Annons

Bärbar - söker tips om bra märke

Produkter
(logga in för att koppla)
Chet skrev:
Apple!

Finns det fler? :cool:

Själv körde jag bärbara centrino under några år för att Apple G4 och powerbook var för söliga med Photoshop.
Nu är det åter OSX + macbook pro 2.33 vilket passar mig utmärkt, tre bärbara pc tuffar fortfarande på men det är ett ideligen meckande med uppdaterande av virusskydd, antispionprogram, defragmentering,rensande av tempfiler mm mm. Ungefär som att ha en gammal bil som måste underhållas annars förfaller den,dvs har svårare och svårare för att starta och går knackigt när den väl har startat.

Mikael
 
Glöm inte service avtal om du ska skaffa Laptop. Går den sönder så är det dyrt att laga själv.

Själv är jag inne på min 7 hårdisk efter ha använt Laptop i snart 10 år.....

Onsdags så bytte Dell service ut min laptops hårdisk och jag fick en ny. Har 3 månader kvar av service avtalet på den datorn :)

// Fredrik
 
Jag tycker min MacBook är ruggigt smidig med PS CS3 !

Maskinen startar upp suveränt snabbt och uppträder utan många (inte alla..) av de typiska macljuden;)

Ngt Dåligt ? Jo,, att skärmen är så känslig för bildvinkel.

Jag hade Powerbook G4 innan och det enda som var bättre med den var just skärmen. Allt annat är bättre med Macbooken som jag ser det.

MVH Niclas,
 
Då hade jag kollat in ASUS S6Fm 11" WXGA, Core 2 Duo... ofta med 120gb HD och 1Gb RAM som standardkonfig.!

Eventuellt så hade jag värderat VAIO, som har så underbara skärmar.

Dyra men äckligt smidiga och starka. Fungerar också ok att pyssla med bilder på, om man håller sig till elementära saker.

Tråkigt att inte APPLE har en 10tummare.....!!!

MVH Niclas,
 
Har läst många av diskutionerna angående datorval, men jag har fortfarande inte kommit fram till en lösning.
Jag ska ha en bärbar, vet att ni kommer säga att jag ska ha en stationär men mitt behov av att kunna ta med datorn väger tungt då jag reser mycket. ska satsa på en stationär med bra skärm senare. Men det hindrar mig inte till att köpa bra bärbar med bra möjligheter :D
Det jag ska ha datorn till är att Redigera Bilder,filmer, spela lite granna om tid finns över, samt vanligt surfande. har ett önskemål på att lägga mig på en 15" skärm för enkelhetens skull, men tappar i upplösning många ggr då.

Det jag fortfarande grunnar på är bl a

* Hur funkar dom nya blanka skärmarna med bättre färger mm för redigering? Sitter det ips-paneler,va-paneler eller tn-paneler i macbook/Macbook pro samt många av pc datorerna?

* Ska jag ha en sjukt högupplöst skärm som sitter på t ex Dell datorerna med en upplösning på 1920x1200?

* Behöver jag värstinggrafikkort?

* Är det helt värdelöst att använda Hd på 5400? eller måste jag köra minimum 7200?
Jag har förstått att det är viktigt med bra och snabbt minne, men någon som vet om det är värt att lägga närmare 6000 kr extra bara för att få 4 gig ram istället för 2? och vilket ram minne ska man ha? vissa är ju snabbare än andra.

* Vilken processor rekomenderas och minsta Hz?
jag själv har funderat på minimum intel core 2 duo på 2,0 GHz. Mer eller mindre?

Och sist men inte minst :D Ni får slå mig om ni vill haha, men mac eller pc? jag blir sjuk av denna diskution av valet av mac eller pc. har länge sagt att min nästa dator ska bli en mac av många anledningar. men vilka datorer har bäst skärmar. Mac har ju länga fått bra kritik för sina skärmar, men mina kompisar säger nu att dom börjar tappa. Man vet ju inte vilka man ska tro på längre? och vad är det för typ av skärmar på mac´s macbook pro?

Någon som har en sjukt bra idé på märke och datormodell från både PC och MAC sidan, som ni skulle kunna plocka fram??
hoppas kunna ligga runt 10k-20k för en dator, men då flyger Mac åt skogen med den prestandan jag är ute efter verkar det som :(

Frågorna blev många och jag hoppas en person med bra svar på frågan kommer hjälpa många frågande individer mer än mig.
Tack på förhand.
/Niclas
 
Tänker du spela så är väl mac inte så lämpligt, eller hur ni som vet mera ?
Jag spelar så att säga aldrig själv men jag har iaf aldrig sett spel till mac.. så utbudet där lär inte vara så stort.

Jag skulle prioritera bra skärm. Och skärmmässigt så tycker jag att VAIO ligger långt framme. Har också haft fina upplevelser med ASUS.

Ang processorer och DUO, etc.. köper du de lite dyrare modellerna idag så får du bra maskiner, thats it.

MVH Niclas,
 
Är det någon som har erfarenhet av Dell? Jag är också på jakt efter en bärbar och deras datorer verkar ligga mycket bra till i pris vs. prestanda.

Jag har haft mycket goda erfarenheter av deras stationära. På www.dell.se kan man välja komponenter själv (inom vissa gränser så klart) så man kan lägga pengar på de komponenter som man personligen behöver, typ snabbare processor, mer minne, bättre grafik etc.

Kunde vara kul och höra om någon har en Dell som kan kommentera lite.
 
Har haft Dell och min har fungerat bra. Lite missljud från tangentbordet, Dell skickade ett nytt direkt. Funkar fortfarande bra, två år senare.
 
Sahlberg skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Dell? Jag är också på jakt efter en bärbar och deras datorer verkar ligga mycket bra till i pris vs. prestanda.

Jag har haft mycket goda erfarenheter av deras stationära. På www.dell.se kan man välja komponenter själv (inom vissa gränser så klart) så man kan lägga pengar på de komponenter som man personligen behöver, typ snabbare processor, mer minne, bättre grafik etc.

Kunde vara kul och höra om någon har en Dell som kan kommentera lite.

Har kört Dell sen 2001 och är inne på min andra Dell laptop. Glöm inte att köp service avtal till.

// Fredrik
 
Har titta på zeptos datorer på www.zepto.com.

Där har man möjlighet att konfigurera maskinen själv med t ex Core 2 Duo processor mellan 1,8 till 2,4 GHz, senaste chip set som utnyttjar snabbt PC6400 minne (1-4 Gb) samt en snabb hårddisk (7200 rpm).

Har inte hittat liknande produkter till de priser som zepto har.


Mvh /Sven
 
Niclasfoto skrev:
Ja kanske blir min MacBook gul om två år.. hehe!
Skulle inte förvåna mig om det blir fula mörka fläckar där vänster och höger hand vilar...

Men hur vet du det ? Macbook har ju inte ens existerat i två år ännu ?

MVH Niclas,

Har själv haft en iBook i två år. Inte det minssta krångel, inte den minsta fläck trots extensivt användande. Således kan jag bara rekommendera MacBook då den har fantastisk skärm och är kompatibel med världens driftsäkraste GUI-OS - OS X.

(Där kanske jag retade upp någon OS-fanatiker)
 
Kolla in nya Macbook pro som har presenterats.

http://www.idg.se/2.1085/1.110815

LED skärm och 4gb raam, annat grafikkort mm mm
Och så j..... snygg
Har tre saker under 2 gångna åren som jag glädjer mig extra mycket åt vad det gäller prylar.
Eizo CG 21 prepress skärm, köp den och ni förstår varför Eizo är yrkesskärmen framför andra.
Canon 5d tillsammans med Capture one eller annat bra rawprogram.Upplösning och DR ochdär optiken sätter gränsen
Macbook pro 2.33 som jag kan köra OSX och win på.
Snabb, tyst, snygg , platt, samt inga problem med profilering av mer än en skärm som samtidigt är på, fungerar utan strul.

Mikael
 
Senast ändrad:
sveli skrev:
Har titta på zeptos datorer på www.zepto.com.

Där har man möjlighet att konfigurera maskinen själv med t ex Core 2 Duo processor mellan 1,8 till 2,4 GHz, senaste chip set som utnyttjar snabbt PC6400 minne (1-4 Gb) samt en snabb hårddisk (7200 rpm).

Har inte hittat liknande produkter till de priser som zepto har.


Mvh /Sven

Har rätt dåliga efarenheter av att köra med noname laptops. Skulle inte rekommendera det.

// Fredrik
 
Har en Acer Ferrari på jobbet och en Acer 5021 hemma. De fungerar klanderfritt. Dock är jag förbannad på Acers urusla drivrutins-uppdateringar. Men de är prestandamässigt prisvärda datorer.
 
GamleTrashberg skrev:
Frågar du mig? I så fall; Nej, bara vanlig VGA.

Dock har modellen runt 2 år på nacken och säljs inte längre, har inte sett specarna på Acers nya maskiner.

Jag har också en snart två år gammal ferrari, den har dvi. Den står sig dock slätt mot min macbook pro, väger väl dubbelt så mycket, låter fyra gånger så mycket och är hälften så rapp. I övrigt är den ok :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.