HenrikHansen skrev:
Ursäkta mig, har inte läst hela tråden, men vill lägga in lite erfarenheter från mitt egna liv. Jag köpte för två år sedan en HP7000nx (centrino 1500 med 512mb ram, 64mb grafikkort, 15 tum skärm med 1680x1050-upplösning (uwxga?) trådlöst nätverk, blåtand, mm) och använder den i skolan, hemma och till foto. När jag är hemma kopplar jag in den till extern skärm och tangentord/mus. Kan säga att jag fortfarande älskar den. Vad som eventuellt behövs är en extern hårddisk via usb2 eftersom hårddiskarna inte är så feta till bärbara datorer. Jag har även köpt en billigare Dell bärbar och tycker att deras datorer är grymt prisvärda, ett plus med dem är att man kan konfigurera dem precis som man vill ha dem, snabb och säker leverans mm.
Batteritid håller på bägge datorerna ca 2-3 timmar, men jag rekommenderar en centrinoprocessor då de är strömsnåla och emitterar pyttelite värme vilket betyder att ingen fläkt alls behöver vara igång oftast vilket ger låg ljudnivå och lång batteritid.
Vill du kunna använda datorn länge ute i vildmarken så släng in ett ack till, tyvärr brukar de ju kosta en del.
Även om datorn har två år på nacken funkar den fortfarande fint och jag kan spela nya spel, köra photoshop och 3d-cad fortfarande. Det enda jag har uppdaterat är att jag köpt en extern 200gb hårddisk och bytt den interna från 40 gb till 80.
Kan varmt rekommendera en bärbar dator. Framför allt med en extern skärm och ett bra tangentbord och en fin mus.