Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbart?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan.
Ska flytta och plugga nästa år och ska då köpa mig en ny dator.

Har nu en AMD 2200+ + 512mb pc400ddrkrets + geforce fx5200.

Nu till mina frågor:
- Brukar det finnas uttag för extern skärm på bärbara?

- Batteritiden... är den viktig på en bärbar? Hur mycket torde man satsa på? Är ett extra batteriack värt att lägga krut på?

- DELL har en del erbjudanden på bärbart... vad säger ni om Dell som bärbar leverantör? (känner inte för DELL vad gäller stationärt).

- Blir det billigt att bygga ihop själv? (sitter moderkort integrerat med shellet?)

Jag gick datorteknik på gymnasiet men är helt insnöad på bärbart... ni får gärna använda tekniska termer om ni så önskar :)
 
hailstorm skrev:

Nu till mina frågor:
- Brukar det finnas uttag för extern skärm på bärbara?

Tror att de flesta har det, alla bärbara jag har haft har alltid haft uttag för extren skärm. Även de DELL bärbara jag kommit i kontakt med.


- Batteritiden... är den viktig på en bärbar? Hur mycket torde man satsa på? Är ett extra batteriack värt att lägga krut på?

Beror ju på hur mycket du skall arbeta med datorn utan att ha tillgång till ett eluttag. Om inte det är för dyrt kan det ju vara bra att ha ett extra batteri med sig. Eller kolla på de bärbara datorer som har processorer som inte drar lika mycket ström. Kolla på tex HP & IBM hemsidor...


- DELL har en del erbjudanden på bärbart... vad säger ni om Dell som bärbar leverantör? (känner inte för DELL vad gäller stationärt).

Dell håller måttet bra...


- Blir det billigt att bygga ihop själv? (sitter moderkort integrerat med shellet?)

Vet inte om det är så lätt att få tag på delar för att bygga dig en egen bärbar, vet för lite om det...
 
Att bygga en egen bärbar är nog uteslutet, jag har aldrig hört talats om någon som gjort det. Förmodligen svårt att få tag i komponenter och säkert lika dyrt om inte dyrare som att köpa en färdigbyggd.

Dagens bärbara datorer har vansinnigt bra prestanda. Nackdelen är ju förståss priset då dom har en tendens att ramla iväg i många fall upp till det tredubbla i gämförelse med en stationär.

Vad gäller möjlighet till extern skärm/tangentbord/mus har jag aldrig stött på någon modell som INTE har det.

Hade jag råd skulle jag med satsa på en bärbar, och då med en Widescreenskärm.
 
Jag kan varmt rekommendera Dell, speciellt med deras suveräna erbjudanden som gäller nu. 1000-3000 kr rabatt samt mer minne utan kostnad. Lyckades plocka ihop en bärbar med 17" widescreen (upplösning runt 1990'1440 eller vad det nu var), 1 gig minne, 100 gig hårddisk, 128 meg i grafikminne för endast 12600. Billigare kan man inte få det.

Samma konfiguration går att fixa fast med 15,4" widescreen om man nu önskar det.
 
Vad gäller Dell kan jag säga att prestanda och hållbarhet är i nivå med vilken annan tillverkare som helst. Men vad som skiljer i mitt tycke är ju att det ÄR plastigare och lite vekare känsla i det. Tangentborden är tex inte i närheten av IBM:s, men i gengäld kostar dom dubbelt upp. Vår erfarenhet är att laptoparna är generellt bättre än de stationära just nu när det gäller Dell. (Vi har över 5000 delldatorer i organisationen)
I övrigt tror jag att de flesta laptops har uttag för extern skärm, dock inte DVI utgång. Batteritid är som någon sa helt beroende på vad du ska använda.

Fö har jag en Dell D800 och den har en praktiskt användbar batteritid på runt 4 timmar utan batteriack, så håller du dig till snåla processorer så räcker nog prestandan rätt bra utan extraack
 
Senast ändrad:
Ahh... Det är så att jag kräver en batteritid på 8h... så ett extraack är nog kanske bra att ha.

Sedan är det med hårddisken... jag klarar mig med en 40gb disk bara det är en 7200varvars med hyfsat mycket casche... runt 8-16mb.

Jag är ute efter en del vad gäller RAM-kretsar då jag bildbehandlar så 1024 skulle sitta fint...

VET NI VAD: Jag byggde ihop en med just dessa speccar för under 12k på dell.se... helt klart prisvärt och när jag flyttar nästa år så blir det helt klart bärbart...

Tack ska ni ha för alla synpunkter.
 
Skulle vilja se om du lyckas få den till att funka 8 timmar rent praktiskt? Min har en teoretisk batteritid på nästan 6 timmar, men i praktiken blir det 4. Så tipset är att försöka få en längre teoretisk tid än 8 timmar om du ska få den att verkligen hålla också. Men rapportera gärna om hur det funkar, för jag vill gärna veta då en del personer efterfrågar sådana "features"...
 
Äger en Dell Inspirion 8600 och har haft Precision M60 och D600, D400 osv på jobbet.

De håller måttet även om jag har gnällt på de ett par gånger.

Satsa på en Pentium M (Centrino) på minst 1.5Ghz och minst 512mb minne. Minns inte om dell har 7200rpm men det känns inte jättelönt även om det hade gått snabbare. Verklig batteritid över 4h tror jag inte du uppnår såvida du inte kör med två batterier = mer vikt, allt är en fråga om prioritet.

Tips är att satsa på en Dell när de har kampanj på "Dubbelt minne" och "Större hårddisk", vilket inträffar någon gång då och då. Tror man sparar mest pengar just vi det tillfället.

Man kan även ringa upp dom, istället för att beställa via nätet utan att det kostar extra och är man skicklig kan man kanske pruta ännu mer.

Mitt slutliga och viktigaste tips är dock: Skaffa försäkring som täcker allt! T.ex. Dells nästa arbetsdag + den som täcker allt (drulle). Jag har redan utnyttjat den två gånger och kommer säkert göra det fler ggr. Det är 15% större chans att en laptop går sönder jämfört med en stationär det första året. Ta gärna försäkring som täcker i 3 år. (Visst svider det i plånboken dock).
 
Jag tror inte det finns någon vanlig bärbar som klarar 8 timmar.
Jag läste faktiskt i senaste Ny Teknik att Intel har ett projekt för att bygga en laptop med just 8 timmars praktiskt tid till 2008.

Naturligtvis går det dock att släppa runt på ett gäng extra batterier (2-3 stycken det här fallet) men det gör å andra sidan det hela ganska mycket tyngre.
 
Klick-en skrev:
En datoråterförsäljare kan säkert hjälpa dig med dessa frågor. Skall du fota med den?

Finns det laptops med inbyggda kameror?

Flåt.. var bara tungen, när du la upp den så fint..

Jag köpte mig en Dell 8600 för 1½ år sedan. Passade på när det var dubbelt minne. Valde en Pentium M 1.7GHz, 512MB RAM och en 40GB HD, 15,4" WS-skärm. Enda problemet jag haft med den var att tangentbordet började låta (fjädrade). Fick ett nytt dagen efter. Funkar bra till bildbehandling på fältet.
 
Jeppe skrev:
Finns det laptops med inbyggda kameror?

Flåt.. var bara tungen, när du la upp den så fint..

Jag köpte mig en Dell 8600 för 1½ år sedan. Passade på när det var dubbelt minne. Valde en Pentium M 1.7GHz, 512MB RAM och en 40GB HD, 15,4" WS-skärm. Enda problemet jag haft med den var att tangentbordet började låta (fjädrade). Fick ett nytt dagen efter. Funkar bra till bildbehandling på fältet.

hur upplever du skärmen?
Jag är lite allergisk mot plattskärmar (har en highend CRT) och då torde ju kanske bärbara vara ännu sämre? Är kontrasten överensstämmande med verkligheten?
 
Ska den vara bärbar...eller bara släpbar?
Tycker 17" är för mycket på en "bärbar". T.o.m 15.4" WS var för mycket nästan..

Jo angående skärmen så fungerar den mycket bra, tycker den ger bra färger. Köpte nu senast en 20.1" WS, även den från Dell. Samma upplösning som min laptop (1680x1050), eftersom den har dubbla ingångar så kan jag ha både min stationära och min bärbara inkopplad..

När jag kalibrerarde min 20" skärm var det inte mycket i färgerna som ändrade sig.. så det är väl et tbra betyg antar jag.. Det var lite mer förändring i färgerna när jag kalibrerade laptopen..

Edit: Jag tycker du ska satsa på en Pentium Mobile, eller är det mer en stationär bärbar du är ute efter?

Vanliga Pentium 4 drar mycket ström och blir väldans varm (fläktljud)
 
Varför bärbar det suger du kan bygga en egen stationär för 4000kr + en 21 tums skärm för 1000kr begangnat och samma prestanda i en bärbar skulle säkert kosta 20000kr.
 
Jakelol skrev:
Varför bärbar det suger du kan bygga en egen stationär för 4000kr + en 21 tums skärm för 1000kr begangnat och samma prestanda i en bärbar skulle säkert kosta 20000kr.

jag skulle vilja se fejjan på mina fellow students när jag kommer in på föreläsningen/labben med detta under armen!.

Det är en bärbar stationär jag är ute efter... jag är stark så det blir nog inget problem med släpandet :)
 
Jeppe skrev:
Finns det laptops med inbyggda kameror?

Flåt.. var bara tungen, när du la upp den så fint..

Jag köpte mig en Dell 8600 för 1½ år sedan. Passade på när det var dubbelt minne. Valde en Pentium M 1.7GHz, 512MB RAM och en 40GB HD, 15,4" WS-skärm. Enda problemet jag haft med den var att tangentbordet började låta (fjädrade). Fick ett nytt dagen efter. Funkar bra till bildbehandling på fältet.

Jag köpte en liknande konfiguration. Det jag har bytt två gånger är faktiskt tangentbordet. Först när jag fick den var ena hörnan uppvikt och andra gången så var det en tangent som lossnade. Svikten har funnits hela tiden och det handlar egentligen om hur datorn ligger eftersom hela chassiet är lite flexibelt så kan tangentbordet i vissa lägen svikta och i andra ligga perfekt stilla.

Dell har 3 skärmar till sina bärbara, körde själv med WUXGA skärmen som är/var en av marknadens vassaste på den tiden med en upplösning på 1920x1200 i widescreen.

Jag har även en bra CRT (Samsung 959NF Diamondtron) kopplad och jag måste faktiskt säga att jag gillar mer att redigera foton på laptopens skärm..
 
hailstorm skrev:
jag skulle vilja se fejjan på mina fellow students när jag kommer in på föreläsningen/labben med detta under armen!.

Det är en bärbar stationär jag är ute efter... jag är stark så det blir nog inget problem med släpandet :)

Jag ska ge dig ett jätte tips. Köp det som jag sa och sen så kör du med Block och penna på lektionerna och sen så skriver du ner det på datan när du kommer hem och vips har du sparat minst 10-15 tusen.
 
Vad skall du studera?
Behöver du verkligen en bärbar på förelsäningarna?
Själv så har jag precis skickat in mina papper för examens bevis efter 6år, aldrig har jag känt av behovet av att ha en laptop på förelsäningarna. Däremot så skulla jag nästa garantera att inlärningen gått sämre om man suttit ocj litat samtigigt som föreläsaren rabblat rappalkalja, underskatta inte inlärnings förmåga genom att lysna och verkligemn förstå. Det är olika men jag anteknar väldigt lite, jag försöker istället verklige förstå vad som sägs, och det som jag missr står till 99% i bockerna som kommer fram till tentapluggandet.
Där emot kan det vara praktiskt är en egen dator vid grupparbeten och labbar, men min skola har gott om burkar i datorsalarna så laptopbehovet var aldrig så högt. Ett USB-minne står däremot höggt upp på lista av nödvändiga saker, starx under papper och penna.
 
Nej det är inte det att jag "måste" ha en. Men tänk såhär: Jag ska hem över helgen tex och har lite jobb att göra... enkelt att packa ner bärbara bara... istället för att börja tjafsa med att ta med hela datorn hem (NEJ vi har inte 2)...

Tänk vad lite plats den tar... en studentetta är ju inte direkt översållad med plats (speciellt inte då jag har en del foto-pryttlar).

Tänk så sköööönt att ha laptoppen i sängen och glo på dvd en lördag-kväll.

Tänk vad skönt att kunna redigera foton när man sticker någonstans...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.