Annons

Bästa blixt till en D50!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss9

Medlem
Första inlägget här.

Har kollat runt lite på olika blixtar bla.sb-600 men det känns lite som om den är väldigt anpassad till D70, eller var tycker ni?

Är det nån som har något bra tipps på en bra billig blixt till Nikon D50!?

Med billig menar jag max 1500;- men gärna billigare så klart.

Tack på förhand Jocke
 
SB 600 funkar lika bra till D50 som till D70. Den är riktigt bra. Kostar visserligen mer än 1500:-. Men beg går att få för det priset.

Min rekommendation alltså. En beg SB 600.
 
Om du köper D50 och går på den introduktionskursen som medföljer gratis i värdepaketet så får du en rabattkupong där du bla kan köpa SB-600 för 1990 från valfri återförsäljare.

/Fredrik
 
Hej!

Inte ett direkt svar på din fråga, men det kan ge möjlighet att skaffa en riktigt billig blixt och ändå få skitbra bilder.
Kolla www.strobist.com och Lighting 101.

De/han lär ut en himla massa bra saker man kan göra med en (gammal, vanlig) blixt som inte behöver kosta så mycket - jag har sett ett par SB28 till salu här på FS till hyfsat pris - eller du kanske har nån gammal kvar själv.
Jag har precis börjat titta på det här själv och är heltänd - bilder kommmer förhoppningsvis om några veckor ...
/Per
 
Pelle B skrev:
Hej!

- jag har sett ett par SB28 till salu här på FS till hyfsat pris - eller du kanske har nån gammal kvar själv.
Jag har precis börjat titta på det här själv och är heltänd - bilder kommmer förhoppningsvis om några veckor ...
/Per
Helt säker är jag inte, men kag tror inte SB 28 stödjer Nikons digitala kameror fullt ut. Funkar ska de göra.
 
SB-28 ger inte blixtautomatik med en D50 nej. MAn får köra helt manuellt eller förlita sig på blixtens egen fotocell (har för mig att SB-28 ska ha en sådan).
 
Nej, det stämmer: SB-28:an får köras manuellt eller med blixtens automatik ihop med Nikons digitala kameror.

Det jag gör är att köra den manuellt med slavtändare eller radiosändare - då kan jag sätta blixten på ett eget stativ (gärna med ett paraply till) och få en flexiblare ljussättning än att bara ha den på kameran (den blir precis som en liten studioblixt, fast väldigt bärbar).

Är man ute efter en blixt att sätta direkt på kameran ska man leta efter nåt annat.
 
SB600 kan du få från USA (adorama.com) för $185 plus frakt och tull. Det blir lite mer än 1500, men du får en fin blixt som är fullt kompatibel med din D50.

Annars finns det sunpak och sigma blixt. Sigman ligger på 1600, och sunpack är lite dyrare. Huruvida de är bra vet jag inte.

Om du benhårt skall hålla på prisnivån är du, som jag ser det, bunden till att köpa en begagnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.