ANNONS
Annons

Bästa digitala kompaktkamerna för sportmotiv!?

Produkter
(logga in för att koppla)

NatasSWE

Medlem
Bra digitala kompaktkamera för sportmotiv!?

Tjenare!

Är webbmaster för en supporterklubb i ishockey i div. 2 och vill ta hyffsade kort.

Köpte en Konica Minolta DiMage Z5 begagnat för ett tag sedan men är inte direkt nöjd. Visserligen är det bra zoom på den (12 X optisk) men den är ganska klumpig plus att sportbilderna inte är något vidare. ISO 400 är max isovärde och de blir gryniga.

Vill därför köpa en ny mindre kamera som är smidigare. Vad rekommenderar ni som kan ta bra bilder för priset (tänker mig kring 1500 kr)?Behöver inte vara megagrymma sportbilder, men ändå hyffsade vid en 640 X 480 pixlar.

Visst man kan kanske inte jämföra en sådan stor långzoomskamera som Z5:an med de mindre kompakta.

Men såg i alla fall en billig på NetonNet, Avant S7 W för 1490 kr.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=9251

Någon som har erfaranhet av den? Tar den bra bilder även i dåliga ljusförhållanden? Hyffsade sportbilder?
 
Senast ändrad:
Håll dig borta från avant köp inte "no name" kameror. Jag har en avant och den är skit.
 
Sport är "nästan" omöjligt att fota med kompakt man måste nästa ha en system men om man har en kompakt som kan fokusera manuellt kan funka bra tex Canon A720 is men den spräcker ju budgeten kanska rejält för den går på 2200.
 
Jag vet inte om canon powershot a460 har manuell fokus om den har det så borde den vara bra.
 
Älskar den jag har föregångaren men enda skillnaden är 0,8 megapixlar mer i den nya.
 
Fint! Filmer ju även lite från matcherna, tar de bra filmer? Ljudet från filmerna?

Hur blir sportbilderna?
Gryniga?
 
Kvaliten i filmerna tycker jag är skitbra men ljudet kan jag inte säga något om för att jag är en bildmänniska.
Bedöm skälv hur bra sportbilden blev.
 

Bilagor

  • ööö 2 (93).jpg
    ööö 2 (93).jpg
    43.2 KB · Visningar: 253
Hehe, häfig film det med... :D
Helt OK ljud ju, ljudvolymen kan ju vara ganska hog ibland i klacken. Har man kass kamera så kan det ju skrapa i avseendet på ljudet. Hade ju en Nikon Coolpiz S9 innan och det var ju hemskt när det var hög ljudvolym.

Kan man ta kort manuellt med och ändra ISO och slutartid etc.?
 
NatasSWE skrev:
Hehe, häfig film det med... :D
Helt OK ljud ju, ljudvolymen kan ju vara ganska hog ibland i klacken. Har man kass kamera så kan det ju skrapa i avseendet på ljudet. Hade ju en Nikon Coolpiz S9 innan och det var ju hemskt när det var hög ljudvolym.

Kan man ta kort manuellt med och ändra ISO och slutartid etc.?

Den går att köra lika manuellt som en systemkamera.
 
Gött!

Man kanske ska satsa lite mer och köpa denna.
Är kanske lite för stor kamera ändå, lite tjock!
Men va fan, vill man ha bra bilder så.

Inget att jämföra med den jag har nu, Z5:an.
Typ megastor. Hade höga förväntingar på den men det sket sig...
 
Risken är att du blir besviken ändå,då ishockey kräver ganska dyr utrustning för att ge hyfsade bilder!
Du måste nästan alltid ha ISO 1600 för att få någorlunda korta slutartider!
Här är lite bilder tagna med Canon40D 70-300/IS USM på ISO 1600.
http:// www.jonasbertil.se/hockey
 
Sony ericson w850I är jäkligt rolig att fota sport med alla ser jätteroliga ut lite små snea.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.