Annons

Bästa "Actionbilden" vinner Digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonkenb

Medlem
Vill bara tipsa om en tävling jag funnit där priserna är 10 Digitala Systemkamera-paket från Pentax.

Man tävlar med sin bästa bild man tagit på en aktiv rörelse, in action. Borde passa bra här i Action, äventyr och sport-forumet.

Gå in på Lättas hemsida och klicka sedan på "Art of action":

www.latta.se

Mvh Jonken

.
 
Tänk bara på att genom att vara med i tävlingen ger man dem rättighet att fritt lägga upp bilderna nedladdningsbara på sin hemsida och använda bilderna i sin marknadsföring.

Vet att en del här aldrig skulle kunna tänka sig att vara med i en tävling under de villkoren, medans andra inte bryr sig, men det kan i alla fall vara bra att veta.
 
Kul tävling!

Är en aning tveksam till tävlingsvillkoren..

För möjligheten att EVENTUELLT vinna en sytemkamera från Pentax (som förmodligen skänkt dessa i reklamsyfte) så skall man skicka in sin bästa actionbild och upplåta alla rättigheter till användadet av bilden till Lätta? (står dessutom ingen tidsbegränsning så jag misstänker den klausulen gäller för evigt..) Dessutom skall man tillåta fri nedladdnig av bilden från lättas hemsida? Funkar ju liknande med Fotosidan iofsig, här laddas ju alla bilder ned till datorn för granskning på skärmen, men då låguplöst..

Vad tror ni kommer Fotografens namn ens stå med som byline till bilden? Det kan ju i så fall vara en liten morot, för om bilden vinner så kommer ju ens namn o synas i media.. o syns man så finns man som bekant :)

mvh Johan
 
Bra iaktagelser Johan och Sonny...men detta är väl villkor som alla tävlingar brukar ha?

Dock förstår jag om vissa inte vill ge rättigheterna på sina prisbelönta bilder...

Själv kör jag med Canon, men två är alltid bättre än en...särskilt om en bara kostat ett fotografi...:)

Mvh Jonken
 
Senast ändrad:
Som det står i villkoren, så "förbehåller de sig rätten att använda bilden i reklam".
Jag hittar däremot inget om att de skulle ta över rättigheterna till bilderna och att jag i så fall inte längre själv kan använda eller sälja bilden till någon annan längre fram.
Har jag rätt i det, eller blir bilden deras om jag skickar in den?

/Thomas
 
hmm, okej, jag var kanske lite väl hård i min bedömning ser jag nu, och valde fel ord..


det står så här på hemsidan:

"...förbehåller sig rätten att använda insänt material i reklam, ELLER andra kommersiella sammanhang för LÄTTAs räkning..."

Vilket jag tycker är för lulligt skrivet för att jag vill skicka in en bild.

Däremot tolkar jag det inte som att de övertar upphovsrätten, utan mest att de (Unilever AB och PS Communications) får använda bilden fritt i pengatjänande syfte åt LÄTTA.

/Johan
 
Nu kan jag inte kolla sidan ioma jag inte har flash fn. Men... står det ngt om ev modells godkännande av bilden?

Jag menar, jag kan ha tagit en bild på en person som jag som fotograf får publicera enligt tex PUL. Men om bilden ska användas i reklam krävs ju plötsligt modellens godkännande av bilden, eller har jag fel?
 
FILM) (ulltand skrev:
Nu kan jag inte kolla sidan ioma jag inte har flash fn. Men... står det ngt om ev modells godkännande av bilden?

Jag menar, jag kan ha tagit en bild på en person som jag som fotograf får publicera enligt tex PUL. Men om bilden ska användas i reklam krävs ju plötsligt modellens godkännande av bilden, eller har jag fel?

Det är ligger på deras ansvar att kontakta personen på bilden vid eventuell publicering, inte på fotografen. Rätta mig om jag har fel

//Daniel
 
Svarde innan jag läst tävlingsreglerna på sidan, där stog att man inte fick skicka in bilder som man inte fått godkända av modellen. Men annars gäller det jag skrev tidigare.

/Daniel
 
Hmm, ingen minimistorlek på bilderna...
Juryn förbinder sig rätten att ifrågasätta...

Inga större bekymmer med andra ord.
Vill de sedan använda bilden i reklamsamanhang kan de ju be snällt om en större kopia och namnet på personen på bilden.
 
Har ni tittat på bilderna som vunnit omgång två? www.latta.se
Tror ni verkligen att allmänheten röstat i första hand på de bilderna? Eller är det som på
Luciaomröstningen (i ett mindre samhälle) att den som har störst släkt vinner?
I omgång ett fanns en riktigt bra skatebild med som vinnare, men övriga vinnarbilder hör väl ändå inte till de bättre bland dom som kommit med? Eller är det bara jag som har konstig smak???

/Thomas
 
Håller med

En av vinnarbilderna för omgång två är ju för fasiken utan någon som helst skärpa alls! Man ser knappt objektet på bilden.
 
JohanStahlberg skrev:
Hur månag bilder får man aldda upp? Enbart 1 eller får man ladda upp 2?

Kanske lite sent att svara på denna fråga, men jag hade med en bild i omgång två och blev lite sur på kvaliteten på vinnarbilderna, så jag skickade in en bild till som kom med i omgång fyra och vann... ;-)
Alltså kunde man skicka in fler än en.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.