Annons

Avtryckaren fastnar/går ej att trycka ner

Produkter
(logga in för att koppla)

Besa1972

Avslutat medlemskap
Jag har problem med avtryckaren på min Dynax 5D. Det är precis som om någon hält marmelad inne i avtryckaren och det blivit kletigt. Ibland är det segt att trycka ner avtryckaren, och ibland låser den sig i nedtryckt läge och stannar nere en liten stund. Fet går att fotografera med den ändå, men det är fruktansvärt störigt.

Obs; det är inget mjukvarufel, utan det är avtryckaren som är problemet.

Fråga: Någon som varit med om samma sak, hur fixar man det? Kan man laga det själv eller måste man skicka iväg kameran någonstans och vad kan det då kosta?

Tack på förhand

Kan du se nåt "klet" i kanten kring avtryckaren eller verkar det sitta undertill?

Ja du. Känns det som om något gått sönder. Knakar det, rispar det, crispar det?; eller känns det mer som om det kommit in något främmande?
*Är knappen trasig är det bara att lämna in.
*Av erfarenhet vet jag att sylt och liknande substanser torkar och försvinner sedan gradvis ur knappar. Försvinner det inte inom normal torktid för sylt kan du spraya in lite elektronikspray e.d. och "motionera" knappen.
*Är det något annat, dvs något mer "fast", som tagit sig in kanske det går att fiska ut igen.

Tyvärr tror jag inte att du kan plocka isär knappen utan att skruva isär resten av kameran.

Nej det finns inget klet kring knappen och jag tror inte att det är något liknade som har hänt heller. Jag köpte kameran begagnad och kan inte riktigt minnas att problemet fanns från början. Det enda jag själv kan tänka mig ha gjort är att fått grus ifrån stranden på/omkring avtryckaren så att sand på något sätt kommit in. Det krispar inte eller låter något alls om knappen, utan den känns hel och fin förutom att den bitvis kärnar.

När det gäller elektronikspray känns det som det närmsa alternativet att prova. Det kan ju vara så att den förra ägaren fått sylt i knappen...

Vilken typ av spray funkar? Länk till Clas Ohlson eller Kjell & Co hade uppskattats.

Tack på förhand.

Stopp - är Du inte riktigt vaken eller? 5-5-6 i en kamera? Ge Dig. Det lär inte bli bättre - Du riskerar bara att förstöra ännu mer.

tannler skrev:
Stopp - är Du inte riktigt vaken eller? 5-5-6 i en kamera? Ge Dig. Det lär inte bli bättre - Du riskerar bara att förstöra ännu mer.
Vem har nämnt 5-56? Jag har fixat en hel del eletronik med hjälp av detta:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13624456
och/eller
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20823278

Det är en lättflytig vätska som inte lämnar några synliga spår efter sig. Jag har, bland annat, fått liv i, till synes, döda fjärrkontrontroller.

---/Thomas

Ja 5-56 ska du nog undvika =) Avdunstande och avfettande spray av valfri sort ska de va. Se länkarna i föregående inlägg.

Är du nervös att spruta in i kameran kan du hålla kameran med avtryckaren nedåt så att överskottet rinner ur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar