Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bära kameran med blixt på

Produkter
(logga in för att koppla)

lumor_

Aktiv medlem
Jag har nyligen införskaffat en extern blixt (har aldrig haft någon tidigare). När jag ska gå omkring med kameran någon lite längre sträcka men ändå vill ha den redo med blixt monterad uppstår ju problemet att den är ganska otymplig och att den lätt tippar framåt till en väldigt obekväm position.
Är det någon som känner till en lösning för detta?
Finns det någon sorts rem man kan köpa som ger stöd åt blixten utan att hindra eller någon som har en idé till hemmapyssel?

Nu vet jag inte vad du har för utrustning, men på min kamera gör gravitationen och tyngdpunkten så att objektivet alltid försöker peka neråt... undersidan av kameran är alltså mot min kropp och blixtdelen alltid utåt.. således inga problem alls...

Jag föringar inte ditt problem, snarare att jag inte riktigt förstod hur du uppleve problemet... tycker du att blixten blir för tung? eller menar du att kameran ändrar position på något sätt när du har blixten monterad?

Akta!

Mitt råd är att INTE bära kamera/blixt i strap; dinglande rund i kring. Blixtskon är inte särskild tålig för belastning.
Jag använder en enkel skulderbag i enkelt bomylletyg, och stoppar ner det hela.
mvh Erik J

Det beror ju förstås på vad man har för objektiv hur ekipaget blir hängande men att ha en extern blixt pekande rakt ut från kroppen känns varken smidigt eller stabilt.

Ja Eric, det kanske är bäst att göra så, trots att man då inte kan ha kameran redo för ögonblicksbilder. Visserligen är blixtskon av metall men den tål väl inte allt för mycket ändå kan jag tänka mig.

Tack för svar.
/Per

lumor_ skrev:
Det beror ju förstås på vad man har för objektiv hur ekipaget blir hängande men att ha en extern blixt pekande rakt ut från kroppen känns varken smidigt eller stabilt.

Ja Eric, det kanske är bäst att göra så, trots att man då inte kan ha kameran redo för ögonblicksbilder. Visserligen är blixtskon av metall men den tål väl inte allt för mycket ändå kan jag tänka mig.

Tack för svar.
/Per
Alternativet är att införskaffa en blixtskena. Då tål anordningen en hel del belastning. Tyvärr är det nu mera ett väldigt dyrt tillbehör. Men äger du ett Nikon system så är det bara att ställa in enheten på trådlös vilket gör att du kan ha blixten hängande separat om halsen.

Bra idéer Paul. Jag förstår dock inte riktigt hur en blixtskena hjälper ur bräcklighetssynpunkt (eller är det fästet på kameran som brukar vara den känsliga punkten?) men man sänker ju tyngdpunkten.

Tyvärr har jag bara en Nikon D50 så trådlöst fungerar inte. En sladd (och att hänga blixten separat) skulle kunna vara en lösning, den har man ju även nytta av på andra sätt. Då blir nästa utmaning att hitta en vettig anordning att fästa rem på blixten med.

Alltså, oftast är inte detta något stort problem. I de många fall kan man ju klara sig utan blixt när man är ute och rör på sig. Tänkte bara att det kanske fanns någon som hade kommit på någon självklar lösning som jag förbisett.

lumor_ skrev:
Bra idéer Paul. Jag förstår dock inte riktigt hur en blixtskena hjälper ur bräcklighetssynpunkt (eller är det fästet på kameran som brukar vara den känsliga punkten?) men man sänker ju tyngdpunkten.

Tyvärr har jag bara en Nikon D50 så trådlöst fungerar inte. En sladd (och att hänga blixten separat) skulle kunna vara en lösning, den har man ju även nytta av på andra sätt. Då blir nästa utmaning att hitta en vettig anordning att fästa rem på blixten med.

Alltså, oftast är inte detta något stort problem. I de många fall kan man ju klara sig utan blixt när man är ute och rör på sig. Tänkte bara att det kanske fanns någon som hade kommit på någon självklar lösning som jag förbisett.
Jag kanske tänkte fel angående skena. Det är formodligen en lösning med sladd och separat blixtsko i skenan. Drömde mig nog tillbaka till tiden då Metz stavblixtar med skena fortfarande användes flitigt. Stadigare än så blir det inte. Däremot så hade jag ofta Metzblixten hängande separat om halsen med spiralsladd kopplad till kameran, vilket utgjorde en suveränt behändig lösning. Framför allt vid inomhusfotografering. Perfekt att kunna ta närbilder och samtidigt hålla blixten en meter bakom kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar