ANNONS
Annons

Avtal på fakturan istf skrivet avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
När jag säljer bilder (publicering av arkivbilder) brukar jag i stället för att skriva ett separat avtal om hur bilden ska/får användas klämma in det viktigaste rakt upp och ner på fakturan, typ "Genom att betala denna faktura godkänner XX följande villkor för användanet av..". Det blir ett kort stycke och jag tycker jag får med det viktigaste samtidigt som jag slipper bök med att skicka avtal för underskrift fram o tillbaks.

Men hur är det, är det någon som kan svara på juridiken; kan man ingå ett avtal genom att betala en faktura, så att det får samma dignitet som det skulle få om jag haft ett separat avtal som köparen signerat och skickat till mig?

När jag säljer bilder (publicering av arkivbilder) brukar jag i stället för att skriva ett separat avtal om hur bilden ska/får användas klämma in det viktigaste rakt upp och ner på fakturan, typ "Genom att betala denna faktura godkänner XX följande villkor för användanet av..". Det blir ett kort stycke och jag tycker jag får med det viktigaste samtidigt som jag slipper bök med att skicka avtal för underskrift fram o tillbaks.

Men hur är det, är det någon som kan svara på juridiken; kan man ingå ett avtal genom att betala en faktura, så att det får samma dignitet som det skulle få om jag haft ett separat avtal som köparen signerat och skickat till mig?

Kan helt enkelt svara på att det inte håller juridiskt. Vem som helst, tex min granne kan betala min faktura.
Dessutom kan en minderårig också betala fakturan och minderåriga får inte gå med i kontrakt utan föräldrars samtycke. Det är din uppgift att se till att de är myndiga.

För övrigt så skrivs ett avtal på med signatur.

/Stefan

Kan helt enkelt svara på att det inte håller juridiskt. Vem som helst, tex min granne kan betala min faktura.
Dessutom kan en minderårig också betala fakturan och minderåriga får inte gå med i kontrakt utan föräldrars samtycke. Det är din uppgift att se till att de är myndiga.

Jo, jag har väl också haft på känn att det inte är vattentätt, men samtidigt;

Ja, någon annan skulle kunna betala fakturan, men jag får ju en bekräftelse via banken på att pengarna kommer just från det företag som jag sålt bilder till.

För övrigt så skrivs ett avtal på med signatur.

Jo, men muntliga avtal är väl precis lika giltiga, problemet är väl bara att föra i bevis vad avtalet gäller och omfattar vid en tvist. Man kanske skulle kunna se och formulera det som om texten på fakturan är en bekräftelse av vad ett muntligt avtal omfattar?

Ofta är det ju brådis, och man vill dessutom leverera så smidigt som möjligt, så det känns inte riktigt som ett alternativ att kräva att först få tillbaka ett underskrivet avtal innan publicering alla gånger?

Jo, jag har väl också haft på känn att det inte är vattentätt, men samtidigt;

Ja, någon annan skulle kunna betala fakturan, men jag får ju en bekräftelse via banken på att pengarna kommer just från det företag som jag sålt bilder till.

Ja om du har tur att de dels betalar via deras banknr och du har ett OCR länkat till fakturan. De kan ju betala för vad som helst de vill hitta på via kontanter på tex posten. Och är ett ett företag på mer än en anställd/ägare så kan en som inte har mandat att "teckna avtal" betala via företagetskontonr.

Jo, men muntliga avtal är väl precis lika giltiga, problemet är väl bara att föra i bevis vad avtalet gäller och omfattar vid en tvist. Man kanske skulle kunna se och formulera det som om texten på fakturan är en bekräftelse av vad ett muntligt avtal omfattar?

Bättre är väl skriva ett avtal. Vad är det för avtal du vill teckna? Du vet väl att du nästintill äger alla rättigheter som fotograf. Det är väl typ enbart vid reklam och publicering som du egentligen behöver ett avtal och då är det nog bäst att du har en signatur.

/Stefan

Muntliga avtal är ju också bindande, i alla fall här i Sverige. Men vad händer om den du knutit avtalet med muntligt slutar av någon anledning? Det här har jag sett på nära håll, den bevisningen håller inte.
Jag håller med föregående talare om att försöka få till ett skriftligt avtal i den mån det går. Då blir det aldrig några tveksamheter angående de överenskommelser man har parterna emellan.
Dessutom ligger ju ett avtal i båda parternas intresse.

/Malin

Vad är det för avtal du vill teckna? Du vet väl att du nästintill äger alla rättigheter som fotograf. Det är väl typ enbart vid reklam och publicering som du egentligen behöver ett avtal och då är det nog bäst att du har en signatur.

Tja, jag kanske tänker helt fel, men det som känts relevant har varit just vilken rätt till publicering försäljningen omfattar, dvs sånt som påverkar priset om man följer gänse listor. Kan ju handla om t.ex. storlek på bilden i en trycksak, samtidig publicering på web odyl. Annat är ju rena skall-krav, som att korrekt by-line ska användas och att försäljningen är icke-exklusiv.

Intressant diskussion. Jag har själv funderat på just deta, ett juridiskt avtal verkar skrämma endel, men så insåg jag matt man ju har lagen om upphovsrätt, och då borde det räcka med information till kunden om hur denne får använda bildmaterialtet. Eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar