Annons

Bästa blixten för 2-2500kr? Till en Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

riktigadavid

Aktiv medlem
Vill ha en bra allroundblixt för ca 2000-2500kr. Ska sitta på min nikon.
Vill kunna köra riktigt korta slutartider med blixten så jag kan frysa rörelser.
Den inbyggda blixten funkar bara ner till 1/200s och det räcker inte tycker jag.

Just nu har jag inga objektiv med längre brännvidder men suget efter ett 70-300mm finns så det hade varit ett plus om objektivet hade lång räckvidd.

Jag har väldigt dålig koll på allt vad ledtal och sånt är. Men ska forska lite nu.
Behöver beställa ganska snart nämligen då jag ska få den i födelsedagspresent och inte riktigt har tid att leta allt för mycket själv. Därav tråden.

Tack på förhand.
 
Vill ha en bra allroundblixt för ca 2000-2500kr. Ska sitta på min nikon.
Vill kunna köra riktigt korta slutartider med blixten så jag kan frysa rörelser.
Den inbyggda blixten funkar bara ner till 1/200s och det räcker inte tycker jag.

Just nu har jag inga objektiv med längre brännvidder men suget efter ett 70-300mm finns så det hade varit ett plus om objektivet hade lång räckvidd.

Jag har väldigt dålig koll på allt vad ledtal och sånt är. Men ska forska lite nu.
Behöver beställa ganska snart nämligen då jag ska få den i födelsedagspresent och inte riktigt har tid att leta allt för mycket själv. Därav tråden.

Tack på förhand.

Det mest prisvärda borde väl vara att köpa beg SB-800. Det finns att hitta för ca 2000 om man letar varje dag på blocket.
 
Vill kunna köra riktigt korta slutartider med blixten så jag kan frysa rörelser.
Den inbyggda blixten funkar bara ner till 1/200s och det räcker inte tycker jag.

"Problemet" med slutartider som du beskriver är vad som kallas synktid (sync speed). Begränsningen sitter inte i blixten utan i kamerahuset, slutaren i kameran klarar helt enkelt inte alltför snabba slutartider och samtidigt synkronisera blixtavfyrningen så motivet blir bra belyst i det korta tidsintervallet mellan att slutaren öppnas tills det att den stängs. Vanliga maxvärden på synktider är 1/200-1/250-dels sekund.

Eftersom blixten lyser mycket kortare än 1/200-dels sekund så är detta egentligen inget problem. Det som krävs är bara att blixten är starkare än ljuset från omgivningen eftersom du då kan frysa rörelsen under det ögonblixt blixten lyser och det sedan inte kommer in lika mycket ljus under resten av exponeringstiden.
Alltså behöver du en blixt med hygglig styrka jämfört med omgivande ljus, och framför allt mycket, mycket övning. Kolla in "lighting 101" på http://strobist.com, mycket matnyttiga tips angående kreativ ljussättning.

Vill ha en bra allroundblixt för ca 2000-2500kr. Ska sitta på min nikon.
Den enda blixten från nikon som faller in i det prisintervallet är SB-600. Lillebror, SB-400, är enligt mig inte så mycket mer än en förstoring av internblixten och inget att satsa på.

Det finns ett antal andra tillverkare, men jag är osäker på hur mycket av automatiken du får med då.

SB-600 är en bra blixt, ganska kompakt storlek jämfört med prestandan. Kan styras manuellt och via TTL, fungerar som slav till commanderfunktionen i nikons kamerahus, osäker på om den funktionen finns i din D3000 visserligen.

Vill du kolla begagnatmarknaden så har du annars SB-800, mycket mer blixt för pengarna.

Just nu har jag inga objektiv med längre brännvidder men suget efter ett 70-300mm finns så det hade varit ett plus om objektivet hade lång räckvidd.

Menar du "om blixten hade lång räckvidd"? Då är det rå styrka och riktat ljus som krävs, bäst av nikons blixtar är då utan tvekan SB-900 för ungefär dubbla priset, men både SB-600 och SB-800 räcker längre än man tror, speciellt om du kan använda din interna blixt som utlösare och placera dem närmare motivet.

Välkommen till ljussättningens spännande och potentiellt dyra värld! =)
 
Menar du "om blixten hade lång räckvidd"? Då är det rå styrka och riktat ljus som krävs, bäst av nikons blixtar är då utan tvekan SB-900 för ungefär dubbla priset, men både SB-600 och SB-800 räcker längre än man tror, speciellt om du kan använda din interna blixt som utlösare och placera dem närmare motivet.

Välkommen till ljussättningens spännande och potentiellt dyra värld! =)

Vad jag minns har SB-800 lite större styrka än SB-900, så det är ju ytterligare skäl att gå på beggad 800.

Andra tillverkare är inte att rekommendera.

Ska man lysa upp något långt borta kan man också investera i en mjuk skärm som man formar till en strut, kostar ett par hundra eller så. Då blir ljuset koncentrerat till ett mindre område längre bort.
 
Okej, tack för svaren.
En sb-800 är bästa blixten för pengarna alltså.
Men vad är den stora skillnaden? När jag läser specifikationerna så känner jag bara att det är småsaker som skiljer.
Det enda pluset förutom lite mera kräm känner jag är att det går att vinkla blixthuvudet 7° nedåt.
 
Okej, tack för svaren.
En sb-800 är bästa blixten för pengarna alltså.
Men vad är den stora skillnaden? När jag läser specifikationerna så känner jag bara att det är småsaker som skiljer.
Det enda pluset förutom lite mera kräm känner jag är att det går att vinkla blixthuvudet 7° nedåt.

Stora skillnaden mellan vilka? I valet mellan Sigma och SB-800 är valet givet, original är bättre. Det säger jag utan att ha testat Sigman, men Nikons blixtsystem och mätning är så himla bra att det är givet för mig att bara köra original.

Mellan 600 och 800? Du får betala mer för 600 ny än 800 begagnad, och då får du med fler tillbehör med 800-an, som omnibouncer och filter. Plus då styrkan och styrbarheten. men 600 är bra också, jag råkar ha både SB-600 och SB-900. Blixtnörd som man är...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.