ANNONS
Annons

Avtagbar kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoskog

Aktiv medlem
Hej.
Mitt problem gäller kameraremmen som ligger och slår i vinden vid stativfotografering och därigenom skapar skakningsoskärpa.

Jag undrar därför om någon har ett bra förslag på hur man gör bärremmen avtagbar på ett smidigt och enkelt sätt som ändå är hållbart. (Jag vill ju inte tappa kameran då jag sedan har den hängandes över axeln.)

Tacksam för svar.

Linda

Jag skulle nog linda upp remmen runt stativet (på tvären upptill, lite under kulleden eller vad man nu har). Kanske komplettera med kardborrfästen på rätt ställen om remmen lindar upp sig jobbigt ofta.

Nu är detta iofs gör det själv tråd..
men du skulle kunna sy in klicklås. Kanske lite överkurs?

Annars kan man köpa såna färdiga remmar

Tack för tippset om kardborrebandet, ganska smart.

Vad är ett klicklås, och var får man tag på sådanna?

Jag lindar alltid remmen runt stativhuvudet när det inte är vindstilla. Att ta av den skulle kännas väldigt bökigt.

Skulle tro du kan köpa på åhlens, eller nån affär som säljer tyger.. Asså ett plats "lås" som du klickar in och trycker in så öppnas det.

Dock ingen erfarenhet av ett sånt. Men om du e bra på sy och köper ett stabilt så skare noig va bra.
men om du är motsatsen till det.
kÖper ett taskigt och värdelös på sy så säger jag köp en färdig eller linda den runt stativ!

Heja norge

En annan bra anledning till att kunna ta av remmen är vid förvaring i kameraväskan eller liknande. Det är ofta remmen inte riktigt känner sig hemma där den sitter.

Jag skall kolla upp klicklåsen, dock funderar jag över om de verkligen håller i alla lägen, om man kan lita på dem.

Grejen är ju att jag vill göra det själv med vad jag ahr hemma och inte behöver åka in till staden för att inhandla några specialspännen eller remmar.

Det jag fått ihop hittills ser ut såhär:

Bilagor

• pict0001.jpg
    pict0001.jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,087
Jag skulle aldrig våga använda vilka hakar som helst,

De jag sett på bilderna är mycket lika (om inte samma) sånna hakar jag vid ett flertal tillfällen haft sönder när de varit monterade på datorväskor.

Jag skulle sikta på att hitta små högkvalitets-karbinhakar (klätterbutiker etc) och ha en bit rem+nyckelring i kameran.

clas ohlson

clabbe har en grej som borde funka, nyckelhållare med snabblås artnr: 25-181 check it out. Jag har använt den som nyckelhållare själv och aldrig tappat nycklarna.

Bilagor

• 250181_x_2006-06-29_154004_39.jpg
    250181_x_2006-06-29_154004_39.jpg
    1.8 KB · Visningar: 221
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar