ANNONS
Annons

Bära runt på stativ i London m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Ska åka till London (älskar den staden!) om ett par veckor och stanna i två nätter. Har varit i London 4 gånger innan med familjen, men nu åker jag med en tjejkompis och vill även dra med mig systemkameran plus stativ.

Vi ska bo på ett hotell som ligger (vid Russel Square) en liten bit från där vi planerar att strosa runt, så vi får helt enkelt sticka iväg på morgonen och inte komma tillbaka förrän på kvällen. Detta innebär ju att jag får bära på kameran och stativet hela tiden. Vill ta några kvällsbilder bl a vid Big Ben och däromkring. Plus prova med långa slutartider dagtid.

Kameran är inga problem - tar bara med två objektiv och ett par filter och batterier så en liten kamera-axelväska går bra. Men hur funkar det att bära omkring på ett stativ inne i London i dessa "terroristtider"? Har tidigare bara haft med det på icke storstadsresor. Blir folk misstänksamma? Har ett avlångt fodral att ha det i, ser det bättre ut kanske?
Kan man gå in i vanliga affärer (bokhandlar etc) med det om man bär det på ryggen eller är det en jättedålig idé? Restauranger?

Sen var det ju så att vi hade tänkt gå till Harrods och där kan man ju defenitivt inte ta in ett stativ. Nån som vet om det finns förvaringsboxar eller nåt sånt så man kan lämna det utanför? En liten axelväska med plats för kamera med monterat objektiv och ett extraobjektiv - det måste väl vara okej att ta in där iaf? Minns faktiskt inte hur jag gjorde förra gången...

Sen det här med säkerhet och sånt. Innan har jag ju haft hela familjen runt omkring på alla resor över hela världen när jag gått runt och fotat och det har aldrig varit några problem, men nu är vi ju bara två...
Vill väldigt gärna ha de där kvällsbilderna från bron vid Big Ben och Parlamentet och det. Men hur "farligt" är det att stå och fota med stativ och allt där för två tjejer? Det blir ju mörkt tidigt så det handlar ju inte om sent på kvällen, men iaf.
Ja, jag är lite över-försiktig av mig när det gäller just sånt;). Gillar inte att gå själv inne i Göteborg när det är mörkt heller, finns så mycket knäppt folk nuförtiden.

Som vanligt blev det för långt, hoppas nån orkar läsa:).

Jag har haft ett Leitz-stativ med en enkel kula sedan 60-talet och det är alltid med på resor även om jag kanske har ett stort stativ med i packningen. Det liknar väldigt mycket det här:
Manfrotto Bordsstativ 709 inkl kulled för 436 kr hos Cyberphoto.
Jag använder annars inte stora stativ särskilt ofta utan tar stöd mot väggar, bänkar, bord, räcken, bilar eller vad som finns till hands och då ofta med hjälp av ovannämnda bordsstativ. Om det som Leitz-stativet har vridbara ben och det skulle jag tro, så kan det anpassas att stå på ganska smala räcken o. dyl. Men då måsta man trycka det hårt mot underlaget med en hand.

Ett enbensstativ är annars ett alternativ, det finns sådana som blir under ½ meter hopfällda, men de bör nog kompletterats med en enkel led eller kula. En sådan kombination blir något dyrare än förslaget ovan. Men det finns betydligt dyrare alternativ. Enbensstativ kan man också använda i kombination med stöd av olika slag, det blir dock lite vingligare.

Beträffande den sista punkten i din fråga så är svaret att alltid vara minst två och undvika de mörkaste kvarteren. Det rådet gällde även på den tiden jag var till sjöss och gick i land i främmande land...

Avlångt fodral är nog sämre än inget fodral. Vem vet vilka supervapen du kan ha däri? =)

Går man runt och ser nervös ut med avlånga fodral ser man betydligt mer misstänksam ut än om man bara går omkring med kameran och gör det man ska.
Angående det sista tror jag samma sak gäller även där. Man ska inte va rädd och se ut som att man är lätt att råna.

Personligen skulle jag nog inte heller gå omkring med min utrustning i mörka gränder =)

Nä, några mörka gränder blir det inte tal om;) Vi ska hålla oss till de stora gatorna och tänker inte dela på oss. Men det borde vara rätt okej då när vi är två stycken och på stora kända gator med mycket turister? Det vanliga säkerhetstänkandet helt enkelt? Tänker just på det att jag har kameran med. Men kommer ju att ha den i väskan så länge jag ej fotar iaf.

Ang. stativet så har jag tyvärr inte råd att köpa ett nytt annorlunda just nu. Alla mina pengar går åt till resan. Om man inte kan få tag på ett väldigt billigt enbensstativ? Men hur funkar det med slutartider ner mot en 4-5 sekunder med ett sånt? Borde bli vingligt ändå va?
Jag har ett bordsstativ, men det är gjort för en kompaktkamera så det är inte så bra tyvärr.

Jag har alltid försökt hitta ersättningar för stativ som träd, stenar, väggar osv, när jag inte haft stativet med mig, men då kan man ju inte välja position själv. Har retat mig tusentals gånger på att jag inte kan ta den där jättefina bilden bara för att jag lämnade stativet hemma...

Men då ska jag undvika att ha det i ett fodral iaf. Kanske skulle fundera på att bara ta med det första dan iaf. Då ska vi ju inte till Harrods och då har jag ju eftermiddan och kvällen att ta bilder på.

Tror knappast någon tar er för terrorister bara för att du har ett stativ med dig.

Ang. säkerhet så är det bästa om du går på magkänsla. Håll er till ställen där det finns mycket folk.

Ni lär inte få några problem.

...
Om man inte kan få tag på ett väldigt billigt enbensstativ? Men hur funkar det med slutartider ner mot en 4-5 sekunder med ett sånt? Borde bli vingligt ändå va?
...
Nä, 4-5 sekunder långa exponeringar klarar du inte med ett enbensstativ! Då blir det vingligt, som du mycket riktigt förmodar. Hur långt du kan gå varierar förstås beroende på din erfarenhet och din teknik, och på hur andfådd och trött du råkar vara... Men som ett utgångsvärde kan du räkna med att kunna klara cirka två stegs längre exponeringstid med ett enbensstativ än du klarar på fri hand. Ett enbensstativ klarar alltså inte långa nattexponeringar.

Hej Madeleine.
Jag har med framgång använt ett enbensstativ med små inbyggda "miniben" som man kan fälla ut. Har funkat perfekt på många resor. Särskilt ihop med IS ska tilläggas. I mina album finns bla en bild på Niagarafallet taget med lång slutartid om du vill se. Nu har du inte budget för ett nyköp, men jag ville bara tipsa.

I en stadsmiljö ska du inte vara rädd att "stå för ditt stativ" (hm.. hur låter det?). Bättre att bära det så det syns vad det är än att prova fodral etcetera. I större butiker och shoppincenters är tyvärr nästan alltid större kamerautrustning ett problem. Mitt tips där att ha en tom större ryggsäck dä r du kan packa kameran hel med blixt o allt. Fickkameran kan där vara perfekt. Stativet är ju en annan sak tyvärr. Effektförvaring?

Lycka till på resan!

Bara ta de lugnt, tror knappast att du kommer få stora problem med resan med kameran. Du förstorar upp farligheterna tycker jag, reser själv med kamerautrustning och ska till mellanöstern om ca en månad.

Se bara till att inte vifta med kameran öppet på kvällar i vissa kvarte osv så ska de nog gå bra.

Angående stativ så funkar en påse med ärtor eller liknande perfa för att ha som stöd på exempelvis murar osv.

Mvh Daniel

Tack för alla svar! Försöker svara alla lite blandat.

Jo, jag är bra på att förstora upp vissa saker - har otroligt livlig fantasi;)! Det är ju så, att stjäl nån kameran så har jag inte råd med en ny, och jag älskar min lilla kamera. Så själva risken för överfall är jag inte så orolig för, det är ju som ni säger bara att använda sunt förnuft.
Just nu är det mer stöldrisken jag tänker på...
Ni kan ju föreställa er hur hysterisk jag var med min första digitala kamera för en del år sen - ingen fick röra den! (Att jag ens vågade ta med den till Sydafrika är helt otroligt.)

En ärtpåse/beanbag har jag (gjorde en själv med ett paket ärtor), men den hade jag faktiskt glömt bort. Tack för tipset!

Ang. kameran och utrustning till den, så får det plats i en liten väska den här gången, så det är inga problem. Nån blixt har jag inte haft råd med än och jag tror inte jag får användning för två av objektiven (kommer kanske ångra det, men London ligger ju nära så det blir fler tillfällen).
Så det enda som blir knepigt i affärer är stativet.
Men då tar jag det med mig iaf - hårt och bra är det med om man ska behöva drämma till nån också;)! Och jag kommer ångra mig om jag missar några pangbilder pga att jag inte orkade ta med det.

Tackar även för alla tips om enbensstativ - det kommer komma till nytta när jag ska inhandla ett en vacker dag.

...Hm, när jag tänker efter så minns jag att jag hade med stativet till Dubai faktiskt - och det var ingen som klagade. Fast jag hade det ju inte i några affärer iofs.

Just det ja, det skulle jag fråga! Är det nån som vet om man får fota inne i Westminster Abbey? Var där en gång för några år sen, men har inga bilder därifrån (och jag fotar ALLT!) så jag misstänker att man inte fick. Men jag kanske har fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar