Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa försäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)
polaris skrev:
Vilket bolag har det bästa vilkoren för min fotoväska?

Sök i forumet står massor redan.

Lf och Folksam kan göra tillägg på din hemförsäkring. Trygghansa har en separat specialförsäkring, men har nog lägst självrisk 1000:- jmf med 1500 på de övriga 2.

If vet jag ej hur de ligger till.

Länsförsäkringar

Jag pratade med Länsförsäkringar igår och dom har ett tillägg till hemförsäkringen som man kan teckna. Det är en allriskförsäkring som skall gälla under resa och även om man drullar sig. Dom ville ha 1200 SEK/år för ett försäkringsvärde på 40000 SEK m.a.o. 3 %. Vet inte om det är bra eller dåligt , men spontant känns det dyrt.

polaris skrev:
Vilket bolag har det bästa vilkoren för min fotoväska?

Jag har Trygghansas allriskförsäkring till min hemförsäkring. Tror att premien ligger på ca 400-500kr/år och självrisk 1000 kr.
När man har barn i huset så kan 1000 kr vara billigt om kameran, TV:n eller nåt annat dyrt dimper i golvet. För själv tappar jag ju aaaaaaaaldrig nåt ;-)

Re: Länsförsäkringar

thc skrev:
Jag pratade med Länsförsäkringar igår och dom har ett tillägg till hemförsäkringen som man kan teckna. Det är en allriskförsäkring som skall gälla under resa och även om man drullar sig. Dom ville ha 1200 SEK/år för ett försäkringsvärde på 40000 SEK m.a.o. 3 %. Vet inte om det är bra eller dåligt , men spontant känns det dyrt.

Jag ger ca 1800/året hos Trygghansa för 85 000 sek

Jag såg att dui hade 350D i din väska och drar ett jämförande exempel med dess föregångare.

En vanlig hemförsäkring är fullt tillräcklig enligt min mening och normal aktsamhet. Speciella försäkringar blir ofta väldigt dyra coh riskerar även att dubbelförsäkra. Digitalkameror tappar snabbt i värde vilket gör att återanskaffningsvärdet blir lågt. En 300D kan idag köpas ny för 5-6 000:-, vilket är i stort sätt en halvering av priset på 18 månader. Därtill har kameran säkerligen nyttjats vilket innbär att det är brukad kamera som behöver ersättas. Med den kalkylen att kameran avtar snabbt i värde och at brukade kameror i samma skick kan köpas för en billig peng. Avgår självrisk vilken bör sättas hög, så att inte premierna blir för höga, tillkommer premie,

Jag anser att detta i princip blir ett nollsummespel och därför bättre att spara den pengen och vara sitt eget försäkringsbolag. Samma sak anser jag även gälla för TV och stereo som säljarna på de stora varuhusen för hemelektromnik vill sälja för rejäla pengar. Det är försäkringen de har minst risk med och sannolikt en bra marginal på. Hur ofta går en TV sönder av sig själv eller stjäls...som inte en hemförsäkring kan täcka, vilket även bör gälla annan form av elektronik?

RolandM skrev:
Samma sak anser jag även gälla för TV ovaruhusen ch stereo som säljarna på de stora för hemelektromnik vill sälja för rejäla pengar. Det är försäkringen de har minst risk med och sannolikt en bra marginal på. Hur ofta går en TV sönder av sig själv eller stjäls...som inte en hemförsäkring kan täcka, vilket även bör gälla annan form av elektronik?

Skillnaden i specialförsäkringar är ofta att de inte tar hänsyn till värdeminskning. Jag har tecknat EN enda specialförsäkring, på tvättmaskinen, och i vilkoren står att om maskinen går sönder efter några år räknas ingen värdeminskning utan jag får den lagad eller ersatt av en ny med kostnad av bara självrisk.
Till övriga grejer har jag dock bara hemförsäkring med allrisktillägg, men då får man ju oxå räkna med att inte få ut så mycket...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar