Annons

Bästa DSLR sökaren för glasögon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Kanske inte världens tydligaste rubrik men ni fattar säkert. Hur tycker ni era DSLR-sökare funkar med glasögon? Finns det någon modell som är överlägsen på detta område? Jag testade sökaren på en 30V idag och den funkade rätt kasst med glasögon. Man fick "titta runt" lite på det där sättet som egentligen omöjliggör riktigt bra ögonblickskomposition. Men det är alltså de digitala modellerna som intresserar mig. Särskilt D7D, 20D, 300D, 350D (inte många som testat den i o f) och D70.

Min 1D MkII är hur skön som helst att arbeta med. Okularet sitter dessutom en bit ut från kamerans bakstycke, så att man slipper näsfett på LCD-displayen ;).

Å andra sidan så tycker jag att sökaren i t.ex. 20D är så "liten" att man inte behöver "titta runt"

Om du har vanligt synfel så kan du lätt korrigera detta med slipade okular. Finns nog till alla kameror. Vissa modeller har t.o.m en viss justering av okularet.

Kristoffer, tänk på att sökaren i en 30V är ganska mycket större än de som finns i t.ex. D70, 20D, 350D osv..

Min nuvarande kamera är en Minolta A1. Den har sina brister men sökaren fungerar väldigt bra med glasögon. Jag ser hela bilden även med ögat en bit bort från glaset. Det är precis såna sökare jag behöver. Är det alltså främst en fråga om sökarbildens storlek? Mindre sökarbild = bättre för glasögonbärare? Jag har inte tänkt på det på det sättet. Verkar i o f logiskt, en liten bildyta kräver ju mindre "betraktningsvinkel" från ögats håll.
Dioptrijustering av okularet är inget alternativ för mig. Jag vill kunna ta snabba bilder (glasögon av/på tar tid) och titta på omgivningen med vänster öga när jag sätter det högra till sökaren.

Senast ändrad:
Tänker mig att det också är gynnsamt för glasögonfolket om sökarglaset som man tittar igenom sitter långt från prismat (eller EVF-skärmen om man snackar elektroniska sökare). Stämmer det eller?

När jag började ordentligt så skaffade jag först linser för att sedan laseroperera ögonen. Men vill man inte gå så långt så kan jag iaf rekomendera linser. Ev en monokel faktiskt beroende på synfel såklart.

En Canon EOS DSLR med Canon Eyepiece Extender (EP-EX15), finns på Cyberphoto bl.a. Kostar bara 250:-.
Jag änvänder själv en sådan till min 300D när jag fotar med glasögon och det funkar perfekt.
Det står att den passar 10D 20D 300D och D60 men jag tror att den även passar till 350D.
En annan fördel med den är att man slipper trycka hela ansiktet mot kameran.

/A\

Contax har ganska bra sökare för glasögonbärare på sina analoga SLR-modeller men hur det är med den digitala N1D vet jag inte?

andreasc89 skrev:
En Canon EOS DSLR med Canon Eyepiece Extender (EP-EX15), finns på Cyberphoto bl.a. Kostar bara 250:-.
Jag änvänder själv en sådan till min 300D när jag fotar med glasögon och det funkar perfekt.
Det står att den passar 10D 20D 300D och D60 men jag tror att den även passar till 350D.
En annan fördel med den är att man slipper trycka hela ansiktet mot kameran.

/A\
Det där låter ju klockrent! Skall kolla upp det.

Jag testade idag sökarna på 350D och D7D. 350D har mindre sökarbild och jag kunde se hela bilden med glasögon. D7D har större sökarbild och den kändes lite för stor när jag tittade med glasögon. Fick ingen riktig överblick med ögonen placerade på glasögondistans från sökaren. Acceptabelt men jag föredrog 350-sökaren p g a mindre sökarbild. Antar att de flesta tänker tvärtom :)

Jeppe skrev:

Om du har vanligt synfel så kan du lätt korrigera detta med slipade okular. Finns nog till alla kameror. Vissa modeller har t.o.m en viss justering av okularet.

Hur fungerar dessa och finns de till D70? Har sedan ett par år vanliga svaga "läsglasögon" pga av ålderskäl (upp till ca en meters avstånd) ser sedan helt perfekt på långa avstånd. Trodde att glasögon inte behövdes men tycker mig ha sett en klar skärpeförsämring på mina bilder. När skall glasögon användas och inte? Och kan slipade okular fixa detta isåfall?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar