Annons

Axelrem till Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Saknar en axelrem till min Rolleiflex.

Någon som har erfarenhet av originalremmen i läder med låsmekanism?

Funkar den bra? Är den snygg? =)

Funderar på om man inte skulle kunna använda en vanlig svart nylon-/tygrem.
 
Hej.

Orginalremmen till rollieflex är ingen höjdare.
Den är ungefär en centimeter bred och i läder som sagd.
Remmen bör smörjas med jämna mellanrum, annars blir den stel och skaver på nacken.

Den stora fördelen med remmen är ju att man kan ha kameran om nacken eftersom man tittar i sökaren uppifrån. Det blir mycket stabilare.

Jag funderar på att antingen bredda min rem med en mjukt tyg eller låta en skomakare ta bort remmen och sätta dit något annat på låsmekanismerna.

Dessa är förresten en väldigt smart lösning. Det är lätt att ta på och av remmen och kameran sitter ordentligt fast när man väl klämt dit dom.

Det kan gå att sätta dit en helt annan rem utan de speciella låsen, men det krävs nog lite uppfinningsrikedom.
 
Har använt den med framgång, tills den vittrade sönder:
 

Bilagor

  • dsc_0320-1.jpg
    dsc_0320-1.jpg
    48.7 KB · Visningar: 281
Nu vet jag inte exakt vilken "låsmekanism" du menar, min ser ut såhär iallafall. Det kan givetvis vara en pirat-rem. :)
 

Bilagor

  • dsc_0321-1.jpg
    dsc_0321-1.jpg
    46.9 KB · Visningar: 294
marma skrev:
Nu vet jag inte exakt vilken "låsmekanism" du menar, min ser ut såhär iallafall. Det kan givetvis vara en pirat-rem. :)

Din är den äldsta typen. :)

För de senare modellerna (E, F och FX) används en rem med speciell låsning. Lätt att snäppa på plats och snäppa loss.

Remmen är ju inte bred, men man kan lätt göra ett nackskydd.
 

Bilagor

  • nackskydd.jpg
    nackskydd.jpg
    3.8 KB · Visningar: 256
Jimsan skrev:
Jag funderar på att antingen bredda min rem med en mjukt tyg eller låta en skomakare ta bort remmen och sätta dit något annat på låsmekanismerna.

Gör ett nackskydd av läder som jag föreslog, istället för åverkan på remmen. De är inte billiga. ;-)
 
Per, jag glömde skriva att du måste veta vilken modell du har på Rolleiflexen, eftersom det finns lite olika remfästen på dem.

För de äldre Rolleimodellerna kan man använda den typen av nylonrem som inte har metallklips. Man trär igenom remmen och låser ändarna på själva remmen.

Det är bara E, F, T och FX som tar remmarna med "alligatorklipsen".
 
Ja, 3,5C (eller E, som den som sagt ofta kallas), men inte 2,8C, som använder samma remfästen som 2,8D, 3,5B (kallad "MX-EVS"). Det fanns en speciell Rollei-rem till dem som är svår att få tag i. Annars fungerar de med andra typer av remmar, som t.ex. Martins.
 
marma skrev:
Nu vet jag inte exakt vilken "låsmekanism" du menar,
Jag har dom så kallade alligatorklipsen. Det var de jag menade i mitt först inlägg.
Remmen siter på min Rolleiflex T från 1959.
 

Bilagor

  • rollrem02.jpg
    rollrem02.jpg
    21.5 KB · Visningar: 252
Nej, den passar inte till 2,8C.

Bästa typen av rem till den är en nylonrem av detta slag, med egen låsning på själva remmen. Det går säkert med remmar med metallklips av något slag, men de nöter på kamerans remfäste.
 

Bilagor

  • nylonrem.jpg
    nylonrem.jpg
    6.6 KB · Visningar: 227
Det finns annars en rolleirem som passar, men den är mycket svår att få tag i. Väldigt sällan kan man dock se den på eBay.
 

Bilagor

  • rolleirem.jpg
    rolleirem.jpg
    16.6 KB · Visningar: 211
Jag har en Rolleiflex från 53. Är det MX? Vilken rem ska jag då ha? Med snabbklippsen? Eller någon annan modell? Om det finns nya är de väl svindyra?
 
Jag har dom så kallade alligatorklipsen. Det var de jag menade i mitt först inlägg.
Remmen siter på min Rolleiflex T från 1959.
Såna satt på pappas Rolleiflex när jag var grabb. Jag tyckte att fästena var superhäftiga och liknade de som satt på säkerhetsbältena i vår Volvo Duett. Jag var sugen att knycka dem till något modellbyggarprojekt. Det var nog tur att pappa vaktade dem. Kameran har nog ett större värde för nuvarande ägare med originalremmen i behåll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.