Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst sätt att mäta ljus med d100

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
När man fotar saker ut, helst nu när det är snö är det lätt att kameran blir lurad av ljuset och objektet blir väldigt mörkt.

Hur gör jag för att mäta ljuset med min d100, och vad bör man mäta på? Alltså hur går det till steg för steg tekniskt med min kamera som är en D100?

Markus

När motivet består av mycket snö kan man använda en lös mätare för infallande ljus och sedan ställa exponeringen 1/3-2/3 bländarsteg under uppmätt värde för att få lite teckning i snöns ev. mörkare partier. Saknar man en lös mätare kan man prova att spotmäta mot t.ex. ett ansikte eller ett gråkort. Många blir besvikna på sina snöbilder. Kameran är ju helkorkad och tror att ett vackert snölandskap är en kraftigt belyst gråkort.

Men om jag ska mäta mot ett ansikte, pekar på det ansiktet och trycker ner halvvägs right? Då blir ju focus på det ansiktet, hur gör jag då om jag inte ska ha just ansiktet i focus? tar jag bort och pekar mot nått annat så måste jag ju focusera om på det föremålet? är jag ute och cyklar?

sukram skrev:
Men om jag ska mäta mot ett ansikte, pekar på det ansiktet och trycker ner halvvägs right? Då blir ju focus på det ansiktet, hur gör jag då om jag inte ska ha just ansiktet i focus? tar jag bort och pekar mot nått annat så måste jag ju focusera om på det föremålet? är jag ute och cyklar?

Du har en knapp som heter "AE-L / AF-L" och du kan programmera den knappen så att den tex bara låser exponeringen och inte fokus. Då riktar du kameran mot ansiktet och ljusmäter samt låser exponeringen (håll AE-L knappen nertryckt) riktar om och fokuserar på det du vill fokusera på med bibehållen ljusmätning från ansiktet.. sen trycker du bara av :)

D Nilsson skrev:
Du har en knapp som heter "AE-L / AF-L" och du kan programmera den knappen så att den tex bara låser exponeringen och inte fokus. Då riktar du kameran mot ansiktet och ljusmäter samt låser exponeringen (håll AE-L knappen nertryckt) riktar om och fokuserar på det du vill fokusera på med bibehållen ljusmätning från ansiktet.. sen trycker du bara av :)

Tack! Precis den typ av förklaring jag ville ha. Tackar ödmjukast.

Eller tar du det värdet du fick vid mätningen och ställer in det manuellt och sedan fotar du på tills ljuset ändrar sig.

Utveckla gärna, värde? vilket värde exakt är det du pratar om då?

Ställ in kameran i manuellt läge. Mät med spotmätaren i ansiktet eller på ett gråkort. Komponera bilden och exponera utan att röra inställningarna. Om ljuset uppenbart ändras (t.ex solen tittar fram) så måste en ny mätning göras.

Ja, Jarl

Själv så mäter jag allt oftare i handen(handen är ju alltid med till skillnad från gråkortet), då är det lätt att kontrollera zonerna mellan skugga & ljus.
Sedan räknar jag med att handen i ljus ligger ungefär i zon VI och skugga V eller IV.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto