Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa "allround-objektivet"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin.H

Medlem
Hej!
Jag är ute efter ett objektiv i den omfattning så jag slipper byta objektiv för ofta. Ett objektiv som har bra zoominfång men också är bra för "vanliga" bilder (dvs vidvinkel).

Jag har kollat på följande "rese-objektiv" som vissa kallar det.

Sigma 18-200 mm
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_18-200_3p5-6p3_os_n15/page4.asp

Sigma 18-250 mm
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_18-250_3p5-6p3_os_c16/page4.asp

Tamron 18-270 mm
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_18-270_3p5-6p3_vc_n15/page4.asp

Jag har väldigt svårt att förstå vilken som är bäst, vilken man än väljer får man leva med vissa nackdelar. Kan någon vänlig skäl vägleda mig till det bästa alternativet?

Jag tar gärna emot andra tips med objektiv som är ca 18-200 mm i brännvidd.
Min budget är dock inte mer än 5000 kr. Även det är egentligen för mycket.
(därför är nikons 18-200 mm helt utesluten då den kostar över 7000 spänn).

Jag uppskattar all hjälp ni kan tänkas erbjuda mig!
(Kameran jag kommer använda är Nikon d3100).

Jag säger ändå Nikons 18-200 fast ett begagnat...

Hmm... Kanske blir så. Sitter och jämför lite och Nikons 18-200 verkar ju rejält mycket bättre... Om man ska tro recensionerna. Har koll på en begagnad med 6 månaders garanti kvar för ca 4000 kr. Det är väl inte fy skam.
Eller?

Hmm... Kanske blir så. Sitter och jämför lite och Nikons 18-200 verkar ju rejält mycket bättre... Om man ska tro recensionerna. Har koll på en begagnad med 6 månaders garanti kvar för ca 4000 kr. Det är väl inte fy skam.
Eller?

Nej. Har du pengarna, verkar det mycket klokt att slå till.

Per.

Nej. Har du pengarna, verkar det mycket klokt att slå till.

Per.

Vissa säger sig ha mycket problem med "Zoom-creep" dock. Att linsen "faller ut" när kameran hänger runt halsen. Det känns ju inte extremt roligt... Jag får fundera ytterligare om jag vill ha 250 mm sigman eller 200 mm nikon.
Inte ett lätt val trots allt.

ja har för mig att alla 18-2xx har problem med zoomcreep, därför många har fått en liten spärr för att låsa optiken i 18mm läget.

jag säger kör på nikon orginal. mig vetligen är det ingen annan (mer än canon orginal) som har f5.6 i 200mm läget bland annat.

sedan är det ju en lins du kommer använda 99% av tiden, det är skönt att ha den extra kvaliteten och pålitligheten en orginallins ger

mvh cole

50mm. Vilket som helst. Lättast, minst, billig, ljusstarkast o skarpast. Zoomar är helt sjukt överskattade, särskilt som reseoptik. Komplettera ev. med en till fast glugg och du klarar 99.9% Av alla tillfällen med glans. Ett 20mm tex.

ja har för mig att alla 18-2xx har problem med zoomcreep, därför många har fått en liten spärr för att låsa optiken i 18mm läget.

jag säger kör på nikon orginal. mig vetligen är det ingen annan (mer än canon orginal) som har f5.6 i 200mm läget bland annat.

sedan är det ju en lins du kommer använda 99% av tiden, det är skönt att ha den extra kvaliteten och pålitligheten en orginallins ger

mvh cole
Den saknar lås dessvärre, men det får man väl leva med :p.
Att den har lägre f är ju givetvis positivt, bättre i sämre ljusförhållanden än andra objektiv av samma typ.
Det blir nog en nikon helt enkelt.

50mm. Vilket som helst. Lättast, minst, billig, ljusstarkast o skarpast. Zoomar är helt sjukt överskattade, särskilt som reseoptik. Komplettera ev. med en till fast glugg och du klarar 99.9% Av alla tillfällen med glans. Ett 20mm tex.

Det är en definitionsfråga hos var och en, jag vill inte bära på massa objektiv under resan, än mindre stå och byta hela tiden.
Och när det gällde mellan lägena 18-55 mm så var nikons långzoomare minst lika bra som medföljande objektiv, nikons egna 18-55 mm med VR. (Enligt recensioner). Fasta gluggar är jag för närvarande inte intresserad av, dom begränsar mig i för stor omfattning.

Så det blir nog, trots detta, en Nikon 18-200 mm.
Men tack för dina råd.
När jag står i Amazonas om en månad vill jag inte ha 3 objektiv att välja mellan och byta med jämna mellanrum. Betyder det något sämre kvalité på bilderna så kan jag leva med det.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto