Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BÄSTA kompaktkameran (oavsett pris, nästan)

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte inhandla en kompaktkamera som verkligen skall ta bra bilder direkt på knappen. Mestadels är det bilder på fester och semestrar som skall tas. Men jag har ett stort intresse i klockor så den skall gärna gå att ta "makro" eller närbilder med. Men mestadels skall den vara användarvänlig så även frugan och barn (sex år) skall kunna fota med bra resultat.

Önskar en kamera med bra ljuskänsligaste. Om det är fast objektiv så gärna mindre än motsvarande 35mm.

Prisnivå är inte det viktigaste. Men jag vill gärna hålla det under 15 000 kronor ungefär.

Har en gammal nikon d80 som systemkamera, samt ett par Canon ixus av äldre modell typ ixus 100 eller något.

Ideer???

Skulle nog också säga RX100M2 om den ska vara fickvänlig. Annars så är Fujis X100s ganska trevlig om inte storleken har betydelse.

Skulle nog också säga RX100M2 om den ska vara fickvänlig. Annars så är Fujis X100s ganska trevlig om inte storleken har betydelse.

X100s uppfyller dock inte kravet på att ligga under motsvarande 35 mm. Då är Ricoh GR närmare med motsvarande 28 mm, men då får man inte Fujis sökare. Å andra sidan kommer man undan klart billigare och får en kamera som är lättare att få ned i fickor.

RX100II är väl ett av de bättre alternativen med zoom. Om man som jag har svårt för att hålla i den så finns det ju diverse olika grepp att köpa numera, och till och med Sony har insett problemet och saluför ett sådant.

X100s eller GR är tyvärr inte lika bra för närbilder som RX100M2, men de är ruggigt bra på t.ex. gatufoto :)

Jag hör nog till de få som inte har problem med greppet på RX100(M2), men det är ju inte så dyrt om man vill ha det.

Problemet hamnar nog på närbildssidan för klockfotografering. Kompakterna med små sensorer har faktiskt inte bättre avbildningsskala än adra eftersom avbildningsskala defineras efter storleken på motivet i mm i relation till storleken i mm på sensorn. Men eftersom senson i en kompakt med t ex en 1/1,7" sensor bara är runt 5x7mm ger ett objektiv som egentligen levererar 1:5 lika många pixlar på motivet som samma upplösning som 1:1 makro på FF. Det gör att kompaktkameror har en fördel vid amkrofotografering. En kompakt med en aps-c sensor kommer alltså vara sämre på forografering av t ex klockor i närbild. 1" sensorn är en bra kompromiss i det sammanhanget, så Sony RX100/100M2 är hyfsade kompromisser av närbildsegenskaper och bildkvalitet överlag. Vissa andra kompakter med större sesnorer har filtergängor som i o f s skulle tillåta montering av närbildsfilter som kanske skulle underlätta klockfotograferandet.

Vill man ha en kompaktkamera med sökare är Fuji X10/X20 mycket trevliga och ger snygga jpg direkt ur kameran. Tyvärr inte lika fickvänliga som vissa andra, men sköna att fotografera med. Och snygga.

På något sätt känns det väl som att D80:n skulle kunna användas för makrofoton av klockor så kan du koncentrera dig på att hitta en riktigt bra kompaktkamera som duger bra för resten av det du vill göra, även om RX100II tydligen klarar det rätt bra också.

En nackdel med kompaktkameror är att makrolägen på kamerorna i regel bara fungerar för vidvinkel, vilket ger hög distortion och man måste väldigt nära för hög förstoring.

För seriös makro så krävs mer eller mindre en systemkamera, så antingen fortsätter du med ditt DSLR system för makro och har kompktkameran för annat. Eller så kan du se om någon kompakt spegellös systemkamera kan uppfylla båda dina behov.

Na... Canons kameror har marko på vidvinkel eller max tele. Det finns också lite mellanting. I teleläget brukar man kunna avbilda cirka 7 cm stora föremål så med 12 Mpx som exempel får man hygglig upplösning. På en Canon G16 har man makro mellan vidvinkel och normal samt i yttersta teleläget. Med "normal" brännvidd så kommer man tillräckligt långt ifrån och får bra detailer. I mitt fall funkar det på ytmonterade motstånd på 1 x 2 mm med på tryckt text så då borde det funka att plåta en klocka.

Min dammiga Seiko från 1981, dammig och dan.

Kamera Caonon G16 tagen med "normal" brännvidd och i makroläge. Stativ, klockan i fönstret.

Har man stativ och kan greja lite med belysningen och bakgrunden så klarar sig de flesta premiumkompakter ganska bra. Är det bilder för annonser?

Bilagor

• klocka-helbild-normal.jpg
    klocka-helbild-normal.jpg
    51.9 KB · Visningar: 68
  • closeup.jpg
    closeup.jpg
    120.8 KB · Visningar: 73
Så panelen tycker att jag ska köpa något makroobjektiv till D80. Och sedan köra en grym "kompakt"? X100 verkar vara ganska stor, men det kanske är värt det om fotot blir bra. Leica har jag aldrig sett, men märket är ju väldigt coolt. Dom verkar ha från ett par tusen upp till 20 000 på kompakt. Speglar priset prestandan eller skjuter jag mig o foten om jag inte kollar på Fuji, Canon, Sony också?

De "billiga" Leicorna är bara ommärkta Panasonic för dubbla priset. De andra äkta Leicorna i X serien är väldigt dyra och man får betydligt mer för pengarna i motsvarande segment från Fuji (X100/s), Ricoh (GR eller vad den nu heter med fast 28) eller Nikon A (fast 28). Leica köper man av annan anledning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar