Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar med bra skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

-A-

Aktiv medlem
Vore glad om någon kunde ge tips på en prisvärd bärbar dator med en skärm som duger för bildbehandling. Jag är medveten om att skärmen inte blir lika bra som stationära men så bra som möjligt.

Jag kommer inte spela ett endaste spel på den och går det att lyssna på musik eller se en film är det bara en bonus. Den får dock inte jobba alltför långsamt med photoshop då det händer att jag måste få iväg bilder väldigt snabbt. PC eller Mac.
 
Vad får den kosta? För 5000 kr får man en bärbar. Den billigaste bärbara Macen kostar 10000 kr. En prestandadator kostar runt 20000 kr.
 
Mac...

Mac Book PRO
2,2 GHz Intel Core 2 Duo
Upplösningen 1440 x 900
2 GB minne
120 GB hårddisk1
8x SuperDrive för skivor i dubbla lager
NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM

17.995:-

Gillar enkelheten med Mac, sedan gör det ju inget om en dator är lita vacker för alla dessa pengar. Tror det sitter Led display även på den här modellen. Vilket i så fall ger dig lite mer färger att kika på på din skärm.
 
Köpte precis en Dell xps 1330 med tilägg vled skärm är det bästa skärm jag sett på bärbara.

Anders
 
Tack för förslagen!

Jag höll mig ifrån att skriva pris eftersom jag inte vet vilket pris som krävs för att få en hyfsad skärm. Krävs det 20 000 så får det göra det. Räcker det med 5000 vore det ju fantastiskt. Men jag vill återigen poängtera att det är bildbehandlingen som är det viktiga, jag kommer inte ha den till annat så det är onödigt med en snabb superdator.
 
vad jag vet så är ingen bärbar dator riktigt bra att kalibrera.Min powerbook blir inte bra även om du försöker kalibrera den däremot så körde jag en extern skärm till den förut o då fungerar det att köra bildbehandling med den.
Fördelen med en extern skärm är att du får en arbetsyta till jag använde bärbaras skärm till lager o den externa kalibrerade till bildbehandlingen.
 
Jag har en Sony VAIO som jag upplever har en riktigt bra skärm. Problemet med skärmen på bärbara datorer är betraktningsvilkeln i höjdled. Om du inte har skärmen vinklad rätt så kommer du få svårt att se om bilden är för ljus eller för mörk. En extern skärm är såklart det bästa. Om det inte är så att du oftast är på resande fot och behöver datorn för redigering av bilder? Lägg annars en liten slant på en bra skärm och en lagom slant på en bra dator med en, för bärbara datorer, bra skärm. Det är nog det bästa tipset.

Jag går runt problemet med betraktningsvinkeln på så vis att jag "speglar mig" i skärmen och tittar efter var mina ögon är. Mitt i är bra. =) Det kräver ju såklart att det är en blank yta på skärmen..
Problemet kvarstår dock till viss del då övre delen av skärmen ändå kommer att vara lite mörkare än den nedre, tyvärr.
 
Jag har en Dell Inspiron 1720 med truecolor Glossy skärm, 17 tum! Den skärmen är riktigt vass! bilderna blev så mycket snyggare på laptopen än tidigare plattskärmar ja har sett!
Inga problem med betraktsningsvinkeln!
Enda som stör ibland är att Glossyskärmen blir som en spegel om det är mycket ljus!

/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.