Annons

Bärbar - söker tips om bra märke

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en bärbar för resor och när jag inte är hemma. Den skall ha wifi, ethernet m m och inte alltför slö. Kollat på Fujitsu-Siemens Amilo Si1520, 2Ghz, den verkar intressant. Ngn som har bra tips på bärbart?

Ngn som känner till om det går att beställa svensk tangentbord från en leverantör i tyskland?
 
Man får fruktansvärt mycket dator för pengarna om man köper MacBook, enligt mig. Jag har iofs precis gjort det valet själv så kanske det blir en rent partisk kommentar...
Kanske har du tom studentrabatt..

Om jag ville ha pc.. så hade jag personligen kollat in Vaio,datorerna! Härliga skärmar och fina prestanda. Dock till lite högre pris än Dell, HP och andra med samma specifikationer..

Är mobiliteten viktig så kolla på de mindre formaten som finns idag. Det har hänt mycket på detta område de två senaste åren!

Kläm till med mycket ram och ok processor. HD nedprioriterar jag iaf..

MVH Niclas,
 
Har Fujitsu Siemens laptop på jobbet, det är skitdatorer, iofs verkar det vara budgetvarianter, men många har bekymmer med dom.
Framför allt är dom ömtåliga.
Jag har en IBM ThinkPad T23 som tjänat mig väl och den är rejält byggd, skulle gärna ha en av efterföljarna.
MacBook är en trevlig skapelse, men dom vita tenderar att bli gula efter något år säg det. Givetvis funkar dom ändå :)
 
Ska du gå mycket med datorn i (axel)väska så ta en titt på en ultraportabel! De väger ingenting och märks knappt efter en dags släpande på stan.
En normalstor bärbar med laddare och allt annat krimskrams man släpar med sig blir bara tyngre och tyngre ju mer man går..
Själv har jag en IBM/Lenovo X41 som är helt ok prestandamässigt även om batteritiden är rätt kass, men batteritiden är dock mycket bättre på efterföljaren X60s.
IBM´s bärbara fick dessutom riktigt goda betyg i stresstestet i senaste(?) nummret av TechWorld, de misshandlade datorerna rätt rejät genom att tappa dem i golvet, hoppa på dem och spilla diverse vätskor över dem.
Nackdelarna med ultraportabla är naturligtvis skärmstorleken, oftast mindre än 12"
Fujitsu Siemens har en modell med 8,9" skärm vilket förvisso är väldigt smidigt men det blir dock ganska ansträngande att arbeta med någon längre tid.
Upplösningen i ultraportabla brukar desutom ligga på max 1024*768 som kan kännas lite snävt när man håller på med bilder.
Oftast så ingår inte heller någon CD/DVD läsare/brännare i de små modellerna så det blir till att köpa till en extern sådan om man har behov av det.
 
Senast ändrad:
Ja, de små maskinerna av ASUS, Siemens, VAIO mfl.. är ruggigt fina. Men dyra om man jämför med "mer normala 15".."

Jag kikade på Denna (se länk) innan jag köpte min MacBook..
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=333050
Den är liten,, har allt jag skulle önska prestandamässigt. Dessutom så har den ett rent utseende om är bra för den som jobbar med bilder. Men när vi ändå pratar "rent utseende" så ligger ju Mac långt fore alla pc.maskiner till sammans.

MVH Niclas,
 
Ja kanske blir min MacBook gul om två år.. hehe!
Skulle inte förvåna mig om det blir fula mörka fläckar där vänster och höger hand vilar...

Men hur vet du det ? Macbook har ju inte ens existerat i två år ännu ?

MVH Niclas,
 
Dell

Jag är absolut ingen data expert. Men jag har en ganska så smidig Dell inspiron 630m. Köpte den för 1 år sedan. Köpte till spec.skärm för just foto. Kommer inte ihåg vad den hette. Bra service på Dell. Jag gav ca 10.000 kr. Bara ett tips! Kika in på deras hemsida och kolla./Annika.N
 
Gunnar D skrev:
Har Fujitsu Siemens laptop på jobbet, det är skitdatorer, iofs verkar det vara budgetvarianter, men många har bekymmer med dom.
Framför allt är dom ömtåliga.
Jag har en IBM ThinkPad T23 som tjänat mig väl och den är rejält byggd, skulle gärna ha en av efterföljarna.
MacBook är en trevlig skapelse, men dom vita tenderar att bli gula efter något år säg det. Givetvis funkar dom ändå :)

Jag har också kört Fujitsu på jobbet men tyvärr verkar kvaliten ha blivit sämre. Nu när andra datorn havererade gick jag över till HP men den verkar också lite vek. Privat kör jag MacBook men PS går otroligt trögt (OS?) annars är den toppenbra och fint påskgul ;)
 
papi skrev:
Jag har också kört Fujitsu på jobbet men tyvärr verkar kvaliten ha blivit sämre. Nu när andra datorn havererade gick jag över till HP men den verkar också lite vek. Privat kör jag MacBook men PS går otroligt trögt (OS?) annars är den toppenbra och fint påskgul ;)

Kör du med nya CS3 som visst skall vara "mer kompatibel" för Mac,s intelprocess. ?
 
ja,, jag köpte min MacBook med den fromma (kanske naiva?) förhoppningen att ps fungerar smidigare med nya cs3.
Jag kommer inom kort att äntligen köpa en ny/egen licens på progget. Blir roligt... ;)
Enligt mac,s support så skall det fungera en hel del bättre. Men vi får se.

MVH Niclas,
 
Jag har en MacBook sedan i februari. (2 GHz, Core 2 Duo, 1 Gig Ram etc). Vit, ännu ej gul... ;-)

Den är förträfflig på många sätt, men skärmen är faktiskt inge vidare att pyssla med bilder på - färger och nyanser varierar kraftigt beroende på hur man vinklar den. Dock är skärmen i övrigt klar, fin och trevlig. Det funkar dock helt ok för att arbeta "på fältet", så kan man fixa finliret hemma på kammaren med den stora fina platta skärmen som finns där.

Datorn har nämnligen möjlighet till extra skärm (och då inte bara dubblering utan verkligen en _extra_ skärm).

Kort och gott: Det är en mycket trevlig dator som inte är alltför otymplig.
Dessutom är den tyst, snabb (tycker jag).
Och snygg. :)
 
Lägger helt klart min röst på macbook, när apple nu äntligen släppt en kraftfull bärbar till överkomligt pris. Till plastenblirgul-diskussionen så bör det nämnas att apple byter ut plasten utan någon kostnad.
 
Toshiba SATU200, och LG 12" varianter, kan också vara intressanta att titta på. Relativt billiga i inköp.
 
Dell säljer bra och oftast privärda laptops.
Som vanligt gäller det dock att läsa å litegrann innan man handlar.
Att rekommendera en viss modell är vanskligt eftersom vad som som är bäst/mest prisvärt varierar från vecka till vecka.
 
Det "dumma" med MacBooken är ju att den har en 13,3" skärm i nästan exakt samma förpackning (exteriøren..) som en 15" G4 PowerBook... Mycket bredare kant på 13,3" MacBook alltså :(

Det är inte många mm skillnad på min gamla (sönder..) PowerBook 15 och denna 13,3" MacBook. Jag hade trott att den skulle ha skärmen längre ut i sidorna av skalet. Men detta är inget som bryr mig så mycket i praktiken :)

MVH Niclas,
 
Jag har den senaste 17" Macbook Pro och har använt den i ca ett halvår nu. Den är jättefin och bra på många punkter, men tyärr så är skärmen ingen höjdare. Om du tänkte redigera bilder på den så tycker jag personligen att Vaio serien är bättre (hadde en förut).

Men om jag vore du så jag skaffa mig en liten smidig laptop som är behändig att springa runt med + en extern skärm för seriös bildhantering.
 
papi skrev:
CS, så då kanske det finns hopp om bättre prestanda!

Det finns ju en hel tråd om hur olika datorer klarar ett PS filter.
Jag körde den testen med min mac book pro 2.33 på 32 sek vilken tydligtvis är mycket bra. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47351&perpage=15&pagenumber=29

Jeppe har en stationär Win intel med Core2Duo E6400 2.13 GHz @ 3.0GHz
4GB DDR PC6400 Dual Channel
MSI GeForce 9600GT
CS2 Under Vista 64
= 36 sek

Så nya macbook pro verkar inte så slö eller hur.
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.