Annons

Avskrivning av utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har startat en Enskild Firma i år och har en ganska begränsad verksamhet.

Men till min verksamhet köpte jag in en kamera (5D MarkII) och ett par objektiv. Min uppfattning har hela tiden varit att jag skulle skriva av dessa på 3 år.

Nu läste jag, och fick information, att de nya avskrivningsreglerna är bl a följande:

Omedelbart avdrag:
Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.

Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med "mindre värde" menar man taxeringsåret 2010 ett värde som understiger 21 400 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp)¹. När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

Innebär detta att jag INTE kan dra av dem på 3 år som jag tänkt från början? Eller ska/kan jag räkna objektiven och huset som ett inventarium och på så vis kan välja 3 års avskrivning som jag vill?

Finns det någon stor fördel med direktavskrivning?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Ps Jag har varit i kontakt med skatteverket men de läste bara reglerna ovan för mig... D.s

Objektiv och kameror brukar inte räknas ha tre års ekonomisk livslängd enligt min revisor. Det är 5 år eller direktavskrivning som gäller säger han.
Direktavskrivning är väl ingen nackdel alls, så länge du har motsvarande intäkter att dra av dem mot.

Tack för ditt svar!

5 år? Hm, jag räknar ju med att byta efter 3 år med tanke på den snabba teknikutvecklingen på kameror? Men det kanske inte har någon betydelse i sammanhanget?

Nej, det här året har jag inte de inkomsterna i min firma. Därför vill jag skriva av dem på fler år. Är det fel tänkt?

Mvh
Bosse

Det är ingen idé att skriva av mer än du kan dra av mot inkomsterna. Det är ju bortkastade pengar.

Om du skriver av dem på 5 år har du ju ett icke avskrivet värde som du kan utnyttja när du säljer utrustningen. Annars får du räkna hela försäljningspriset som beskattningsbar inkomst.

Hej!

Du får välja vilken livslängd du vill på dina inventarier. Planerar du att skaffa nytt om tre år så kan det vara passande att skriva av på den tiden. Reglerna säger väl bara att livslängden ska ses vara skälig.

Samtidigt kan du utnyttja möjligheten att få ersättning för negativt resultat för din firma de tre (eller två) första åren. Alltså skriva ner värdet på dina inventarier så pass mycket att du får ett negativt resultat för året.

/Michael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar