Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa boken

Produkter
(logga in för att koppla)

baski

Aktiv medlem
Vilken är den bästa boken att köpa/låna för att lära sig olika fotograferingstekniker? Ja en nybörjarhandbok så att säga.
 
Personligen skulle jag hoppa över de klassiska nybörjarguiderna
t.ex. den storsäljande Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter. Jag tror inte jag lärde mig något nyttigt ur den som jag inte hade förstått själv alternativt läst innan på nätet.

Jag föreslår istället Understanding Exposure som även finns på svenska Kreativ fotografering med rätt EXPONERING. Författaren berättar INTE om vilken utrustning man ska ha när man fotar ett bröllop och han drar varken dåliga vitsar eller påpekar att P-läget är kanonbra. Däremot så går han mycket grundligt igenom förhållandet bländare (och skärpdjup) och slutartid. Vidare är boken förhållandevis kvalitativ rent bildmässigt. Får min varma rekommendation.
 
Jag föreslår istället Understanding Exposure som även finns på svenska Kreativ fotografering med rätt EXPONERING. Författaren berättar INTE om vilken utrustning man ska ha när man fotar ett bröllop och han drar varken dåliga vitsar eller påpekar att P-läget är kanonbra. Däremot så går han mycket grundligt igenom förhållandet bländare (och skärpdjup) och slutartid. Vidare är boken förhållandevis kvalitativ rent bildmässigt. Får min varma rekommendation.


Kan inte annat än att hålla med. Kort sagt en bra bok med många värdefulla tips!
 
En svensk bok du kommer långt med som förklarar grunderna är utan tvekan denna äkta klassiker som fortfarande står dig:

Gösta Skoglund
Fotolärobok i bild

Finns på Tradera såg jag, auktion 96594267.
 
Min egen favorit är nog FOTO min hobby av Pär Lundqvist från bokförlaget Spectra, en klassiker utgiven i stora upplagor. Behandlar fotograferingsteknik, mörkrumsteknik och bildteknik, senare utgåvor behandlar också digitalkameran.
 
Kanske ingen nybörjarbok men...Fotografisk handbok (tre band) av Helmer Bäckström är det mest genomarbeta och ordentliga verk som finns på svenska innom ämnet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.