Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa batterier för Canon 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

mauel

Aktiv medlem
Hej!

Jag har försökt hitta bra batterier till min 580EX II. Jag kör i nuläget med "GP 1.2V Rechargable NiMH 2700 series", men vet inte om de är så bra, eftersom jag ofta får problem med dem och de oftast inte klarar mycket mer än 200 bilder (kanske detta är normalt för alla batteri?).

Är tacksam för seriösa svar, och gärna lite nördfakta om du har någon :)

Stort tack på förhand!!

/Emanuel
 
Vilka uppladdningsbara batterier som lämpar sig bäst beror på hur du använder blixten och hur du laddar batterierna.

Det finns generellt sett två olika typer av uppladdningsbara batterier som passar denna typ av blixt; NiMH (Nickel-Metal Hydride) och LD-NiMH (Low-Discharge Nickel-Metal Hydride).

NiMH (som är den typ du har idag) har högst kapacitet, ca 2700 mAh och bör klara ca 300 fulla urladdningar från blixten, men nackdelen är att de tappar 5-10% av sin energi redan efter ett dygn efter laddning, och därefter ca 0.5 till 1% varje dag. Dessa batterier fungerar bra om du laddar dem precis innan du tänkt använda dem.

LD-NiMH har lite lägre kapacitet, ca 2000 mAh och bör klara ca 200 fulla urladdningar från blixten, men deras fördel är att de håller sin laddning väldigt länge. Ett år efter en laddning ska de fortfarande hålla ca 75-80% av sin energi.

En minst lika viktig sak som batterierna är laddaren. En "vanlig" laddare misshandlar oftast batterierna vilket leder till att de får mindre och mindre kapacitet. Detta då laddarna oftast brukar köra via ett tidur istället för att mäta spänningen på batterierna. Stoppar du in ett halvfullt batteri så kommer laddaren fortsätta mata det trotts att batteriet är fulladdat.
En annan viktig punkt är att de vanliga laddare oftast laddar minst två batteri per kanal, trotts att det interna motståndet i varje batterierna varierar. Detta gör att batterierna får olika mycket ström, ett batteri får för mycket och ett annat blir inte fulladdat.

Själv har jag investerat i laddare som klarar 4 st batteri parallellt och som kan mäta precis hur mycket ström som varje batteri fått, samt stänga av laddningen till varje batteri när detta verkligen är fulladdat.
Jag kör även LD-NiMH batterier så att jag inte behöver komma ihåg att ladda dem innan varje gång jag tänkt använda blixtarna, utan kan ladda dem efter användning och veta att det fortfarande finns mycket energi kvar i dem nästa gång jag tar fram blixtarna.

Tidigare hade jag vanlig enkel laddare och NiMH batterier, vilket resulterade att dessa batterier redan efter någon månad efter inköp bara hade ca 50% av sin kapacitet kvar.
 
Tack så mycket för informationen!!

Enligt testet var detta batteri bäst, men då är frågan om det finns bättre nu två år senare, med tanke på att han inte hade några LD-NiMH batterier med i testet.

Jonas Hansson, skulle du vilja uppge märke på de batteri du använder samt laddare, så jag har möjlighet att läsa lite om dem.

Stort tack!

/Emanuel
 
...med tanke på att han inte hade några LD-NiMH batterier med i testet...

Kollar man på beskrivningen av batterierna du länkade till så ska dem hålla 80% av sin energi efter ett år. Stämmer detta så är det LD-NiMH batterier du länkat till.

Själv kör jag LD-NiMH av märket eneloop pga. att dem har fått bra betyg i testerna jag fann innan jag införskaffade dem, och nu efter något år håller batterierna fortfarande.

Laddaren köpte jag från USA under namnet "La Crosse Technology BC-700" då jag inte hittade motsvarande laddare här i Sverige vid den tidpunkten, men nu plötsligt såg jag vad som verkar vara samma laddare under annat namn på Conrad i länken du postade, till ett lägre pris; Voltcraft IPC-1L.
Jag kan inte garantera att det är samma laddare, men allt ser identiskt ut förutom att logotypen inte är den samma. Är det samma laddare så rekommenderas den, men det rekommenderas även att du läser genom manualen. Du kan plugga in dina batteri och låta den sköta sig själv, men du kan även välja inställningar t.ex. som att öka strömmen man matar batterierna med för att få dem lite snabbare laddade.
 
Det låter vettigt. :)

De enda batterier av eneloop jag hittade var dessa. Är det sånna du har? :) Isåfall är det väldigt bra pris :)

/Emanuel
 
Är det sånna du har?

De batterier du länkade till är deras gamla version med namnet HR-3UTG, den nya varianten heter HR-3UTGA. Om jag inte minns fel så klarar de nya 50% fler laddningar, klarar lite lägre temperaturer och håller energin aningen bättre. Jag finner dock inte de nya på Conrad.

Den äldre varianten är fortfarande ett bra batteri och 8 packet du länkade till hade riktigt bra pris så jag hade nog kört på dem tills nya varianten sjunker i pris. (HR-3UTGA verkar rätt mycket dyrare här i Sverige jämfört mot gamla varianten).
 
Sanyo Eneloop kan man köpa till rätt bra pris från solomon supply (googla). Tänk på att det kan bli moms och tull om man handlar för några större summor från utlandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.