Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst P&S kamera 2000-4000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Söker en kamera - ny eller bättre begagnad - som tar riktigt bra bilder direkt, dvs som inte förutsätter att man alltid först måste gå in i olika menyer eller göra en rad knapptryckningar. Främst av det enkla skälet att mitt närseende inte är särskilt bra.
Är väldigt förtjust i nya Olympus XZ, men misstänker att den knappast lämpar sig för den som i första hand söker en bra P&S. Det jag särskilt uppskattar hos XZ är: större sensor, ljusstarkt zoomobjektiv, inbyggd blixt, gediget byggd, litet format.
Hade tidigare Canon G5 som jag var oerhört förtjust i, men som plötsligt slutade fungera. Nu har jag Canon G10, tar bra bilder men förutsätter ofta menyval eller knapptryckningar.
Ännu längre tillbaka hade jag under många år Olympus OM-1 med en ljusstark 85:a.

Men, som sagt, vilken P&S kamera 2000-4000 kr är bäst?

Peter, du har ju både Canon G10 och Canon S95.
Kan du säga något om skillnaderna mellan dem?

Som Erland skriver, storleken är på S95:ans sida.
Desutom ger den bilder med lägre brus än G10:an och kan filma i HD.
Dessutom är jag väldigt förtjust i hanteringen med ringen runt objektivet.
Man kan använda den som P&S och när man behöver kan man använda den som en avancerad manuell kamera.
I alla tillfällen ger den bra resultat.
G10 är ingen dålig kamera men S95 klår den när det gäller fickvänlighet och bildkvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar