Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst för mig ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Hall

Ny medlem
Hej
Jag har en fråga till er som kan. Jag ska köpa en annan kamera som jag ska ha när jag fotar fiske resor. Jag har tidigare använt en minolta 500si som jag varit nöjd med hittils. Nu vill jag bli bättre utrustad och får massor av förslag till kamera köp. Men vilken är att föredra?
Några förslag jag fått: Canon 33, Nikon f90x
minolta dynax 7. Det är inte lätt ska ni veta.

Bo, som vill veta mer.

Vad saknar du för funktioner?

Har du några objektiv som kanske gör det förmånligt att stanna i Minoltasystemet?

Tänk på att kamerahuset är den oviktigaste länken i fotoutrustningen.

photozone.de finns jämföreslser mellan olika märken, där kan du se rent tekniskt vad som skiljer olika märken och modeller.

Se om det är något där som gör att du kan motivera ditt val åt ena eller andra hållet.

Inget bromsar mig

Jag har inget som bromsar mig tillnågot fabrikat. Min gamla minolta 500 si får leva kvar som kamera nr 2. Skulle det bli en ny minolta kanske objektiven passar den om jag har tur. Men frågan kvarstår viken är att välja? Eller finns det fler förslag i detta begagnat kompani.
När det blir naturfoto ute med huggperiopder av fisken morgon och kväll, inte så ofta mitt på dagen.

Mvh Bo

Måste vara subjektiv och säga Minolta Dynax 7 en riktigt trevlig kamera, vad jag kännt efter! Som Jim sa är det viktigaste objektiven så behåll märket! Har för mig att objektiven ska passa...ligger bara runt 4000-5000:-
Annars skulle jag säga, om än inte lite motstridigt, att en beg EOS 3 är snäppet bättre. Har känt på den och den verkar riktigt bra och har fått bra lovord! Ligger bara runt en 6000 :- för kamerahuset beg. tror jag! Ett fynd i de digitala tiderna!

MVH Christofer

EOS 30!

Hej Bo,

Jag fotar också mycket fiske (du kan se några bilder på www.fiskefoto.se). Det som är viktigt för mig är att inte få så mycket prylar att släpa på eftersom det skulle hämma mig i det egna fiskandet.

De senaste två åren har jag kört med en Eos 30, 28-135 objektiv med bildstabilisator, extern blixt och ibland ett stativ. En perfekt rese/fiske-utrustning tycker jag. Enda bristen är som jag ser det att objektivet är ljussvagt, men det går att komplettera med ett litet och lätt fast objektiv med god ljusstyrka (t.ex. canons 50/1,8 som väger 130 gram och kostar drygt en tusenlapp). Eventuellt skulle du också ha glädje av ett makroobjektiv för att fota beten och dylikt.

Om du ska satsa på att bygga vidare på ditt minoltasystem tycker jag beror på hur bra de objektiv du har är. Är det bra objektiv är det nog den mest ekonomiska lösningen.

Jag har f.ö gått över på digitalt nu och funderar på att sälja min eos 30 och 28-135 objektiv. Är du intresserad kan du höra av dig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar