Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa digitala kompaktkameran just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

ehoy

Ny medlem
Hej hej!

Jag är ute efter en av de bättre digitalkamerorna på marknaden just nu!
dvs. en otroligt grym bildkvalitet!
Andra egenskaper som jag kräver är att den är hyffsat liten, bra batteritid och att den startar upp snabbt samt att den är snabb vid själva fototillfället och vid bildlagringen.
Det är alltså ingen systemkamera jag är ute efter just nu.

Har funderat på Sony Cybershot N1 som har ett Carl Zeiss objektiv och 8.1 mega pixel.
Har även kikat på Sony Cybershot T7 och Canon Digital Ixus 750..
Vad sägs om den kameran?? Någon som har några andra alternativ eller tips?

Priset.. gärna inte över 5000kr.

Tacksam för svar!
 
Canon IXUS 55 eller Nikon Coolpix 7900?

En hyfsat liten, eller så liten en kompaktkamera få bli är IXUS 55 (mindre än IXUS 750), den har bra batt.kapacitet, startar snabbt, tar bilder snabbt samt lagrar dessa snabbt. IXUS 55 har även en suverän automatik (AiAF), fixar svåra motiv. Även Coolpix 7900 är en mkt trevlig kamera, dock inte lika liten som IXUS 55. Coolpixen har sjukt bra batt.kapacitet. Båda kamerorna är utrustade med bästa tänkbara optik. IXUS:en med sk. L-optik och Nikonen med ED-linser.

Båda kamerorna som du funderat på har väldigt många pixlar... behöver du verkligen alla dessa? Tänk på att väntetiden mellan tagningar blir något längre. Personligen skulle jag välja en IXUS 55, detta då den har både en 2,5" LCD och vanlig sökare samt är otroligt duktig för att kosta ca 4000 kr (expert pris just nu).

/Tomas
 
Det sitter knappast L-optik på Ixus55. Enda hyffsat kompakta kameran med L-optik är Powershot Pro1.
 
...aha! Tydligen fått fel info om IXUS 55 då! Men den är iallafall en trevlig liten sak! Trots att det står Canon på den ;-).
 
Måste säga att jag tycker att IXUS 55 och 50(lite billigare) verkar som riktigt läkra och bra kameror små och snygga. Om jag skulle köpa en kompakt idag skulle det bli nån av dom.

Titta inte för mycket på megapixalar, du kommer knappast behöva mer än 5.

// Erik
 
Jag är nöjd med min Canon PowerShot A620 som har bra optik, är snabb, har många pixlar, fokuserar bra i dåligt ljus, vilket många kompakt kameror inte gör, bra makro egenskaper, bra på att ta filmsnuttar endast begränsad av vad som får plats på kortet. Utvikbar display på 2"
Nackdel brus från 200 ISO. sökaren är liten och täcker inte hela bilden, men det finns det inte många enkla kameror som kan.
I tidningen Foto fick A620 utmärkelserna "Mycket prisvärd" och "Rekommenderas"
Pris på Cyberfoto 3490 kr frakt tillkommer med cirka 100 kr så får du en chokladbit på köpet.
Det är en digital kompakt vilka alla utom en, Sony DSC-R1 som kosar 7995, har liten sensor, vilket ger begränsnigar
 
ergu skrev:
Titta inte för mycket på megapixalar, du kommer knappast behöva mer än 5.

// Erik

Tycker det är tråkigt att inte någon tillverkare satsar stenhårt på en high end 5mp-kompakt. Måste väl vara vettigare att finslipa en 5mp-sensor för att minimera det stora problemet, bruset. I stället så klämmer man in fler pixlar & bruset består, ja t.o.m. ökar ibland på nya modeller.

Nä, en kompakt, påkostad 5mp med fast optik där man arbetat hårt med brus & kontrastomfång vill jag ha. Men det är klart, det är ju pixlarna som säljer så det är väl inte intressant affärsmässigt...

Den nya fina Ricohn borde gjorts så, en nyutvecklad 5mp-sensor där man lagt allt krut på brusfrihet & kontrastomfång.

Egentligen så vill jag att man gör så med min nästa DSLR också. 6MP & arbeta mer med kontrastomfånget & bruset i stället. Det måste finnas större förutsättningar att lyckas med dessa grejor med färre pixlar på en nyutvecklad sensor.

Eller?

//Larsa
 
Hans William skrev:
Jag är nöjd med min Canon PowerShot A620 som har bra optik, är snabb, har många pixlar, fokuserar bra i dåligt ljus, vilket många kompakt kameror inte gör,

Där har vi en viktig detalj. Fokusering i normal rumsbelysning. Min son har haft två kompakter & båda har varit värdelösa i normal rumsbelysning, ja den senaste han hade var nästan oanvändbar inomhus.

Han bad mig då att kolla upp en billig modell som var bra på detta. Jag startade en tråd här på FS & frågade & blev rekommenderad Canon A520 som låg i rätt prisklass för min son, antar att den i AF är ungefär som din 620.

I vilket fall som helst så är vi båda mycket imponerade över kamerans AF, sanslöst bra enligt mig & mycket svårlurad i svagt ljus. Även vid fullt tele så hittar den rätt än om det då kan ta lite extra tid.

Toppklass för 1950 kronor!

Innan köp av kompakt så ska man kolla upp detta. Allt för många kompakter är under all kritik på det här området, även dyrare kompakter ibland. Tänk på att det inte räcker att testa i butik där belysningen alltid är klart kraftigare än den vi har i våra hem.

//Larsa
 
Vad som är "bäst" beror väl som vanligt på vad man ska använda kameran till?

Jag scannade nyss marknaden efter en kompakt att använda i jobbet. Pentax Optio WPi verkade först vara inte bara det bästa, utan det enda alternativet eftersom det var ett krav för mig att ha en kamera som stod emot fukt o smuts. Men eftersom jag då blev tvungen att kompromissa bort allt för mycket av bildkvaliten började jag kika på Olympus my800 i stället, som också är någorlunda väderskyddad. Till slut bidde det en Canon A620, inte minst eftersom den drivs på vanliga AA-batterier, vilket är värdefullt för mig som släpar runt på en del annan elektronik som drivs av sådana.

/Per
 
jag väljer medllan CAnon 610, 520 och ev Fuju F10, som komplement till DSLR.
.
En fördel för mig med 610 och 520 är att de har blixtkompensation. Fuji å andra sidan har lägre brusnivåer och är mindre.

Jag kommer använda kameran mycket innomhus pch därför är aspekter som blixt och funktion i dåligt ljus viktiga.

Kommentarer / råd mottages tacksamt!
/Andreas
 
andreashj skrev:
jag väljer medllan CAnon 610, 520 och ev Fuju F10, som komplement till DSLR.
.
En fördel för mig med 610 och 520 är att de har blixtkompensation. Fuji å andra sidan har lägre brusnivåer och är mindre.

Jag kommer använda kameran mycket innomhus pch därför är aspekter som blixt och funktion i dåligt ljus viktiga.

Kommentarer / råd mottages tacksamt!
/Andreas

inbyggda blixten är imo rent skräp tyvärr... funkar kanon som fillflash men annars är det inget att hurra över tyvärr... därför är ju F10 ett bra val kanske.
 
Tänkte just använda den som upplättningsblixt för att få med så mycket av bakgrundsljuset som möjligt. Fördelen på canon är då att man manuellt kan justera blixtens styrka. detta går ej på F10.
/A
 
hailstorm skrev:
inbyggda blixten är imo rent skräp tyvärr... funkar kanon som fillflash men annars är det inget att hurra över tyvärr... därför är ju F10 ett bra val kanske.

Till A520 finns denna, ledtal 18 & 1000kr på Cyberphoto.

Är en slavblixt så den aktiveras väl av den inbyggda antar jag...

//Larsa
 

Bilagor

  • 510.jpg
    510.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,790
det jag värdesätter är en kamera som verkligen tar upp färger vid foto utomhus, och som självklart inte ger något brus, gäller även foto inomhus.

Den kameran jag har nu är en Olympus Camedia C-40 4.0 megapixel. den ger faktiskt mycket bra bilder med tanke på hur gammal den är. Det dåliga är batteri tiden som är helt värdelös, och den är även väldigt seg. Själva kameran är dessutom för stor för mig, alldeles för tjock!!

Andra modeller jag funderar mellan är Canon digital Ixus 55, ovh 750, samt Sony cybershot T7, och N1

Sony modellerna har dessutom Carl Zeiss objektiv.
T7 är läcker med tanke på att den är endast 15 mm tjock, och N1 är het med sin touch sceen och 8.1 mpixel.
 
Vidvinkel, 35mm räcker inte!

Jag har letat länge efter en bra kompaktkamera men det är omöjligt att hitta en utan att kompromissa.

En sak som jag tycker är mycket viktig är vidvinkel. De flesta kompakta kameror är 35-38mm på den vida sidan. Detta räcker inte för mig, jag vill ner på 28mm.
På den långa sidan bryr jag mig inte alls, bara det finns lite zoom så är jag nöjd.

Lumilux DMC LX1 verkade vara ett alternativ men den är brusig redan vid ISO200. Det enda alternativet jag lutar åt nu är Canon S80.

Vad jag skulle vilja ha är en Canon 750 med 28mm vidvinkel men det kommer aldrig att ske :(
 
Ejdersund skrev:
...aha! Tydligen fått fel info om IXUS 55 då! Men den är iallafall en trevlig liten sak! Trots att det står Canon på den ;-).
Ja om du köper en IXUS 55 får du dessutom tillgång till ett KOMPLETT fotosystem med programvaror som ingår i priset.
Har just hjälpt en vän som har en Nikon 50 att få ordning på sin Nikon-rudimentära databas med hjälp av Zoombrowser 5.5. som medföljer alla Canonkameror.

Så köper du IXUSen så kan du få bra struktur även på datorsidan av ditt fotograferande med båda kamerorna. Två flugor på smällen så att säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.