Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bilden är inte planerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

BiffKaka

Ny medlem
Eller det kanske bara är för mig som det händer?
När man är ute och fotar utan någon större tanke eller planering så brukar de bilderna bli bra mycket mer intressanta att se på än de som man planerat väl i förtid.
Bilden kanske inte blir bättre kvalitétsmässigt eller ger den känslan man tänkt sig, men på något sätt är jag mer nöjd med dem.

http://tantrut.deviantart.com

Visst jag råkade jag ju inte hitta en infrusen klocka mitt på sommaren men det blev verkligen inte som jag hade tänkt mig. Även fast jag har bilder som är precis som jag tänkt mig så valde jag ändå denna.

Händer det kanske bara mig eller någon annan som kan visa något exempel?

Bilder är ju subjektiva och synnerligen emotionella Ens egna tankar och känslor styr bildens utstrålning. För mig stämmer det med spontanitet, men för yrkesfotografer är det såklart annorlunda, då de styrs mer av uppdragsgivarens ideèr och tankegångar.

Ja beställer jag in en fotograf för att ta produktbilder så lär jag bli lite sur om jag får en massa bilder på folk som går förbi på gatan - hur bra de än må vara... Det är en stor skillnad på foto och foto...

Händer det kanske bara mig eller någon annan som kan visa något exempel?

Nej, jag känner definitivt igen mig i beskrivningen. Jag både ser och känner bilden "på plats" - att planera den skulle aldrig fungera. På sin höjd kan jag planera att åka till en plats för att se "om det blir något"...

Beror ju alldeles pa vad det galler. Men jag forsoker lata bli att tanka for mycket nar jag fotograferar, och bara osa pa. Ofta berattar de icke-tankta men kanda bilderna mer, och tanka finns det gott om tid till i urvalsprocessen.

Man kan väl se frågan på två olika sätt.
Jag känner igen mig i frågeställarens dilemma, bilder som man tänkt igenom både fram och baklänges och tror sig också veta rätt väl vad betraktaren ska se och tänka på vid anblicken av bilden - blir inte alls vad de skulle bli. Tror tvärtom att betraktaren då i allmänhet har både svårt att förstå poängen med bilden och inte heller får någon egen upplevelse av bilden.
För några år sedan inledde jag ett projekt med att ta årstidsbilder, och jag bestämde mig för att jag inte skulle krångla till det och inte ha så genomtänkta (läs: pretetentiösa) bilder. De fotona går väl inte till fotohistorien på något sätt, men jag tror ändå att de gjort mig till en bättre fotograf.

Sedan handlar det ju också om vad som händer i bilden när fotografen trycker av. Har tagit några foton där bilden som helhet varit planerad, men då det precis före avtryck har hänt något som gjort bilden unik och givit den en särskild känsla.

Funderar nu på om det inte kan vara så att om man jobbar med enkelhet med sina bilder så ökar man också möjligheten till bilder där man inte har 100 procent kontroll. Har hört mer än en etablerad fotograf uppskatta tillfälligheternas spel i bilden.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto