Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bära tre kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! När jag fotar uppdrag (vanligen bröllop eller event/mingel) brukar jag använda två kameror som jag bär i en Black Rapid Double Strap. Det funkar tillräckligt bra, speciellt jämfört med vanliga halsremmar. Men ibland händer det att jag vill ha en tredje kamera.

Vad säger ni, finns det något bra, eller i alla fall inte jättedåligt, sätt att bära tre kameror medan foto pågår?

Det är troligt att kör jag tre kameror kommer minst en av dem ha ett relativt lätt objektiv på sig och då kanske den skulle kunna få hänga runt halsen. Men jag undviker det helst.

Nu har jag ännu inte en tredje kamera så frågan är inte akut egentligen. Men jag tänker på den ibland.

Hej. Kanske kan en Capture Camera Clip från Peak Design fästas i ena axelremmen på din Black Rapid Double Strap. Jag har inte erfarenhet av produkterna själv, från bilderna att döma så hamnar Clip möjligtvis för högt upp (för nära ansiktet) på Double Strap.

Hej. Kanske kan en Capture Camera Clip från Peak Design fästas i ena axelremmen på din Black Rapid Double Strap. Jag har inte erfarenhet av produkterna själv, från bilderna att döma så hamnar Clip möjligtvis för högt upp (för nära ansiktet) på Double Strap.

BRA idé! Faktum är att jag redan har en sådan, eller i alla fall en liknande, men hade glömt bort den. Kan sättas i bältet om inte annat. Värt att prova. Jag köpte den men det blev inte helt bra med de kameror och objektiv jag hade då. Men med de lite lättare kameror jag har nu, och ett lätt objektiv, skulle det kunna funka. Ska prova när jag kommer åt. Tack!

# 4 Förtidspensionär inom kort p.g.a. belastningsskador. Borde inte den där fotografen skaffa sig en "kamera-caddie" om han ska ha någon vidare framtid i yrket?

Jag har vid två tillfällen använt mina båda kameror samtidigt, den ena gången för att jag hade riggat den ena kameran på stativ för videoinspelning och ville ha möjlighet att samtidigt ta stillbilder och den andra gången för att jag ville ha möjlighet att snabbt växla mellan olika brännvidder. I det senare fallet upplevde jag det mest som att jag hade en kamera för mycket med mig. Jag hade då båda kameror i varsin standardrem runt halsen och det var inte att rekommendera.
Även om jag ibland funderar på att köpa ett ytterligare kamerahus, förslagsvis ett mer avancerat än de jag har, så är det nog i ärlighetens namn ganska lagom med ett kamerahus i de allra flesta situationer.

Har hört att pressfotografer för ofta hade en kamera med längre rem och den andre med kortare. Kanske kan du ha en runt halsen (den lättaste), de andra två på axeln med olika stora kameraremmar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar