Annons

Axelrem

Produkter
(logga in för att koppla)
Black Rapid remmar är det jag skulle rekomendera, finns flera modeller och någon av dem ska hålla din budget.

Bekväma som bara den och Du har kameran redo på nolltid och håller utan tvekan Din kamera, har min i en sådan med ett 400mm tele men då fäster jag den i stativfästet för att minska belastningen på bajonetten, men med en så liten och lätt glugg kan Du fästa den i kameran som vanligt.

När jag har min 28-300 som saknar staivfäste så sitter den i kamerans stativgänga och inga som helst problem!!

Black Rapid remmar är det jag skulle rekomendera, finns flera modeller och någon av dem ska hålla din budget.

Bekväma som bara den och Du har kameran redo på nolltid och håller utan tvekan Din kamera, har min i en sådan med ett 400mm tele men då fäster jag den i stativfästet för att minska belastningen på bajonetten, men med en så liten och lätt glugg kan Du fästa den i kameran som vanligt.

När jag har min 28-300 som saknar staivfäste så sitter den i kamerans stativgänga och inga som helst problem!!

Okej, vilka modeller finns det för 300 kr och nedåt?

Okej, vilka modeller finns det för 300 kr och nedåt?

Uscha mig vad priset hade gått upp på dessa, kolla om inte någon butik har rs 2 eller 3 kvar har sett såna på rea för runt 300 kr för nya 4, 5 och 7 var ju hemskt dyra ;-(

Visserligen skulla jag ändå välja en sådan för det är värt de pengarna också att slippa få ont i nacken av att bära kameran runt nacken länge.

Uscha mig vad priset hade gått upp på dessa, kolla om inte någon butik har rs 2 eller 3 kvar har sett såna på rea för runt 300 kr för nya 4, 5 och 7 var ju hemskt dyra ;-(

Visserligen skulla jag ändå välja en sådan för det är värt de pengarna också att slippa få ont i nacken av att bära kameran runt nacken länge.

Priset är nog på grund av att de är populära. synd... :(

Egentligen så hade jag tänkt mig en "vanlig" axelrem. Typ som originalremmen fast skönare. Vet du någon sådan?

Priset är nog på grund av att de är populära. synd... :(

Egentligen så hade jag tänkt mig en "vanlig" axelrem. Typ som originalremmen fast skönare. Vet du någon sådan?

Hej!

Kolla in Tamrac N-45 eller N-5059. Smala remmar som går att ta bort med snabblås och har hudvänlig mockaskinn mot nacken finns på scandnavian photos butik, men inte på nätet såg jag, kostar ca 400 spänn. Jag har använt samma sedan typ 1994 som jag flyttat runt vartefter jag bytt kamera.

Hans

har precis den remmen, mycket nöjd med ergonomin. Känns mycket mer bekvämt att bära tungt med den än originalremmen.

Den är lite för kort om du tänkt ha den snett runt kroppen, men hängd på ena axeln funkar bra med längden.
Gummit på insidan av remmen som ska hindra att den glider av axeln fungerar bra mot vissa material och är värdelöst mot andra, gummit kan t.o.m bli halare än neoprenen i remmen mot vissa textiler. Har t.ex en kameraväska vars axelremmar inte lirar ihop med gummit, ytterst irriterande..

Själv är jag lite skeptisk till snabbfästen på kameraremmar. Undantaget Hasselblads där rämmen snabbfästs direkt på kamerakroppen .

En standard 1" - 2" bred kamerarem i tyg med typ mocka på insidan är nog vad jag skulle rekommendera. Vet inte om de går loss på under 300 bagare i Sverige - nya.
Begagnat måste det ju finnas.

Kolla med t ex Schönherrs Foto som har mycket begagnat.

/Johan

Själv är jag lite skeptisk till snabbfästen på kameraremmar. Undantaget Hasselblads där rämmen snabbfästs direkt på kamerakroppen .

En standard 1" - 2" bred kamerarem i tyg med typ mocka på insidan är nog vad jag skulle rekommendera. Vet inte om de går loss på under 300 bagare i Sverige - nya.
Begagnat måste det ju finnas.

Kolla med t ex Schönherrs Foto som har mycket begagnat.

/Johan

Kata-remmen har väl inte snabbfästen? Tror du att Lowepro gör dåliga snabbfästen?

Bor inte i stockholm tyvärr..

Kata-remmen har väl inte snabbfästen? Tror du att Lowepro gör dåliga snabbfästen?

Bor inte i stockholm tyvärr..

Alltså det är ju inte LowePro som gör fästena. De massproduceras i någon kinesisk fabrik.
Hur som helst det är själva förekomsten av fästen jag inte känner mig trygg med. Den svagaste länken i kedjan liksom.

Den kanske inte låser fullt ut och så hänger du kameran på axeln - smack i backen.

Old-school kamerarem är min melodi.

Kataremmen har jag ingen åsikt om.

/Johan

Alltså det är ju inte LowePro som gör fästena. De massproduceras i någon kinesisk fabrik.
Hur som helst det är själva förekomsten av fästen jag inte känner mig trygg med. Den svagaste länken i kedjan liksom.

Den kanske inte låser fullt ut och så hänger du kameran på axeln - smack i backen.

/Johan

Okej. men lowepro tillåter väl inte vadsomhelst?! aja, jag ska sluta tjata om lowepro. Jag känner egentligen som dig att snabbfästen är osäkra.

Är det någon som har erfarenhet av Kata remmen?

Jag har första versionen av den här remmen på mina kameror:

http://www.atphototech.se/think-tank-camera-strap-grey-p-739-c-154.aspx

Jag är mycket nöjd med den, påminner om en "gammal hederlig" rem. Dessutom, eftersom jag har en ryggsäck från samma firma har jag även axelremsfästena som finns som tillbehör så att jag kan fästa kameran i ryggsäcken, bekvämt! Jag har axlar av modell flaska men den här remmen hänger kvar ändå! :)

/Per

/Johan

Jag har remmar med snabbfästen (Upstrap) och dom har aldrig släppt, däremot har flera andra remmar velat "krypa ur" spännet vid kameran, det är snarare där som den svaga punkten finns tror jag.

Okej. men lowepro tillåter väl inte vadsomhelst?! aja, jag ska sluta tjata om lowepro. Jag känner egentligen som dig att snabbfästen är osäkra.

Är det någon som har erfarenhet av Kata remmen?

Nej visst är det så. Jag säger inte att LowePro på något sätt är dåligt.

Jag är klart nöjd med de väskor jag har från LowePro där merparten närmar sig tio årsjubileum utan haverier... Däremot är det just detta med snabbfästen på själva kameran som är min grej..

På samma sätt har det väl hänt missöden och haverier med Black Rapid??

/Johan

Jag har remmar med snabbfästen (Upstrap) och dom har aldrig släppt, däremot har flera andra remmar velat "krypa ur" spännet vid kameran, det är snarare där som den svaga punkten finns tror jag.

Men hur monterar du då?? Har själv kört med originalremmar och bredare originalremmar i snart 30 år och inte drabbats av det oavsett om det varit lätta eller tyngre kominationer som hängt i remmen.

/Johan

Jag har första versionen av den här remmen på mina kameror:

http://www.atphototech.se/think-tank-camera-strap-grey-p-739-c-154.aspx

Jag är mycket nöjd med den, påminner om en "gammal hederlig" rem. Dessutom, eftersom jag har en ryggsäck från samma firma har jag även axelremsfästena som finns som tillbehör så att jag kan fästa kameran i ryggsäcken, bekvämt! Jag har axlar av modell flaska men den här remmen hänger kvar ändå! :)

/Per

Den där såg smutt ut!!
Tack för tipset!

/Johan

Men hur monterar du då?? Har själv kört med originalremmar och bredare originalremmar i snart 30 år och inte drabbats av det oavsett om det varit lätta eller tyngre kominationer som hängt i remmen.

/Johan

Jag monterar remmarna enligt dom instruktioner som brukar följa med. Innan dom senaste remmarna som jag använder nu och som verkar sitta bättre så brukade jag säkra änden på remmen med några häftklammer och lite tejp runt så dom garanterat inte kunde krypa ur spännet, det löste problemet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto