Advertisement
ANNONS
Annons

Bärbart?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok,
Det som du beskriver kräver inga absurda batteritider. Min erfarenhet är att väldigt få köra sina laptops någon långre tid utan nätdel här i skolan, under föreläsningar är de nästan ingen som använder dator. Tänk på att det kanske inte är så kul att sitta brevig någon som hammrar på tangetbordet och har en brusande fläkt.

Ursäkta mig, har inte läst hela tråden, men vill lägga in lite erfarenheter från mitt egna liv. Jag köpte för två år sedan en HP7000nx (centrino 1500 med 512mb ram, 64mb grafikkort, 15 tum skärm med 1680x1050-upplösning (uwxga?) trådlöst nätverk, blåtand, mm) och använder den i skolan, hemma och till foto. När jag är hemma kopplar jag in den till extern skärm och tangentord/mus. Kan säga att jag fortfarande älskar den. Vad som eventuellt behövs är en extern hårddisk via usb2 eftersom hårddiskarna inte är så feta till bärbara datorer. Jag har även köpt en billigare Dell bärbar och tycker att deras datorer är grymt prisvärda, ett plus med dem är att man kan konfigurera dem precis som man vill ha dem, snabb och säker leverans mm.

Batteritid håller på bägge datorerna ca 2-3 timmar, men jag rekommenderar en centrinoprocessor då de är strömsnåla och emitterar pyttelite värme vilket betyder att ingen fläkt alls behöver vara igång oftast vilket ger låg ljudnivå och lång batteritid.
Vill du kunna använda datorn länge ute i vildmarken så släng in ett ack till, tyvärr brukar de ju kosta en del.

Även om datorn har två år på nacken funkar den fortfarande fint och jag kan spela nya spel, köra photoshop och 3d-cad fortfarande. Det enda jag har uppdaterat är att jag köpt en extern 200gb hårddisk och bytt den interna från 40 gb till 80.

Kan varmt rekommendera en bärbar dator. Framför allt med en extern skärm och ett bra tangentbord och en fin mus.

HenrikHansen skrev:
Ursäkta mig, har inte läst hela tråden, men vill lägga in lite erfarenheter från mitt egna liv. Jag köpte för två år sedan en HP7000nx (centrino 1500 med 512mb ram, 64mb grafikkort, 15 tum skärm med 1680x1050-upplösning (uwxga?) trådlöst nätverk, blåtand, mm) och använder den i skolan, hemma och till foto. När jag är hemma kopplar jag in den till extern skärm och tangentord/mus. Kan säga att jag fortfarande älskar den. Vad som eventuellt behövs är en extern hårddisk via usb2 eftersom hårddiskarna inte är så feta till bärbara datorer. Jag har även köpt en billigare Dell bärbar och tycker att deras datorer är grymt prisvärda, ett plus med dem är att man kan konfigurera dem precis som man vill ha dem, snabb och säker leverans mm.

Batteritid håller på bägge datorerna ca 2-3 timmar, men jag rekommenderar en centrinoprocessor då de är strömsnåla och emitterar pyttelite värme vilket betyder att ingen fläkt alls behöver vara igång oftast vilket ger låg ljudnivå och lång batteritid.
Vill du kunna använda datorn länge ute i vildmarken så släng in ett ack till, tyvärr brukar de ju kosta en del.

Även om datorn har två år på nacken funkar den fortfarande fint och jag kan spela nya spel, köra photoshop och 3d-cad fortfarande. Det enda jag har uppdaterat är att jag köpt en extern 200gb hårddisk och bytt den interna från 40 gb till 80.

Kan varmt rekommendera en bärbar dator. Framför allt med en extern skärm och ett bra tangentbord och en fin mus.

jag har nu en 300gb maxtor 1touch extern drive (7200varvars 8b cache)... den ska jag använda till bärbara också. Ska ta en 80bg hårddisk och en 15tums skärm. Kommer också ta med min gamla skärm och ta musen från den stationära.

sådet enda jag behöver är just datorn :)

Centrino

Kan hålla med om att man helt klart ska försöka satsa på en med Centrino processorn då den drar mindre ström.
Själv har jag en Fujitsu Siemens med 1,6 Centrino och 1024 MB Ram.
Men utlovad batteritid på 4 timmar når man ju inte upp i då man arbetar med datorn hela tiden. Utlovad batteritid från leverantör räknas ju om man kör mycket program från minnet. Man får ju tänka på att stänga av Trådlöst kort, modem osv som man inte använder, för detta drar ju, trots allt ström.
Min väger 1,7 kilo. Den förra vägde 2,7. 1 kilo hit o dit kan ju tyckas oväsentligt. Men släpar man den hit och dit hela dagarna...så märks det.

Testat 3 DEll bärbara, och har inget negativt o säga om dom. Men även Acer modeller jag kikat på känns helt OK.

Det är en djungel...där ute

hailstorm skrev:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=66770
Vad tror ni om denna?

- 17-tums WXGA
- Trådlöst nätverk
- Pentium 4-processor 3,0GHz
- 512DDR
- DVD-RW
- Bluetooth (? Lite onödigt imo)
- 6-i-1 Minneskortläsare (Detta är bra)
- Fjärrkontroll (Wow-faktor)

Om du vill ha en monstermaskin för att impa på polarna ska du inte räkna med längre batteritid än ca 2,5h. Ju större skärm mm desto mer ström drar den. Tror dessutom inte att det är M-processor i denna varför den också drar med ström. Man måste välja. Liten smidig strömsnål, stor kraftfull strömslukare eller nåt mitt i mellan. men det är väl ganska sällan som det inte finns ett strömuttag att koppla till.

hailstorm skrev:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=66770
Vad tror ni om denna?

- 17-tums WXGA
- Trådlöst nätverk
- Pentium 4-processor 3,0GHz
- 512DDR
- DVD-RW
- Bluetooth (? Lite onödigt imo)
- 6-i-1 Minneskortläsare (Detta är bra)
- Fjärrkontroll (Wow-faktor)

Det här skulle inte jag kalla en bärbar. Den väger tydligen 4.22 kg. För mig personligen är 2 kg en absolut maxgräns för en dator jag ska bära på varje dag. Min nuvarande Dell X300 väger 1.3, det känns alldeles lagom. Kör den med extern skärm, tangentbord och mus på jobbet och hemma. Med extra batteri får jag 5 timmar till en vikt av 1.6 kg.

Johannes

Jag håller med, en så tung dator vill man inte bära runt på i onödan. Om man ska ta med datorn någonstans och planerar att jobba nätansluten tilllkommer dessutom vikten hos laddare, kablar och väskan.
Det GÅR naturligtvis men det är ju lite tråkigt med en bärbar dator som är så tung att man drar sig för att ta med den.

Personligen skulle jag nog satsat på en relativ lätt billig bärbar med måttliga prestanda och sedan en stationär dator. Det totala priset bör bli ungefär detsamma.
Det är för övrigt den lösning de flesta jag jobbar med använder numera (reser rätt mycket i jobbet), även de som tidigare hade en bärbar med hyfsade prestanda.

Själv har jeg en liten IPAQ som räcker för att kolla mail m.m. Stationära datorer finns det gott om.

Har själv haft flera Dell bärbara och med 2 batterier har jag vid flera tillfällen klarat att jobba i 8 timmar. Jag hoppas at det kommer att fungera nästa vecka igen då det kommer att bli ett 8:a timmars pass på enbart batterier. Övrigt har en med 2,4 mhz och 1 gig ram samt 128 mb videominne om det har någon betydelse för batteritiden samt att jag arbetar i excel vid dessa tillfällen.

hailstorm skrev:
Det är en bärbar stationär jag är ute efter... jag är stark så det blir nog inget problem med släpandet :)

Precis det trodde jag också då jag köpte dells budget modell, släpade på den i ett halvår, sen sålde jag den. Inte för att det var dålig prestanda (P4 2,8, 1 gb ram) utan för att jag lessnat på plastighet och tyngd.

Stor eller liten laptop är ju väldigt subjektivt. Jag själv gillar "större" bärbara, då slipper jag köra extern skärm och har allt jag behöver i den, cd brännare mm mm... Men då har jag vanligtvis alltid bil och bär sällan den långt. Ska man tex flyga mycket hade jag aldrig tagit den jag har idag. Så jag tycker inte man kan säga att det är fel eller rätt med vilket som, det handlar bara om behov samt tycke och smak. Batteritid brukar inte alls nödvändigtvis vara bättre på en liten laptop kontra en stor, dom brukar snarare ligga i paritet med varandra eftersom batteristorleken anpassas till maskinen. Men så väger ju min maskin desto mer också.Faktum är att Dell D800 som jag har slår många andra standardmaskiner på nosen när det gäller batterittid (empiriskt utprovat, inte minst gentemot D400, D410 och D600). Att prata om hur många timmar den räcker är ju som att jämföra lingon och blåbär. Man använder datorerna så olika. Mycket hårdiskläsning och stark och ljus skärminställning är ju negativt för batteriprestandan. Hur offtopic/site är den här tråden nu egentligen? ;-)

Tack allihop som svarat. Uppskattas jättemycket. Har inte tängt på att en stor bärbar kan bli jobbig att konka på men såklart har ni rätt...

FRÅGA: FINNS det några bra väskor man kan fundera på?

Jag använde en ryggsäck, ja tror att det kan vara att föredra om man rör sig mycket.
Sen så är det lite mer diskret, kommer man med en väska det står DELL på vid fel tillfälle på fel plats, så kanske man blir av med den, risken är iaf ganska stor.
Därimot kommer du med en neutral ryggsäck så är risken förmodligen mindre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar