Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar Datorkraft för D 4, d 800

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Vad behövs i ram-minne, mhz för bärbar dator för att raw-filer från D4, D-800 skall fungera snabbt och effektivt .Programen som andvänds är Photo-mechanic, Capture One, Photoshop.
Är både intresserad av pc och Mac. Orkar mac-book air ?

Air är inte särskilt lämplig för bildarbete. Jag ska precis sälja min då jag blev galen på att skärmen var för dålig. Har bytt till en 13" Pro istället.

Skulle satsa på en "gammel-Macbook Pro", stoppa i 16 Gb minne och en SSD själv för en spottstyver av vad Apple vill ha. Det borde ta dig långt.

Om pengar inte är ett problem, Macbook Pro med retina-skärm, 16 Gb RAM, och så mycket SSD du har råd med.

Filerna från D4 är ju inte så ohanterliga, så där duger det mesta som är skapligt modernt.

Jag kör en HP Elitebook 8560w och använder D800. Jag upplever den (dessvärre) som på gränsen prestandamässigt. (i7 2,2GHz, 32GB RAM, Quadro Grafikkort, SSD).

Ja, jag har väldigt höga krav på prestandan, och tycker att allt över nån sekund är för lång tid när det gäller fältarbete med bilder.

Filerna från D4 äter den dock som popcorn till en bra film :)

OK ! Tack för snabba svar ! Antingen väljer jag macbook 15 tum med 16mb ram eller pc.
Någon som kan tipsa om pc med ungefär motsvarande prestanda
Krav 15 tum skärm vikt max 2 kg, ssd-disk Viktigast att det går snabbt bildbehandla raw-filerna ,samtidigt som andra program öppna , Hur många mhz bör en sådan vara på ?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto