Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar brännare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jocce skrev:
Såg denna på Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/digital/pc100.php

Nån som provat den?
Vad tror ni om den som alternativ till bärbar hårddisk med CF läsare?

/Jocce

**

Är det inte bara onödigt med ytterligare ett led i form av skivor?!

Inte så billig heller..

Hur är det med skrivhastigheten per MB tro, i jämförelse med en vanlig x-drive?

Mvh Niclas

Ps, Ett alternativ är det ju om man behöver en brännare hemma också såklart!

Jocce skrev:

Vad tror ni om den som alternativ till bärbar hårddisk med CF läsare?

Ett dåligt alternativ anser jag. Tänk dig att kortet plötsligt är fullt och du står någonstans där inte brännaren ostört kan ligga och ticka en kvart... Händer nog 99ggr av 100 skulle jag tro.
Dessutom är CD-R skivor väldigt ömtåliga. Spelare + skivor är alltså en ganska klumpig historia.
Absolut enda fördelen jag ser är att man kan bränna dubbla skivor på resan och posta hem ena kopian.

Har själv en brännare med kortläsare från Hama. Att CD-R skivorna är känsliga begränsar användbarheten. Brännaren fungerar hyggligt men rekomenderar en bärbar med hårddisk. Det är helt enklet smidigare, framför allt om den även kan visa bilder. 20 GB räcker till en hel del bilder och det finns ju versioner med större hårddisk.

Senast ändrad:
Alternativ till barbar HD

Tripper ar ju ratt populart.

Sjalv kan jag rekommendera en ipod.

Musik att lyssna pa nar man skjuter ivag ett par bilder, plus saklart mojligheten att ladda upp sina bilder till ipoden om man koper en kortlasare till fran Belkin.

Det jag gillar med den kortlasaren ar att den sparar varje session man laddar upp i kataloger under namnen "Roll#1, Roll#2" osv...

Instämmer med ovanstående.

Om brännaren kostat typ 1000:- så hade det kanske varit ett alternativ. Men nu köpte jag en ImageTank G2 40 GB för 3000:- på Zebramedia och det känns klart mycket vettigare än att köpa en brännare. Mycket snabbare är den också.
Sen så kan man ju även använda den till att flytta filer mellan 2 datorer, med USB 2.0 så går det ju riktigt snabbt.

Håller inte med om att det skulle vara en dålig idé. Jag tänker själv köpa en sådan inför min resa till Nya Zeeland. Visst, en hårddisk är jättebra, men vad händer om du får dina grejer stulna under resan då? Jag skulle få tok-ångest om alla mina bilder bara försvann på det viset. Nej, det blir CD-brännare för min del så att jag kan bränna dubbla skivor och posta hem den ena. Har man några stycken CF-kort så kommer man ju alltid att klara sig en dag i taget åtminstone och då kan man ju bränna ner sina bilder på kvällen.

Dock var den där grejen dyr på Cyberphoto. Hos Zebramedia kostar den bara drygt 1700.

Martin har helt rätt. Ingen hårddisk som kraschar, men det händer kanske aldrig. Tänk om HD tappas bort/blir stulen efter halva resan... Dubbla skivor är snabbt ordnade med brännaren.

Apacern tar inte en kvart....kan man inta ha dubbla kort och ladda ner ena kortet medans man fotar med andra kortet....då har man så fullt upp att man troligen har råd med några extra kort också...

En toppenapparat.

Man skall ju inte lägga alla ägg i samma korg heter det i vissa sammanhang. Det tycker jag gäller även här. Den som lagrar alla sina bilder från en resa på en bärbar hårddisk tar naturligtvis en stor risk. Jag har sett tillräckligt många HDI'er (Head Disk Interferance = diskkrash) för att aldrig lagra viktig data på en hårddisk utan backup. Det är inte kul att komma hem och inte kunna läsa ut en enda bild från sin krashade hårddisk.
För mej fungerar bärbar brännare mycket bra. Jag använder den alltid, även om jag är hemma och kan tömma mitt minneskort direkt till datorn. Dvs jag bränner alltid mina minneskort till CD först innan jag laddar in bilderna i min dator. Sedan lagrar jag dessa CDskivor som backup. Utöver denna backup så tar jag backup på mina dator hårdiskar minst en gång i månaden.

ANNONS