Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator: råd och tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

nho1

Aktiv medlem
Sitter med en gammal stationär dator, och funderar på att investera i en ny. Tänkte gå på en bärbar denna gång.

Budget 5-10', vet att man inte får något monster för den pengen men finns inte mer utrymme i plånboken...

Några köptips? Vad krävs i form av komponenter?

Jag har tittat på dessa:

1) http://store.hp.com/SwedenStore/Mer.../pps/default-td_ot_pu_ds_pd/td-generic_str/dt
Är mest orolig för den processorn.

2) http://store.hp.com/SwedenStore/Mer.../pps/default-td_ot_pu_ds_pd/td-generic_str/dt
Är 17" för stort?

Andra rekommendationer?

Vet att många rekommenderar MacBook, men de tenderar att gå över min budget.
 
Vore intressant att veta användningsområde.
Ingen av dem har SSD, det tycker jag nästan är ett måste idag. Ingen jättestor kostnad men otrolig prestandaskjuts. Om det ska användas till bildredigering så kanske du har speciella önskemål på skärmen? Man får faktiskt mycket kraft för 10000 idag.
 
Tänkt för lagring och redigering av bilder i enkare regi, säkerligen lightroom.
Tror 17" har en andra slot för disk, så man kan koppla in en SSD också.
 
Som tidigare nämnt så är SSD en bra detalj för att få windows att arbeta effektivare med program. En annan rätt viktig detalj är ju ramminnet, jag skulle inte lägga under 4gb där och helst ha en hastighet på runt 1600mhz på minnena! Snabba minnen i kombination med SSD, gör att windows flyter även om du inte har någon värsting processor i datorn.

Ska du dessutom enbart ha den för redigering/lagring, så lär 10.000kr budgeten räcka utan problem.

Jag har en Dell laptop bland annat, och den låg på 8900kr och den har i5, dubbla grafikkort, 6gb ram i 1600mhz fart och SSD. Den fungerar att redigera bilder på, om man kör i fullkraft, annars blir det ofta lite hackigt i photoshop!

Men brukar för det mesta använda min Stationära för tyngre jobb!
 
Ok:
- SSD hårddisk.
- min 8 Gb ram.
- 15" skärm, bra skärm.
- Gärna i7 processor.

Ska man ha med två hårddiskar, en SSD och en vanlig mekanisk? SSD är rätt dyra, så skall man hålla rimlig budget så blir den inte så stor.

Har fortfarande hitta någon bra dator under 10' med dessa egenskaper.
 
Det finns ju ett gäng 13" laptopar med väldigt högupplösta skärmar. Har man någon nytta av den upplösningen på så liten skärm eller är det smartare att satsa på en 15" med 1920x1080?
Det tänkta användningsområdet är fotoredigering på hobbynivå.
 
Blev till slut en Macbook Pro 13" för min del (8/256 Gb) med Retina skärm. Skärmen är helt underbar och OS är riktigt bra.
 
För mig blev det en MBP 15!
Var först inne på en 13" och då visade det sig att macen var billigare än motsvarande pc-laptop med motsvarande prestanda. Väl inne i affären blev det en 15" istället för 13"..
 
Ser att TS redan köpt sin dator (grattis!). Vill ändå slå ett slag för denna: http://www.dustinhome.se/product/50...0-ci7-2-2-8gb-1000-16-ssd-gt740m-fhd-15-6-w8/

Riktigt bra med prestanda för pengarna. Vill man ha en ren SSD så köp till en sådan. Bästa kompromissen jag sett mellan högupplöst skärm, ordentligt dedikerat grafikkort, i7 processor och prislapp. Duger gott och väl till enklare redigering samt lär klara de flesta spel. Köpte en till en släkting förra veckan och den levererar!

Det jag saknade på den är dock ISP-skärm, den är lite kinkig med betraktningsvinkeln.. men har man extern skärm är det så klart inget bekymmer.

/Nicklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.