelade mindre roll.
 
Kan bara dela med mig av min erfarenhet när det gäller fotoböcker från företaget Extrafilm. Beställde fotoböcker därifrån till jul som vi skulle ge bort i julklapp till vänner men när de kom till oss så var bilderna färglösa (nästan gråa) och vissa var alldeles för ljusa. Jag reklamerade dessa böcker till Extrafilm och jag fick då svaret att deras s.k "Färgförbättrings system" inte kan hantera bilder med EXIF information i, så om man ska beställa av dom så måste man ta bort denna informationen, om man nu har den i sina bilder. Kan vara bra att känna till eftersom det inte står något om detta på deras hemsida.

Mvh Magnus

TRIST!!! Hoppas att de kan gottgöra dig!
 
jag har bara använt BookSmart. Ett tips är att göra mallar för hur Du vill att sidorna ska se ut genom att ta befintliga mallar och spara dom som egna. Snabbar upp arbetet avsevärt.

När man skapar boken gör man grundläggande val som t.ex. format och vid uppladdning av bilder och mall så väljer man kvalitet o.d.
 
Har beställt många böcker från blurb, alltid med bra bildkvalité. Sen fick jag en gratisbeställning från fujidirekt på en a4 bok med fotopapper och var riktigt imponerad. Betydligt bättre än väntat. Kan dock inte säga något om färgerna när de bara var svartvita bilder men de var riktigt bra.
 
Ska göra en fotobok. Vilka företag tycker ni ger bäst böcker (till resonabelt pris) Vill göra den online.

Någon som har erfarenhet av flera företag/fotoböcker?

Hälsningar
Susan

Jag har använt ett antal bokleverantörer.

Blurb deras 30*30

+ Företaget har välfungerande programvara
+ Bildkvaliteten är OK
+ Inte alltför lång leveranstid Ca en vecka för att producera och sedan har boken inom vecka, beror lite
på val av leveranssätt.
+ Kundservice svarar inom rimlig tid på mailfrågor
+ Bra försäljningsfunktion - böckerna i blurbbutiken är bra inspirationskälla.

- Imagewrapomslaget (omslaget klistrat på boken) har en tendens att se urlakat ut i vissa fall, endast i
matt utförande
Dustjacket är i mitt tycke det bättre alternativet - ger mer bokkänsla


Fujifilm Briliant (30*30)

+Utmärkt bildkvalitet, bättre än Blurb och de flesta andra leverantörer jag testat
+ Hantering av mittuppslaget , inget försvinner i skarvarna
+ Tjocka blad
- Ingen programvara för Mac
- Programvaran i sig lämnar en del övrigt att önska, svårt att få täckande bilder utan glipor
- Obefintlig Kundservice

Har ej testat den enklare varianten

Myphotobook

Var förvisso länge sedan jag använde dem.

Snabba leveranser
Massiv inbindning
Acceptabel bildkvalitet (inte riktigt i klass med vare sig blurb eller Fuji)
Ok programvara
Mac-stöd


Fotobok.com

Pixopolis

Kundservicen
Ok programvara, dock ej för mac
Färdiga actions för Photoshop
Bildkvaliteten ungefär som Myphotobook

Saal (28*28, dvs något mindre format än övriga böcker)

Färdiga actions för Photoshop
Kundservicen
Mycket bra Bildkvalitet, vassare än blurb, i paritet med Fuji
Inga informationsförluster i mittuppslageet
Färdigs actions
tjocka blad

Här har du en annan tråd som diskuterar ämnet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118385&highlight=fotobok
 
Jag beställde nyligen en bok från Fuji, 30x30 på fotopapper, och den gick i retur nästan lika fort som jag fått den. Placera inte svart text på en neutralgrå bakgrund, det blir en ljusgul gloria runt hela texten. Efter ett par veckor fick jag ett nytt ex som var marginellt bättre men fortfarande inte bra. I övrigt var både tryck och bindning mycket bra, det är ett härligt papper.

Jag kommer troligen att testa Blurb nästa gång jag skall göra en bok. De trycker för övrigt europeiska beställningar i Nederländerna, inte i USA.
 
Hej!
Det finns ju svenska företag som gör samma sak med lika hög kvalité till samma pris.
Är väl lite onödigt att använda sig av ett företag från USA när det finns här i Sverige.
Bättre för miljön, snabbare leverans, svensk support m.m.

Tex:
http://fotoklok.se
http://www.photohome.se
http://www.solentro.se

// Tomas

Såg att Photohome fått bra betyg i ngn test. Verkar vara ett bra program. Visserligen kan jag engelska, men dels så har du ju rätt betr. miljö, support och leverans och varför skall man inte gynna Sverige och inte gå över ån efter....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.