Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärsystem (sele vs. väska)

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Hallå alla kunniga och intresserade!

Jag går i tankar att införskaffa mig någon sorts bärsystem till min EOS 300D med diverse objektiv och utrustning.

Valet står nu mellan
LowePro Rover AW Plus: http://www.scandinavianphoto.se/?45009

LowePro DryZone 200: http://www.scandinavianphoto.se/?45237
samt LowePro's Street & Field-system som jag är lite sugen på.

Jag undrar helt enkelt om någon vill dela med sig av lite erfarenheter av dessa prylar, framförallt S&F-systemet. Har läst lite om ryggsäckarna, och bägge verkar ju göra det de är till för (transportera utrustning samt stötskydd), men sen då, liksom?

Hur väl fungerar S&F-systemet när temperaturen sjunker och klädlagrena blir fler? Klarar de att hålla kondenser i schack, och hur fungerar det i fuktigt väder?

Tacksam för synpunkter och svar.

Hehe, hade faktiskt glömt bort denna tråden. ^^

Ärligt talat har jag inte riktigt haft ekonomin att köpa någotdera, utan jag köpte en LowePro 220 Slingshot eller vad den heter. Slingshot iaf =)

Klurar fortfarande på huvudfrågan. ;)

Om det är Street & Field systemet som var huvudfrågan så har jag mycket bra erfarenheter av detta i alla väder (och med mycket kläder). Jag använder dock bara bältet, inte sele eller ryggsäck (har en Compu Trekker ryggsäck som komplement).

Jag har inte haft några problem med kondens eller fukt, har stått i timmar i hällande regn och väskorna håller tätt till och med utan det speciella AW skyddet. Snö har inte heller berett mig några problem, borsta bara av väskorna innan du öppnar dem. Har också varit i dammiga miljöer, där det närmast är en fördel att man bara öppnar upp det som är nödvändigt.

Den enda minusposten är att jag inte tycker att justeringen av bälteslängden är helt optimal, med de medföljande gummibanden tycker jag att bältet glider upp för lätt (kräver åtdragning lite för ofta). Jag har därför modifierat mitt stora bälte med stadigare remhållare från Naturkompaniet, fast då blev problemet närmast det omvända (det är lite för trögt att justera längen).

En annan mindre justering jag har gjort är att byta ut flärparna i dragkedjorna mot snörstumpar, du klirrar som en cowboy i skogen annars.

En klar plusspost är att det går att få med sig bältet som handbagage på flyget, utöver ryggsäcken med resterande fotoutrustning.

Har du några speciella frågor om S&F så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar