Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa återuppladdningsbara AA & snabbladdare?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en DSLR som vill ha AA-batterier, därför har jag sökt på forumet men inte hittat så mycket info om vilket fabrikat etc man skall ha. Har ni några tips? Jag skulle vilja ha en laddare som "snabbladdar", dvs max 2-3 timmar.

Sen undrar jag också om det är viktigt att ha så hög mAh som möjligt? Bör jag isf köra på 2300 &/eller 2400? Eller duger det med t.ex 1700?

/Karin

Hej Karin!

mAh anger batteriets kapacitet dvs ju högre värde desto längre räcker batteriet. /Göran

De troligen allra bästa batterier du kan köpa idag är GP. Köper du deras NiMh får du idag upp till 2500mAh. (Väldigt bra)
De har även en bra laddare.
Nackdelar med NiMh är i huvudsak bara 2.
- Svåra att ladda fort, kräver lite dyrare laddare.
- Ganska hög självurladdning, passar ej bra för en som bara fotar lite varannan månad eller så.

Köper du NiMh (av vilket märke som helst) satsa på en bra laddare. Annars förkortar du driftslängden på dina dyra batterier avsevärt.

Laddaren säljs ofta inklusive batterier. Leta på nätet.

http://www.gppowerbank.nu/

/AnWi

Massor av mAh. Laddare finns det som laddar batterierna på ner till 15 minuter. Såna laddare sliter kanske ut batterierna i förtid, men vad gör det, de har blivit billiga!

När du fotar med AA är det viktigt att hålla dem i trim, dvs växla mellan olika satser batterier, låter du en sats ligga i fotoväskan oanvänd för att användas i "nödläge" så har du ingen ström i dem när nödläget inträffar. De måste motioneras och de drar ur sej när de får ligga.

Jag har nästan helt slutat använda mina AA förutom till blixten och det märks att de är dåligt motionerade. Batterier som tidigare gav 300 exponeringar med en "batterislukarkamera" ger numera inte ens hälften trots batterisnålare kamera.

Precis som jag skrev. Självurladdningen är hög!

Jag håller inte med om att batterierna är billiga. Vill du ha 2500mAh får du pröjsa en slant.

Anledningen till att snabbladdare är dyra till NiMh är att det krävs temperaturavkänning! Du kan förstöra ett batteri på ett tiotal laddningar om du har en "taskig" laddare.

GP PowerBank U-Smart fixar allt detta. (Jag har inte provision, det är samlad erfarenhet).

Som sagt, använder du kameran/blixten ofta och låter batterierna ta slut innan du laddar fungerar det jättebra. Annars är alkaline bättre.

/AnWi

Kanske laddningsbara CR-V3 batterier kan vara ett alternativ.
De har nyss börjat säljas och finns tex hos http://www.dustin.se
Jag har tänkt köpa ett par sådanna till min Minolta F100.
De ska klara av kamerans höga strömuttag bättre än NIMH-batterier.

Jag har dock inte testat ännu men det kanske nån annan här på FS har.

/Erik

Hej

Jag använder inte på snabbladdare.
Det sägs att batterierna inte håller lika bra.

Sedan bör laddaren kunna ladda ur batterierna för att hålla dem i trim en längre tid.

Under 2000 mAh finns det ingen anledning att gå ekonomiskt. Ett 2100mAh GP kostar 29kr oprutat.

Själv är jag mycket nöjd med Hähnel-batterierna (Scandinavian photo) som håller 1,25 Volt (2350mAh). Verkar som barnens leksaker tycker bättre om 1,25V men det kan vara min fantasi.

Jag är nöjd med min laddare från Clas-Ohlson 32-6319 för 400 kr.

Erik_J skrev:
Kanske laddningsbara CR-V3 batterier kan vara ett alternativ.
De har nyss börjat säljas och finns tex hos http://www.dustin.se
Jag har tänkt köpa ett par sådanna till min Minolta F100.
De ska klara av kamerans höga strömuttag bättre än NIMH-batterier.

Jag har dock inte testat ännu men det kanske nån annan här på FS har.

/Erik

Detta låter som något bra... :) Man vill ju alltid ha ett extra laddat batteri när man fotar. Skall ta en titt på dem.

Just nu i nybörjarstadiet (test- och upplärningsfotografering) så använder jag batterierna vi redan har hemma, dvs 1700 mAh. Men sedan så får jag nog investera i två uppsättningar CR-V3.

Tack för tipsen!

/Karin

CR-V3

Hmm... är det någon nackdel att dessa Lenmar endast har 1350 mAh Lithium-Ion?

2 timmars laddning är ju iaf ok.

/Karin

Erik Schalin skrev:
Hej

Jag använder inte på snabbladdare.
Det sägs att batterierna inte håller lika bra.

Sedan bör laddaren kunna ladda ur batterierna för att hålla dem i trim en längre tid.

Under 2000 mAh finns det ingen anledning att gå ekonomiskt. Ett 2100mAh GP kostar 29kr oprutat.

Själv är jag mycket nöjd med Hähnel-batterierna (Scandinavian photo) som håller 1,25 Volt (2350mAh). Verkar som barnens leksaker tycker bättre om 1,25V men det kan vara min fantasi.

Jag är nöjd med min laddare från Clas-Ohlson 32-6319 för 400 kr.

Temperaturövervakning gäller bara vid snabbladdning. Snabbladdning behövs ju inte heller om man växlar mellan två uppsättningar. Batterierna mår i allmänhet bättre av längre uppladdningstid, man får dessutom in mer laddning då.
1/10 av kapaciteten i 14 timmar är en mycket bra grundregel för uppladdning. (2300mAh laddas med 230mA i 14 timmar).

Minneseffekten, som du hänvisar till, är inte alls så märkbar på NiMh som på NiCD. Den kan dock inte bortses från så ditt råd gäller: Ladda helst ur batterierna helt innan nästa uppladdning.

/AnWi

Re: CR-V3

snysop skrev:
Hmm... är det någon nackdel att dessa Lenmar endast har 1350 mAh Lithium-Ion?

2 timmars laddning är ju iaf ok.

/Karin

1350mAh betyder att de inte räcker lika länge som dina 1700mAh (i alla fall på papperet). För att veta måste man även ta hänsyn till strömuttaget.

Självurladdningen spelar bara roll om du tar lång tid på dej att "förbruka" en laddning.

Själv har jag LiIon i kameran (D70). Det går ibland (läs: så här års) långt mellan uppladdningarna. Min SB-800 kör jag men dubbel uppsättning GP 3200mAh NiMh. Det fungerar bra eftersom den är storförbrukare. Dock kan man inte räkna med full laddning kvar i den extra uppsättning batterier som jag har i väskan.

Karin: Om du relativt ofta behöver ladda batterierna i kameran skulle jag satsa på NiMh 2300-2500mAh. Annars låter CR-V3 eller kanske vanliga alkaline som en bra lösning.

/AnWi

En kanal för vart bateri

Jag tycker det är viktigt att laddaren har en "kanal" för vart batteri. Många laddare har två baterier per kanal, vilket kan leda till att uppladdningen slutar när ena bateriet är överladdat och det andra inte är färdigladdat.

Det är inte klokt vad en del gör för att låta bäst

Erik Schalin skrev:

Det är inte dej jag syftar till Erik utan Hähnel. De skriver upp spänningen till 1.25 Volt eftersom batteriet ger mer än 1.2 Volt under en stor del av tiden. Men det gör ju ALLA!

NiMh ger typiskt 1.2 Volt men det är en kurva från en högre spänning vid nyladdat och en lägre spänning vid urladdat.

Påståendet är lika dumt som om någon skulle börja sälja 13 Volts bilbatterier!

/AnWi

Nickel Kadmium kanske?

Jag skulle vilja slå ett slag för gammla hederliga Nickel Kadmium batteri! Då får man lite juste miljöförstöring med på köpet ;)

Re: En kanal för vart bateri

AronAkesson skrev:
Jag tycker det är viktigt att laddaren har en "kanal" för vart batteri. Många laddare har två baterier per kanal, vilket kan leda till att uppladdningen slutar när ena bateriet är överladdat och det andra inte är färdigladdat.

Helt rätt! Återigen har det med laddtiden att göra. Snabbladdar man skall spänning, ström, temperatur och tid hanteras för varje batteri separat.

/AnWi

AnWi skrev:
Precis som jag skrev. Självurladdningen är hög!

Jag håller inte med om att batterierna är billiga. Vill du ha 2500mAh får du pröjsa en slant.

Jag köpte 4 st kodak 2400mAh för 129kr för inte så länge sedan. Dom driver min SB-800 blixt samt att jag har kört dom en del i min Monolta Dimage F100 med mycket bra resultat.
Det är inte speciellt kostsamt tycker i alla fall jag.

Inga tester jag sett har visat att GP är bättre än något annat fabrikat. Ett undantag var råd & rön som testade abtterier för några år sedan då "Friwo" vann. Det var dock 2000mAh medan dom andra batterierna i testen var 1800mAh.

Jag vill påstå att det bara finns ett sätt att göra nimh vilket är relativt okomplicerat. DEt svåra är att få plats med så mycket "laddnignskapacitet" i en liten yta.

Det vore bra om det var så enkelt. Många billiga märken, provade i videokameror och mobiltelefoner har slutat fungera långt tidigare än dyra originalbatterier. De har även tappat i kapacitet mycket fortare.

Helt klart är att batterier måste byggas upp olika för olika strömuttag och att det pågår en ständig utveckling.

/AnWi

Kodaks batterier var mina favoriter på AA-tiden, fungerade klart bättre än GP... köpte även en sats dyra Uniross i förhoppningen om att dyrt skulle vara bättre, men icke!

Jag har gjort en del utvärderingar av "svindyra" celler fron Panasonic och sketbilliga chipchop (noname) från kina och skillnaderna är mycket små enligt mina erfarenheter (det finns säkert undantag).
Det som verkar variera lite är sättet de mäter kapaciteten på. En chiphop-cell har oftast något lägre kapacitet än tex panasonic vid samma märkkapacitet eftersom de är generösare när de mäter.
Om man får två uppsättningar chipchop för samma pris som en uppsättning panasonic är inte valet så svårt IMO.

Då är valet av laddare betydligt viktigare.
Själv valde jag GP för att det inte fanns några (jag hittade iaf inga) andra laddare med -dV till ett vettigt pris. Då fick jag ju med 4 batterier åxå...
Om den har urladdning eller inte spelar kvitta. En motionering en gång/2-3 månader är vad som behövs för att hålla batterierna i trim. Moderna batterier lider inte av några minneseffekter (inga att tala om iaf). Varken NiCd eller NiMH.
Laddar man ur batteriet helt varje gång klarar det dessutom färre cykler.

Som en liten parentes kan ju även nämnas att en del "lågprisbatterier" tillverkas i samma fabriker som de som har bättre klingande namn. "Sunrise" som Clas Ohlson har/hade tillverkas tex av Panasonic.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar