Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa europeiska fotoaffären????

Produkter
(logga in för att koppla)

Lundgren

Medlem
Tänker snart investera in en EOS 1DMKIIN (eller dess efterträdare). Har tittat runt på olika företag och kommit fram till att det skiljer 5-6000 kr mellan svenska och utländska butiker.

Men vilken ska man välja?
Vilken butik är billigast? Snabbast? Minst strul?
Flest nöjda kunder? Erfarenheter?

Ja, det är många frågor, men ska jag investera i en ny kamera för 35000 så vill jag ha lite kött på benen.

Fredrik

www.ac-foto.de ligger mitt mellan det svenska normalpriset och det lägsta tyska. Men det är en bra butik som dessutom har kameran hemma. Har handlat där själv, utan strul och snabbt gick det.

Beställer man från de allra billigaste så har de med största sannolikhet inte kameran hemma. Annars har jag för mig att en del har handlat av pixxass med gott resultat. De verkar också ha huset i lager. De är ju en av de billigare.
Har inga erfarenheter själv.
http://www.pixxass-shop.de/product_info.php?products_id=3809

Kolla med dina lokala handlare. Ibland vill dom vara med och slåss mot jättarna.
Jag blev lite förvånad själv när jag köpte min EOS30D med 10-22 vidvinkel mm.
Jag kom i samspråk med en av mina lokala handlare en gång och nämnde då lite vad jag hade för inköpsplaner i framtiden.
Kom hit när det är dax så skall vi se vad jag kan göra, erbjöd han.
När det sedan var dax kollade jag priserna i Sverige och Tyskland och gick dit med en prislista. Efter några dagar ringde han och sa att han ville vara med.
Prislappen hamnade på ca 1500:- under en av de största svenska näthandlarna. Nästan i klass med Tyskland.
Sån´t uppskattas ;-)

En promenad värd drygt tusen spänn!

Skiljer inte bara mellan svenska o utländska handlare. Var på besök i Stockholm o skulle investera i ett Canon 24-70/L 2.8. Kollade priset i en fotoaffär som hade objektivet på hyllan. Nästan 14 lappar. Gick ut för att fundera o spatserade c:a 700 meter. Hittade en annan fotohandlare som oxå hade det på hyllan till nästan en tusing billigare. Köpte det, men kunde skickat efter det för några hundringar billigare, men då tillkom frakt och dessutom var det värt att få testa objektivet omgående för att kolla om det fanns fel (ex bakfokus) och kunna reklamera samma dag.

När Canon 5D var hetaste nyheten och knappt fanns att uppbringa i Sverige (som vanligt när det gäller Canons nya kamerahus) skickade jag efter det från Pixmania. Det är över 10 månader sedan. Prislapp då inkl moms/frakt blev 27000 kr med full returrätt. Och det är väl ungefär där någonstans priset ff ligger i Sverige. Så det är också en fråga om hur länge man ska behöva vänta. Jag beställde min 1DMkII våren 2004 hos Hegethorns. Fick det i oktober!!!! Men till bra pris

Att Pixmania sedan tar riktiga rövarpriser för optik jämfört med svenska handlare är en annan sak. har ingen aning om varför.

Annars brukar jag göra som Thomas Lundman: Kolla med min vanligaste leverantör. Och det brukar fungera exakt som han skriver. Då slipper man dessutom krångla så väldigt mycket om varan är deffekt. Tror att vi ska vara rädda om våra svenska handlare. Så jag handlar bara via utlandet om varan inte finns i Sverige och det är mycket lång leveranstid. Har bara skett en gång (5D). Av svenska näthandlare har jag extremt god erfarenhet av Hegethorns och Cyberphoto. Men den närmast liggande lokala fotoaffären överträffar dem ibland om man gör som Thomas Lundman rekommenderar.

Re: En promenad värd drygt tusen spänn!

Photocon skrev:
Så jag handlar bara via utlandet om varan inte finns i Sverige och det är mycket lång leveranstid. Har bara skett en gång (5D). Av svenska näthandlare har jag extremt god erfarenhet av Hegethorns och Cyberphoto.

Japp, håller med.. Men tyvärr så har det mesta jag köpt inte funnits i Sverige. Köpte min 10D från Hegerthorns (var snabb och kom långt fram i kön) Men när det gällde 1D MkII så var det dels lite leveransproblem och dels så hittade jag ett demoex i Tyskland som var enormt mycket billigare.

EF 17-40/4L köpte jag från USA, tog nästan 6 månader innan det fanns på hyllorna i Sverige.

Köpte mitt tele från B&H, levererades på tre dagar, Canon Sverige kunde inte ens ge ett leveransbesked.

Att det sedan oftast är aningen billigare gör inmte saken sämre. Men alla småpryttlar inhandlas med glädje från Sverige.

Tyvärr gör företagsklimatet i Sverige att det blir lite dyrare jämfört med t.ex. Tyskland. Ska dock bli intressant att se vad som händer nu när Tyskland snart (förmodligen) höjer sin moms.

Tyskland kommer att höja sin moms, det är helt klart.
Men det ska inte vara fullt genomfört förens 2015 eller 2025 beroende på vem man frågar.

Så beställ i lugn o ro ett tag till :)

Gunnar D skrev:
Tyskland kommer att höja sin moms, det är helt klart.
Men det ska inte vara fullt genomfört förens 2015 eller 2025 beroende på vem man frågar.

Så beställ i lugn o ro ett tag till :)

Vet inte om de är fullt ut eller inte och vad nu de nu betyder men en höjning av momsen kommer ske efter nyår

//Timmy

Språkproblem

Om man skall beställa från Pixxass så finns det i kassan två, vad jag tror, leveranssätt att välja på
Vorkasse international och Nachnahme international 24 samt 34 eur.

Vad betyder det?

Mvh

Vorkasse är "betala i förskott" och Nachnahme helt enkelt i efterskott, vill man betala i efterskott kommer till ju till en liten avgift troligen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar