Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bildbyrån?

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
Det finns ju hur många bildbyråer som helst när man kollar runt.. vilken skulle ni välja..
Dela gärna med er om ni har positiva elle negativa erfarenheter.
/anna

Jag skulle leta efter någon större med anställt folk. Typ Nordic Photos, Johnér, Bildhuset, Pixgallery.

Kolla lite på vilka fotografer som är med och på deras bilder. En del bildbyråer är hopplösa hobbyprojekt.

Tänk på att bildköpare ofta är stressade. De vill inte slösa tid med för små bildbyråer där de inte hittar vad de finner. När jag köper bilder har jag sällan tid att leta själv. Därför ringer jag bara byråer som har bildredaktörer som letar och tänker.

ok har kollat lite på nordicphotos innan men då står det att man ska skicka in 50-100 bilder och då är frågan.. ska man ha lite spridda bilder på allt möjligt elle ska man specialiera sig på nåt? typ porträtt..

Du bör nog visa viss bredd men inte heller vara för spretig. Det är väl din bildstil de tittar mest på.

Det är säkert som Magnus skriver att många bildredaktörer bara använder de största byråerna.En fördel med en lite mindre bildbyrå är i alla fall att du som fotograf får en större procentuell andel av bildarkivet.

Sedan tycker jag att den byrå som jag själv är ansluten till Pixonnet har många riktigt bra fotografer, vilket kanske är en av anledningarna att man trots allt klarar den tuffa konkurensen.

Det verkar också som om många mindre bildbyråer har sina bilder upplagda på alamy.com som väl måste räknas till de större med 4,9 miljoner bilder i arkivet.

Senast ändrad:
Nån som har någon erfarenhet av Alamy? De verkar ju ha en rätt lätt process för att fotografer ska kunna lägga in sina bilder själva.

verkar så stört tråkigt innan det rullar, dra in all EXIF info som de begär, sökord och sånt... Samt att konvertera ut alla bilder man har till 16bits Tiff filer. Är det bara jag som blir trött?

Får gärna komma med länkarna till dem...

Vilka är de "valiga" bildbyråerna i sverige?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar