Annons

Bästa Canon-valet för sport

Produkter
(logga in för att koppla)

jonassjo

Medlem
Har en Canon 7d och har börjat se lite efter att byta upp mig. Jag fotar mest sport och natur så mycket rörelse. Använder 70-200 2,8IS mestadels så är bara huset jag vill byta upp.

Har kikat lite på följande:

Canon 5d Mark II
Canon 5d Mark III
Canon 7d Mark II

Vilken rekommenderas för sportfotografi?

Har haft en Canon 5d Mark II och den går bort direkt.

Har ägt en Canon 7d Mark II i 3 dagar nu så det är för tidigt för mig att ge nåt omdöme om den ännu. MEN...syftet för inköpet var sport eller sportliknande aktiviteter (barn, hund osv) och som komplement till min 6D.

Så: Canon 7d Mark II vs Canon 5d Mark III för sport beror lite på vad för sport och vilka krav du ställer. 5d Mark III har oneklingen bättre IQ och mindre brus om du tänker plåta med höga ISO. Canon 7d Mark II har bättre AF-system, och 10 b/s. Dessutom "längre räckvidd" pga av cropsensorn. Lägger själv inte nån värdering i det då det helt beror på vad man skall plåta.

Lycka till!

7D Mark II är generellt en bättre sportkamera än 5D Mark III. 5D Mark II och 6D är ännu sämre.

5D Mark III har fördelar när det gäller förmågan att få kort skärpedjup. Brusnivån är inte nödvändigtvis sämre hos 7D2 eftersom du behöver använda 1,4x telekonverter som sänker ljusstyrkan för att få ungefär samma utsnitt med 5D3.

7D Mark II klarar att ta 10 bilder/s vilket är en stor fördel i många situationer. I inomhushallar är flimmerreduceringen hos 7D2 många gånger en stor tillgång.

Test av 7D Mark II

Senast ändrad:
Kamera till natur o sport.

Jag har en 7D och mina "viktigaste " bilder är från natur, djur. Flygande fågel el. springande djur klarar den bra tycker jag. Man hinner med en serie bilder om det går fort. Har också använt 70-200 mm. med IS och det objektivet hänger med bra, t.ex. råbock som kommit rusande rakt på mig.
Så mitt val skulle vara nya 7D Mk 2.

Ja och ja. Ja, 1D X är bäst och ja, det är kamerorna på listan frågan gäller.

Är du säker Magnus? TS skriver ingenstans att det bara är från listan ;)

Jag tror att TS skulle få en något bättre kamera genom att uppgradera lite, men en aha-upplevelse av att gå upp till 1DX. Det är skillnad i pris, visst, men även i hantering och performance.

Är du säker Magnus? TS skriver ingenstans att det bara är från listan ;)

Jo. Läs igen.

Jag tror att TS skulle få en något bättre kamera genom att uppgradera lite, men en aha-upplevelse av att gå upp till 1DX. Det är skillnad i pris, visst, men även i hantering och performance.

Jo, men de flesta av oss måste förhålla oss till en ekonomisk realitet. Jag har själv 1D X sedan 3 år tillbaka och när jag testade 7D Mark II tyckte jag att skillnaderna i prestanda står i relation till skillnaderna i pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar