Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa brännvidd på macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gri11en

Aktiv medlem
Skulle behöva ett macro till min D500 främst för fotografering av negativ och dia.
Vad för brännvidd passar bäst för ändamålet och APS-C?

Skulle behöva ett macro till min D500 främst för fotografering av negativ och dia.
Vad för brännvidd passar bäst för ändamålet och APS-C?

For kopiering av negativ och dia ar 60mm optimalt for fullformat. For DX ar det 40mm. Du behover ett objektiv som har 1:1 forstoring. T.ex. Nikon AF-S 40mm f/2.8 micro.

Handhalen makrofotografering av fjarilar och dylikt, 105mm.

Makrofotografering pa stativ, 200mm

Brännvidden är bara en koppling mot arbetsavståndet, mindre brännvidd = kortare arbetsavstånd desto närmare måste du gå. Du kan använda allt mellan 40-105 tycker jag till dia/negativ tänker du lägga dem på ett ljusbord? Kommer inte ihåg detta exakt men säg att det är kanske 10cm till objektivet från objektet på en 40mm och 20cm med en 90mm. Runt 90 brukar vara en bra allround om man ser till insektsfoto mm

Nikkor 55f3.5 eller f2.8 ai micro är bra och billiga objektiv som används för reproduktion. Dock 1:2 om jag minns rätt

Nikkor 55f3.5 eller f2.8 ai micro är bra och billiga objektiv som används för reproduktion. Dock 1:2 om jag minns rätt

Ja, de manuella objektiven är 1:2 om man inte har mellanring (PK13 tror jag den heter till 55:eek:rna). Om jag inte tänker helt fel så behöver man väl 1:1,5 för att fylla en APS-C-sensor med ett småbildsnegativ. Står man ut med att tappa upplösning och sensoryta kan man väl klara sig utan mellanring förvisso.

Hur tänker ni nu? 1:1 med APS-C blir ju bara ett halvt småbildsnegativ (eller dia). För att få med hela negativet borde det räcka med 1:2.

Hur tänker ni nu? 1:1 med APS-C blir ju bara ett halvt småbildsnegativ (eller dia). För att få med hela negativet borde det räcka med 1:2.

1:1 anger mig veterligen att ett objekt som är 1 cm högt (eller motsvarande) projiceras som 1 cm högt på sensorn. Tar du ett 36 mm brett negativ och 1:2 så blir det ju bara hälften, dvs 36/2=18. En APS-C-sensor är dock ca 24 mm bred. 36/1,5 blir däremot 24 mm.

Ergo, ytan är hälften så stor, men sidorna är inte hälften så långa. Jämför med beskärningsfaktorn.

1:1 anger mig veterligen att ett objekt som är 1 cm högt (eller motsvarande) projiceras som 1 cm högt på sensorn. Tar du ett 36 mm brett negativ och 1:2 så blir det ju bara hälften, dvs 36/2=18. En APS-C-sensor är dock ca 24 mm bred. 36/1,5 blir däremot 24 mm.

Ergo, ytan är hälften så stor, men sidorna är inte hälften så långa. Jämför med beskärningsfaktorn.

Fast det fungerar bra att använda 1:1 makro, det är bara att öka avståndet lite.

Ja? Om du går uppåt i tråden så var det jag skrev att 1:2 inte räcker för att fylla en APS-C-sensor, apropå att de manuella MIcro-Nikkor är 1:2 utan mellanring.

Nu citerade jag dig, fast svaret var kanske inte direkt riktad till dig. Utan det stod överallt mest att 1:1 så får man inte med hela till en crop sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar